Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Tony
|
Berichttitel: Geplaatst: 28 nov 2003 17:34 |
|
Geregistreerd: 04 nov 2003 13:03 Berichten: 37 Woonplaats: Wageningen / Amersfoort
|
Hmmm, genoeg serieuze en niet serieuze antwoorden...
Nou ja, toch allemaal bedankt.
Waarom ik deze vraag begonnen ben is omdat het me soms een beetje frustreert  Nou ja, ook dat niet echt, maar ik vind het soms raar dat sommige trompetisten die veel minder spelen dan ik, technisch veel minder ontwikkeld enzo soms toch een best aardig vibrato kunnen spelen! Het lijkt ze vanzelf te af te gaan! Terwijl ik er echt mijn best op doe.. en het maar heel langzaam gaat. Opzich komt het allemaal wel goed met dat vibrato, ik maak me er niet echt zorgen om. Ik heb verder ook best wel een aardige controle over mijn klank, ben dus ook niet echt ontevreden ofzo...Alleen is het zo raar te zien dat sommigen dit zo maar ineen keer kunnen.... grrrr!
Dat verhaal van die buikspieren klopt ook wel een beetje denk ik. Momenteel ben ik aan het leren om mijn klank veel 'wijder' te maken. Binnen die veel wijdere klank heb je dan de ruimte om dmv lucht (dus ook buikspieren) er dat vibrato in te leggen.
Het gaat dus dan meer om het gebruik van je lucht, je gebruikt hier dus niet echt je lippen voor...
Herkent men dit?
MIsschien is het voor veel mensen ook iets onbewusts, en daarom moeilijk af te leren wanneer men daar een verkeerde gewoonte van heeft gemaakt, en daarom ook moeilijk om te vertellen hoe men dat precies doet.
tot zover mijn vibrato obessie 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 28 nov 2003 21:36 |
|
|
|
Helaas erg veel onzin antwoorden op deze vraag. Waarom eigenlijk, weten jullie dan zo goed hoe het moet? Ik vind het een behoorlijk legitieme vraag en die verdient ook een goed antwoord. Gewoon studeren vind ik wel erg makkelijk, wat dan en hoe? Je buikspieren gebruiken voor een vibrato, wel erg omslachtig en moeilijk te controleren. Laat ik dan nog maar even doorgaan met wat meer vaute variationen:met je keel is ook geen oplossing, je kaak naar voren en achteren is vragen om een kaakchirurg en met je hoofd schudden is vooral hoofdpijnverwekkend.
Ik heb geen enkel probleem met mijn vibrato (laat ik nou gewoon eens wijsneuzerig zeggen dat dat zo is, want het is zo). Belangrijk is dat je speelt met een goeie ademsteun. De lucht goed onder druk zetten met je buikspeiern en goed laten doorstromen. Dit geeft geen vibrato, maar is wel een voorwaarde om een mooi vibrato te spelen. Vervolgens kun je twee dingen doen. Je gaat met je 'ventiel'hand op heen en weer zo snel als je je vibrato wil hebben, of je maakt met je lippen in je mondstuk een heel kleine wuwuwu- beweging. Vooral bij de laatste vorm is ademsteun noodzakelijk omdat je je aperture (lipopening) een heel klein beetje varieert en dus moet kunnen vertrouwen op de compressie vanuit je buispieren, anders valt je toon weg in eenvoudig Nederlands).
Voor de extremere vibrato's kan een beetje de kaak op en neer (niet heen en weer), en nogmaals een beetje, ook werken. Sommige mensen spelen een mooi vibrato met hun wangen, maar dan moet je niet met te strakke mondhoeken en kin spelen, want dan verpest je alleen maar je toon.
Ik hou me even alleen bij het hand en lipvibrato.
Je oefent dit door een lange toon te spelen (te beginnen op een G1), metronoom op kwartnoot 60, en op iedere tel een wu te maken of je hand te bewegen, heel gecontroleerd. Dan ga je door met achtsten, triolen, zestienden, wat je maar wilt. Daarnaa ook op hogere en lagere tonen. Als je de pech hebt dat je geen natruurlijk vibrato hebt, moet je het via deze weg automatiseren.
Hoe je het vibrato als je het onder controle hebt, gebruikt, is erg van stijl en smaak afhankelijk. Heel vaak is het zo dat je een toon eerst even strak houdt en aan het eind een beetje vibrato. Bij jazz is het vibrato wat wijder, tot zelfs ordinair aan toe -geen waarde-oordeel: ik ben zelf jazztrompettist- het is een expressiemiddel en in die zin kun je het tot aan het extreme toe gebruiken. Bij klassieke muziek is het vaak wat regelmatiger en iets sneller, maar ook weer afhankelijk van welke muziek je speelt en wat je zelf mooi vind. Heel veel luisteren naar hoe je favoriete trompettisten (maar ook bijvoorbeeld zangers) het gebruiken, en na proberen te doen.
Ik hoop dat je hier meer aan hebt.
Bert
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
JeroenJongeling
|
Berichttitel: Geplaatst: 29 nov 2003 00:38 |
|
Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34 Berichten: 863 Woonplaats: Amsterdam
|
Bert heeft de smaak te pakken!
Maaruh Bert, niet je mede forumgenoten afzeiken omdat ze niet op iedere vraag serieus ingaan. Het is een publiek forum en geen helpdesk waar je meteen de oplossing in hapklare brokken krijgt voorgeschoteld. Trouwens, voordat jij een paar dagen geleden bent negonnen met het delen van je kennis, zijn er voor die tijd al een hele hoop mensen elkaar behulpzaam geweest met advies en oplossingen. Ook moet er wel werk overblijven voor onze lesgevende collegea  . Je antwoord was daarentegen heel helder en, voor zover mijn kennis gaat, ook juist.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 29 nov 2003 11:52 |
|
|
|
Beste Jeroen,
Natuurlijk heb je gelijk. Het is en openbaar forum en iedereen mag zeggen wat hij wil, maar soms vind ik het een beetje jammer dat het zo gauw de melige kant op gaat. Veel van de topics beginnen met een serieuze vraag en eindigen in flauwigheid.
Dat je me er even fijntjes op wijst dat ik nieuw ben op dit forum vind ik heel juist, maar dat betekent niet dat ik een nieuweling ben op trompetgebied. Dus als ik een oplossing niet juist vind lijkt het me meer dan redelijk dat ik daar wat over op dit forum loslaat. Ik heb zelf genoeg speelproblemen gehad door allerlei verkeerde tips en goedbedoelde opmerkingen om een beetje te weten wat wel en niet werkt. En uiteraard ook hier weer het principe dat wat voor de een werkt nog niet voor de ander geldt en vice versa.
Goed, geen persoonlijke vete, ik waardeer je antwoorden, heb je site gezien en die ziet er meer dan puik uit.
Toevallig had ik (om even bij het onderwerp vibrato te blijven) bij de antwoorden nog niet een echte methode gezien om dit te studeren, en dacht ik een steentje te kunnen bijdragen. En wat die lesgevende collegae betreft: iemand die hier iets vraagt heeft blijkbaar niet genoeg aan zo'n leraar en wil meer weten. Dat is hartstikke goed. Ik geef zelf ook les en pretendeer niet de waarheid in pacht te hebben. Als een leerling van mij hier een vraag stelt vind ik dat enkel een blijk van interesse en hoop ik dat collega-trompettisten degelijke antwoorden geven.
Bert
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
JeroenJongeling
|
Berichttitel: Geplaatst: 29 nov 2003 15:02 |
|
Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34 Berichten: 863 Woonplaats: Amsterdam
|
HJ schreef: Dat je me er even fijntjes op wijst dat ik nieuw ben op dit forum vind ik heel juist, maar dat betekent niet dat ik een nieuweling ben op trompetgebied. Dat bedoelde ik daar ook niet mee, maar dat snap je zelf toch ook wel heh? HJ schreef: Goed, geen persoonlijke vete, ik waardeer je antwoorden, heb je site gezien en die ziet er meer dan puik uit.
Daar was ik al helemaal niet op uit. Ruzie op een forum is verschrikkelijk zonde van iedereen z'n tijd, zowel de lezers als de vechtende schrijvers (of moet ik zeggen typers). Heb daar al voorbeelden genoeg van gezien op andere trompet fora. Ik wilde je gewoon even wijzen op het feit dat er hier meerdere mensen posten, sommige al sinds het begin, die normaliter gewoon interessante dingen te melden hebben. Geinen hoort er toch bij? Ben je nou koperblazer of wat?
Het is sowieso fijn om iemand op het forum erbij te hebben die verstand heeft van spelen. Heb ook even jouw site bekeken. Interresant!
Groet, Jeroen.
En dan nu:
Terug naar Vibrato.....
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 29 nov 2003 15:12 |
|
 |
| Moderator |
|
oleee we zijn er weer!!
Oke wat ik zelf vaak deed, was luisteren naar mensen die met veel vibrato spelen.
Goede brassbands, maar ook Timofei Dokschitzer, en zelfs Maurice Andre.
Niet dat dit nou speciaal technisch helpt, maar het geeft je een idee van hoe het kan klinken, en met een beetje imiteerwerk kun je dan al een heel eind komen.
Dit imiteren kan bijvoorbeeld het makkelijkste met je rechterhand een beetje op je ventielen bewegen zoals een strijker dat op de toets van zijn viool of cello doet. ( Potjandrie zo leren we toch nog e.e.a. van strijkers  ).
Zo kun je je vibrato mijns inziens ook het beste controleren, door de beweging van je hand subtiel of iets minder subtiel, en alle gradaties daar tussenin.
Moeilijker is idd met je onderkaak wat knauwelende bewegingen maken, daar zijn wat meer studieuren voor nodig.
Anyway: zet hem op!!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Maarten Trompet
|
Berichttitel: Geplaatst: 01 dec 2003 15:26 |
|
Geregistreerd: 30 jun 2003 11:29 Berichten: 165 Woonplaats: Voorburg
|
|
Probeer eens met vibrato te fluiten, dit doe je met je tong; het zal je verbazen hoe veel fluiten op trompetspelen lijkt. Pas op, een minimale beweging van je tong is genoeg om je luchtstroom te veranderen, hierdoor ontstaat dus dit vibrato.
_________________ tsja...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Rik Baars
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 dec 2003 08:55 |
|
Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55 Berichten: 1090 Woonplaats: Grootebroek
|
Maarten Trompet schreef: Probeer eens met vibrato te fluiten, dit doe je met je tong; het zal je verbazen hoe veel fluiten op trompetspelen lijkt. Pas op, een minimale beweging van je tong is genoeg om je luchtstroom te veranderen, hierdoor ontstaat dus dit vibrato.
dit is volgens mij de "tongboog": Deze techniek werd mij ook voorgehouden bij mijn trompetlessen: is in het extremere ook basis voor liptrillers en/of shakes. Als ik dit doe, gaat mijn onderkaak toch ook wel iets mee.
|
|
| Omhoog |
|
 |