trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Petitie TEGEN bezuinigingen op kunst en cultuur!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 06:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2010 08:49 

marnix, je kan niet zomaar roepen dat die mensen geen publiek meer trekken. lees even dit artikel

http://www.robbertvanheuven.nl/?p=225+&ref=nf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2010 09:07 

Als culturele instellingen in het buitenland "hot" zijn, zou je toch denken dat ze op die manier zichzelf wel redelijk zouden moeten kunnen redden.
Maar jij hebt het over kleine toneelgroepjes waar geen hond naar komt kijken...dan doen ze dus iets verkeerd. Als ze dan gaan leven op subsidie, weten ze ook dat ze het risico lopen dat ze wegbezuinigd worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2010 09:14 

ok ok, dan tekenen jullie niet, prima. voor de mensen die het wel belangrijk vinden... de link staat in het eerste bericht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2010 09:30 

Dat zal allemaal wel, en dat artikel ben ik tot op zekere hoogte ook mee eens. De terechte vraag blijft: moet je al die instellingen maar blijven voeden?
Het telkens maar weer aangehaalde 1% van de rijksbegroting die een druppel op de plaat is, vind ik dan weer een drogredenering. Ergens moet bezuinigd worden. Simpel.

Nogmaals: managementszaken en randzaken, die makkelijk wegbezuinigd kunnen worden. Downsizing door natuurlijk verloop.
Snoeien in de opleidingen.

Er zijn zoveel mogelijkheden tot bezuinigingen, en dat artikel stelt alleen maar waarom het niet mogelijk is. Maar het is wel mogelijk.

Maar zodra het woord bezuiniging klinkt gaan alle mensen met oogkleppen op stijgeren.

En waar ik helemaal misselijk van word is de stelling dat een kunstenaar die werkloos word, maar meteen een uitkering zou moeten aanvragen. Uitzendburo's hebben voldoende vacatures, en bieden daarnaast bijscholing of herscholing aan. Iemand die wil werken, kan werken. Uitkering hoeft helemaal niet. En daarmee kom ik meteen aan bij het risico van het vak: de kans dat je werk vind is niet groot. En als je talentmatig, net niet dat kan bieden, had de opleiding je niet moeten laten afstuderen.

Ik kan overigens nog steeds die petitie niet tekenen. Want dat wil ik wel graag.
Ik speel hier met opzet even de advocaat van de duivel. Omdat het voor iedereen goed is, om ook na te denken over de onnodige en overbodige dingen die wel subsidie opslokken zonder dat daar ook maar iets productiefs uitkomt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2010 09:37 

Franky schreef:
ok ok, dan tekenen jullie niet, prima. voor de mensen die het wel belangrijk vinden... de link staat in het eerste bericht.

Beetje jammer, deze reactie.

Want elk nadenkend mens weet dat cultuur hoe dan ook een belangrijk goed is voor een land. Het feit dat er juist van binnenuit kritische mensen zijn die erover nadenken, zou te denken moeten geven.

Van CP weet ik dat ze muziekwetenschappen studeert, en dus cultureel gezien, best begaan zal zijn.
Ikzelf werk ook binnen de cultuur. (hmm nutteloze toevoeging).

Waarom dan niet juist hier een constructieve discussie over hoe je moet bezuinigen, in plaats van nee roepen.

Nog een toevoeging: Als ik het goed heb, bedruipt de jazzwereld zichzelf. Ik meen dat Erik Veldkamp hier ooit eens schreef dat repetities onbetaald gespeeld werden, en de concerten pas betaald werden, met vele malen minder subsidie dan de klassieke wereld.
En daar lopen echt wel toppers bij, die dat zo doen. Maar misschien kan Erik hier zelf even antwoord op geven. Want dat was in een oud topic en ik weet niet hoe actueel dat dat is. Ik begreep eruit dat de jazzscene vele malen zelfredzamer was/is dan de klassieke wereld.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2010 09:45 

omdat ik heus wel weet dat er bezuinigd moet worden binnen de cultuur sector, maar de bezuinigingen hoe ze nu op papier staan deugen niet!! en als jullie de petitie lezen, kan je lezen dat dit een petitie is om de huidige bezuinigingen tegen te houden en in overleg met de sector verder te kijken naar hoe dan wel te bezuinigen.
dus alle toevoegingen en discussie op gebied van hoe dan wel of niet zijn m.i. overbodig. teken de petitie en schuif daarna aan bij de onderhandelingen over hoe wel te bezuinigen en spui daar al je kritiek.
geen van de dingen die jullie tot nu toe hebben gezegd weerleggen dat het ondertekenen van deze petitie nuttig zou zijn.
discussiëren op dit forum heeft sowieso geen zin. Ik wilde jullie alleen kennis geven van de petitie.

De bezuinigingen zoals ze op papier staan deugen niet. Deze petitie kan dat tegenhouden. Argumenten over en weer gooien over waarop wel en niet bezuinigd moet worden heeft geen zin.
Ik vind namelijk ook dat er bezuinigd moet worden op culturele instellingen waar geen hond komt kijken... punt is, dat wordt er niet. er wordt gewoon 1/3 gekort op de hele sector.
Als je wilt overleggen waar op bezuinigd moet worden, eerst petitie tekenen en dan je mond open trekken.(sorry, maar ik ben misschien erg heftig, maar blijkbaar is de petitie gewoon niet goed gelezen.) Bezuinig in overleg met de sector! staat in de petitie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2010 09:50 

ja, beste man, ik wil ook tekenen, maar die site doet het niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2010 10:44 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur