trompet.nl > forum > Toon onderwerp - wie is volgens jullie de beste jazztrompet solist?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 09:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2008 23:45 

Citaat:
Als het je gaat om het missen van een rafelrandje en dat de muziek zo perfect en gepolijst is geldt dat dan ook voor bv Clark Terry, Clifford Brown, Oscar Peterson,
Count Basie, Herbie Hancock, Herb Ellis, Jaco Pastorius etc, etc...?
Allemaal musici die o.a. juist bekend staan om hun perfectionisme. En hoe zit het dan
met de uitvoering van klassieke muziek? Daar is het streven naar perfectie bijna een must.Of behoeft dat een ander criterium wat jou betreft?

Je hebt perfectie met een ziel erin en perfectie waar als het ware de buitenkant belangrijker wordt dan het innerlijk. De perfectie wordt dan je hoogste doel en niet wat de muziek moet overbrengen en dat vind ik echt niet bij het rijtje namen wat je hierboven noemt.

Citaat:
Je zegt overigens dat Wynton's muziek vanwége die perfectie etc. geen vonk meer geeft
aan het publiek? Ik geniet mij helemaal suf van die man en volgens de volle zalen die hij
al decennia trekt ben ik blijkbaar niet de enige.

Citaat:
Citaat:
Heel afstandelijk allemaal en ik heb hem 2x live meegemaakt. Muziek is toch ook een interactie met de toehoorder.

Citaat:
Zeker. Daar vind ik hem ook heel sterk in. Ik kan geen musicus opnoemen die er zoveel
energie en tijd insteekt als Wynton om jazz bij het publiek te brengen getuige de honderden masterclasses en workshops (vooral met de jeugd, zie de video's en dvd's)
die hij over de hele wereld geeft.
Afstandelijk is hij al helemaal niet. Als je echt bent geïnteresserd in zijn muziek staat hij
altijd voor je open. Ik heb samen met Michael Varekamp 2 dagen aanwezig mogen zijn
(in een vrij kleine repetitieruimte) bij repetities van zijn Lincolnband, twee dagen voordat zij voor een maand naar naar Japan en China vertrokken. Veel musici willen tijdens het
repetitiestadium niemand erbij hebben.

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel. Als mens zal hij niet afstandelijk zijn en ik heb al gezegd dat zijn amassadeurschap voor de jazz boven twijffel verheven is. Ik bedoel dat zijn muziek afstandelijk gaat klinken. Hij geeft je niet het gevoel dat je er een onderdeel van bent.

Citaat:
Men zal eerder over het feit vallen dat de muziek zo technisch perfect en afstandelijk wordt uitgevoerd dan dat men een verkeerd nootje zal horen maar het wel met de hele ziel is uitgevoerd.

Citaat:
Wynton speelt fantastisch maar het is onzin om te beweren dat het allemaal zo perfect is. Ook bij hem kun je veel missers en kicksen horen, zeker bij de live-opname's, die ik
over het algemeen vind bruisen... over interactie met publiek gesproken...
En die ziel? Wat mij betreft hoor ik bij hem één en al Soul!

Daar zullen we het niet over eens worden denk ik dus daar hoeven we niet over verder te gaan zie onder.

Citaat:
Technische perfectie kan de boel doodslaan. De ziel moet er hoe dan ook bij betrokken zijn en dat mis ik als ik naar hem luister.

Da's jammer, maar dat kan, ieder zijn/haar voorkeur.

Citaat:
Citaat:
@ Cees om vernieuwend te zijn zul je de oude meuk toch moeten beheersen of begrijpen om werkelijk vrij te zijn.

Dit is serieus één van de beste teksten die ik hier in tijden heb gelezen!

Dank je

Citaat:
Vrijheid is een belangrijk aspect van jazzmuziek, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal
geen "regels" zijn. Freejazz is toch al heel lang geleden een zachte dood gestorven?
Je vindt dat soort sessie's nog wel hoor, ik doe er zelfs wel eens incidenteel aan mee,
maar ik kan er artistiek gezien geen enkele kick van krijgen. Het voordeel ervan is dat je
er allemaal aan mee kunt doen, een zeker nivo is niet vereist. Datzelfde zie ik ook vaak
van zelfs heel bekende musici die beweren die vrijheid nodig te hebben in hun spel en
composities... mooie teksten, érg integer ook (Dit is zéér ironisch bedoeld) maar nog
niet één goed chorus over een standard kunnen spelen...
[/quote]

Hier ben ik het dus weer helemaal niet mee eens. ik luister en ga veel veel naar moderne improvisaties en je hoort meteen wanneer ze maar wat in de rondte fiedelen of dat het echt ergens heen gaat. Ook binnen de freejazz heb je toch kennis en als het ware "regels" nodig. De mensen die eigenlijk niets kunnen pik je er zo uit. Het is absoluut geen vrijbrief om zomaar wat aan te rommelen. Nivo is zeker vereist om het goed en spannend te kunnen doen. Je kunt je fantasie er heerlijk in op los laten en al luisterend zelf je eigen lijntjes er bij verzinnen. Neem een Don Byron of een Wayne shorter. Dat is echt genieten. [/quote]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2008 23:48 

Je wilt het niet te analytisch maken, alleen ontkom je daar niet aan als je over dit soort
onderwerpen praat. Als je je uit in; ik vind het gewoon lekker en muziek is gevoel, emotie,
pijn, passie, lachen, janken zijn we snel uitgesproken.
cees schreef:
Vernieuwend is voor mij een gevoel. Net zoals Jazz, precies zeggen wat het is kan ik niet, maar als je het hoort kun je wel zeggen dít is het.

Zie boven.
Citaat:
En voor mij zit het heel erg in sound.

Vernieuwing zit in sound... Wát voor sound? Elektronica? Vervorming van geluid?
En wáár uit dat vernieuwende zich dan in?
Citaat:
Alhoewel de actuele 'vernieuwing' erg in ritmes en maarsoorten zit (met de balkan invloeden van tegenwoordig).

Jazz is toch van oorsprong al een samenkomen van stijlen? Ook al heel lang geleden
vanuit de Balkan. Het aantal Joodse musici en componisten in de jazz is nauwelijks te
tellen. Kortom, ik weet niet over welke groepen of musici je hebt als het gaat om "nieuwe" ritmes en maatsoorten.
Citaat:
Nu kunnen we zeggen dat iets bop invloeden heeft, of voortkomt uit bop. Maar hoe zouden ze charlie parker hebben omschreven
(als er om gevraagd zou worden) toen hij net kwam met z'n nieuwe stijl?

Het spelen van korte frases op accoordenschema's (meestal van standards) uitgebreid
met toevoegingen aan de accoorden zoals de 9 en 11 en 13, al dan niet verhoogd of
verlaagd (hetgeen vóór die tijd nog niet gebeurde). M.b.v. chromatiek de orriginele acc.
veranderen (changes) (alteraties) (tritonusverwantschap).
Het soleren in achtste noten en het "double time" gevoel. Het in 4en spelen van de
bassdrum en ridecymbal met a-symetrische accenten op de snaredrum. De bas die in
4en speelt... Dat was inderdaad allemaal nieuw en dat werd dan ook direkt door een ieder die er een beetje verstand van had waargenomen en er werd ook gelijk een naam
aan gegeven; bebop...
Citaat:
God knows, ik niet.

Blijkbaar.
Citaat:
Ik vind Wynton geen 'vernieuwer' meer omdat hij het niet meer doet. Toen hij bij de Jazz Messengers speelde verlegde hij de grenzen van de hard-bop, en met Herbie nam hij dit nog een stapje verder.

Persoonlijk vind ik Wynton ook niet echt een vernieuwer, maar wel een héél herkenbare
trompettist met een duidelijke stijl en geluid (én ik ben er gek op!).
Ik zie dan ook niet welke grenzen hij precies verlegde met Blakey en later met Hancock.
Ik denk, wederom, dat hij en de musici waarmee hij toen speelde (en nóg) een ongelofelijk hoog nivo hebben waardoor het lijkt dat ze heel vrij speelden...
Zie Wayne Shorter (die ik overigens wel degelijk als een vernieuwer beschouw).
Citaat:
Een vernieuwer is voor mij bijvoorbeeld Bob Brookmijer

Voor mij ook.
Citaat:
Bah, ik vind dit veel te analytisch, waarom is iemand anders, waarom is iets oud, waarom dit waarom dat, ik weet t allemaal niet. Feit is; muziek is gevoel, emotie, pijn, passie, lachen, janken..
(en de discussies erover blijkbaar ook)

Tja...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2008 23:51 

Citaat:
si si! ik ben het alleen niet met het freejazz deel eens. een écht goeie free sessie levert ook echt goeie muziek op, helaasch gebeurt t niet zo vaak.
vorig jaar op north sea bij wayne shorter geweest, vrije muziek (hier en daar een thema) maar zo fucking goed, echt mindblowing. ik was er zo van ondersteboven dat ik een uur lang geen ander bandje kon horen (en de bassist waar ik mee was had precies hetzelfde)

Cees man, ben je ook bij Wayne shorter geweest 2 jaar geleden op Northsea? Vorig jaar was hij al fantastisch. Het uur was echt veel te kort en helemaal verdwaasd stond je op van je stoel maar ik heb hem ook gehoord met Herbie Hancock, Dave holland en Blade. Man man dat ging echt de hemel in. sorry voor de rest, die zullen dit wel gewauwel vinden. ik hoop dat hij dit jaar weer op Northsea is.

Je moet ook eens naar Don Byron luisteren. Errrug goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2008 00:13 

Citaat:
Jazz is toch van oorsprong al een samenkomen van stijlen? Ook al heel lang geleden
vanuit de Balkan. Het aantal Joodse musici en componisten in de jazz is nauwelijks te
tellen. Kortom, ik weet niet over welke groepen of musici je hebt als het gaat om "nieuwe" ritmes en maatsoorten.

Tsja, in groningen (daar woon ik) zitten veel nationaliteiten op school en die komen met allemaal hippe ritmes aanzetten (moment's notice in 13 en dat soort capriolen). Dat is nieuw, voor ons/mij. Jazz is over het algemeen heel erg in 4en (en 3) maar word de laaste tijd steeds verrijkt met maatsoorten en ritmes.

Citaat:
Vernieuwing zit in sound... Wát voor sound? Elektronica? Vervorming van geluid?
En wáár uit dat vernieuwende zich dan in?

Niet persé elektronica (hoewel ik daar zelf wel heel erg van hou). Maar de sound van de Headhunters bijv. dat was nieuw. Of de sound van Coltrane, z'n changes.

Citaat:
Je wilt het niet te analytisch maken, alleen ontkom je daar niet aan als je over dit soort
onderwerpen praat. Als je je uit in; ik vind het gewoon lekker en muziek is gevoel, emotie,
pijn, passie, lachen, janken zijn we snel uitgesproken.

Klopt, en dat is wat ik ook niet zo chill vind aan 't conservatorium en veel muziek/muziekanten. Je kunt elke noot gaan analyseren, 5, 4 en dan van de 2 naar de 3 (met een flat 3 er tussen zodat ie lekker op een sterke tel terecht komt... maar dat is niet helemaal mijn ding. Natuurlijk is het een leuk stukje bop en kan ik het in 12 toonsoorten en gebruik ik het in solo's. Maar ik wil het voelen, en niet denken.
En met dat vernieuwen is het ook zo, ik denk niet dat Miles dacht 'ik moet nu electronische dingen gaan doen want dat gaat heul hip worden' (misschien ook wel want hij was wel een aandachtsgeil mannetje natuurlijk). Ik denk dat die sound hem ontzettend aansprak, en dat hij daarom daar mee is gaan spelen.
Ik heb het idee dat de muziek een beetje vast zit qua vernieuwing. Er komen steeds meer sub-stijlen en mixen van stijlen (en dat is té gek hoor) maar echt iets 'nieuws' is er niet meer bij de laatste tijd.

Citaat:
Het spelen van korte frases op accoordenschema's (meestal van standards) uitgebreid
met toevoegingen aan de accoorden zoals de 9 en 11 en 13, al dan niet verhoogd of
verlaagd (hetgeen vóór die tijd nog niet gebeurde). M.b.v. chromatiek de orriginele acc.
veranderen (changes) (alteraties) (tritonusverwantschap).
Het soleren in achtste noten en het "double time" gevoel. Het in 4en spelen van de
bassdrum en ridecymbal met a-symetrische accenten op de snaredrum. De bas die in
4en speelt... Dat was inderdaad allemaal nieuw en dat werd dan ook direkt door een ieder die er een beetje verstand van had waargenomen en er werd ook gelijk een naam
aan gegeven; bebop...

Ja, leuk? Dit is precies dat analytische idee, blegh. Zo zouden ze dat toen toch niet zeggen. ik denk eerder dit.
'a steaming hot band with this amazing fast drive and shouting solo's. intelectual conversations between horns and rhytmsection, mindblowing fast chordchanges in all directions...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2008 00:17 

Citaat:
harpje schreef:
Citaat:
Als het je gaat om het missen van een rafelrandje en dat de muziek zo perfect en gepolijst is geldt dat dan ook voor bv Clark Terry, Clifford Brown, Oscar Peterson,
Count Basie, Herbie Hancock, Herb Ellis, Jaco Pastorius etc, etc...?
Allemaal musici die o.a. juist bekend staan om hun perfectionisme. En hoe zit het dan
met de uitvoering van klassieke muziek? Daar is het streven naar perfectie bijna een must.Of behoeft dat een ander criterium wat jou betreft?

Je hebt perfectie met een ziel erin en perfectie waar als het ware de buitenkant belangrijker wordt dan het innerlijk. De perfectie wordt dan je hoogste doel en niet wat de muziek moet overbrengen en dat vind ik echt niet bij het rijtje namen wat je hierboven noemt.

Begrijp ik nou goed dat je bij deze muzikanten hetzelde ervaart als bij Wynton, of juist niet?
Citaat:
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel. Als mens zal hij niet afstandelijk zijn en ik heb al gezegd dat zijn amassadeurschap voor de jazz boven twijffel verheven is. Ik bedoel dat zijn muziek afstandelijk gaat klinken. Hij geeft je niet het gevoel dat je er een onderdeel van bent.

Je hebt gelijk, mijn antwoord ging over zijn persoon, maar toch voel ik de betrokkenheid
van hem naar zijn luisteraars juist wel heel sterk.
Citaat:
Daar zullen we het niet over eens worden denk ik dus daar hoeven we niet over verder te gaan zie onder.

Dat denk ik ook maar we hoeven het ook niet eens te worden toch?
Citaat:
Ook binnen de freejazz heb je toch kennis en als het ware "regels" nodig. De mensen die eigenlijk niets kunnen pik je er zo uit. Het is absoluut geen vrijbrief om zomaar wat aan te rommelen. Nivo is zeker vereist om het goed en spannend te kunnen doen. Je kunt je fantasie er heerlijk in op los laten en al luisterend zelf je eigen lijntjes er bij verzinnen. Neem een Don Byron of een Wayne shorter. Dat is echt genieten.

De mensen die freejazz spelen waar ik graag naar luister hebben overduidelijk de
traditie in de zak.Ornette Coleman, Eric Dolphy, Albert Ayler, Coltrane, Mingus, Cecil Taylor, Archie Shepp, James Carter en vele anderen vind ik helemaal te gek. Die rommelen dan ook zeker niet aan wat mij betreft. Een vééél grotere groep wel.
En hoe ik over Wayne Shorter denk en waarom ik hem zeker niet als een freejazzmusicus zie heb ik zojuist aan Cees geschreven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2008 00:17 

harpje schreef:
Je moet ook eens naar Don Byron luisteren. Errrug goed.

Sorry, ik check de komende tijd de nieuwe (nouja nieuw) plaat van Maria Schneider en ga op zoek naar goeie Drum 'n Bass. 'k heb wel wat Byron op m'n ipod. Niet helemaal mijn ding nu, maar wel erg gaaf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2008 00:25 

Citaat:
Begrijp ik nou goed dat je bij deze muzikanten hetzelde ervaart als bij Wynton, of juist niet?

nee juist niet hetzelfde als Wynton. Zij klinken niet gepolijst.

Citaat:
Dat denk ik ook maar we hoeven het ook niet eens te worden toch?

inderdaad want dan valt er niets meer te beppen of te ruziën :lol: op dit forum

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2008 08:34 

harpje schreef:
Heel afstandelijk allemaal en ik heb hem 2x live meegemaakt. Muziek is toch ook een interactie met de toehoorder.

En wat moet die (muzikale) interactie dan inhouden? Dat het publiek mee mag zingen? Ik kan me daar eigenlijk niets bij voorstellen in (serieuze) jazzmuziek of klassieke muziek. Wat voor interactie heb je als je naar een concert van het Concertgebouworkest gaat?

Ik weet zeker dat Wynton perfectie niet als doel op zich heeft. Hij doet volgens mij niets anders dan wat Clifford Brown, John Coltrane of andere jazzgrootheden deden. Zich uit de naad studeren om te kunnen spelen wat er in hun hoofd zit. Dat heeft denk ik niets met perfectie te maken, maar met muzikale vrijheid.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur