Je wilt het niet te analytisch maken, alleen ontkom je daar niet aan als je over dit soort
onderwerpen praat. Als je je uit in; ik vind het gewoon lekker en muziek is gevoel, emotie,
pijn, passie, lachen, janken zijn we snel uitgesproken.
cees schreef:
Vernieuwend is voor mij een gevoel. Net zoals Jazz, precies zeggen wat het is kan ik niet, maar als je het hoort kun je wel zeggen dÃt is het.
Zie boven.
Citaat:
En voor mij zit het heel erg in sound.
Vernieuwing zit in sound... Wát voor sound? Elektronica? Vervorming van geluid?
En wáár uit dat vernieuwende zich dan in?
Citaat:
Alhoewel de actuele 'vernieuwing' erg in ritmes en maarsoorten zit (met de balkan invloeden van tegenwoordig).
Jazz is toch van oorsprong al een samenkomen van stijlen? Ook al heel lang geleden
vanuit de Balkan. Het aantal Joodse musici en componisten in de jazz is nauwelijks te
tellen. Kortom, ik weet niet over welke groepen of musici je hebt als het gaat om "nieuwe" ritmes en maatsoorten.
Citaat:
Nu kunnen we zeggen dat iets bop invloeden heeft, of voortkomt uit bop. Maar hoe zouden ze charlie parker hebben omschreven
(als er om gevraagd zou worden) toen hij net kwam met z'n nieuwe stijl?
Het spelen van korte frases op accoordenschema's (meestal van standards) uitgebreid
met toevoegingen aan de accoorden zoals de 9 en 11 en 13, al dan niet verhoogd of
verlaagd (hetgeen vóór die tijd nog niet gebeurde). M.b.v. chromatiek de orriginele acc.
veranderen (changes) (alteraties) (tritonusverwantschap).
Het soleren in achtste noten en het "double time" gevoel. Het in 4en spelen van de
bassdrum en ridecymbal met a-symetrische accenten op de snaredrum. De bas die in
4en speelt... Dat was inderdaad allemaal nieuw en dat werd dan ook direkt door een ieder die er een beetje verstand van had waargenomen en er werd ook gelijk een naam
aan gegeven; bebop...
Citaat:
God knows, ik niet.
Blijkbaar.
Citaat:
Ik vind Wynton geen 'vernieuwer' meer omdat hij het niet meer doet. Toen hij bij de Jazz Messengers speelde verlegde hij de grenzen van de hard-bop, en met Herbie nam hij dit nog een stapje verder.
Persoonlijk vind ik Wynton ook niet echt een vernieuwer, maar wel een héél herkenbare
trompettist met een duidelijke stijl en geluid (én ik ben er gek op!).
Ik zie dan ook niet welke grenzen hij precies verlegde met Blakey en later met Hancock.
Ik denk, wederom, dat hij en de musici waarmee hij toen speelde (en nóg) een ongelofelijk hoog nivo hebben waardoor het lijkt dat ze heel vrij speelden...
Zie Wayne Shorter (die ik overigens wel degelijk als een vernieuwer beschouw).
Citaat:
Een vernieuwer is voor mij bijvoorbeeld Bob Brookmijer
Voor mij ook.
Citaat:
Bah, ik vind dit veel te analytisch, waarom is iemand anders, waarom is iets oud, waarom dit waarom dat, ik weet t allemaal niet. Feit is; muziek is gevoel, emotie, pijn, passie, lachen, janken..
(en de discussies erover blijkbaar ook)
Tja...