trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Petitie TEGEN bezuinigingen op kunst en cultuur!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2010 10:52 

Dan moet je de titel van dit topic misschien even aanpassen.

Natuurlijk zie ik het liefst dat alle culturele instellingen geld krijgen zodat ze hun creativiteit niet hoeven te gebruiken om manier te verzinnen om de geldstroom op gang te houden. En ja, ik wil ook kunnen blijven genieten van mijn culturele uitjes en als ik heel eerlijk ben hou ik van kleine toneelgroepjes waar geen hond naar komt kijken. Maar ik zie ook dat het niet haalbaar is om die te behouden, ik overleef het vast wel.

Natuulrijk wil iedereen z'n eigen sector beschermen en vindt ook iedereen dat die sector niet hoeft te bezuinigen. Ik wil ook het liefst dat mijn stufi blijft bestaan, maar als dat niet zo is vind ik echt wel manieren om geld te verdienen. .
Soms zijn dingen gewoon niet haalbaar, dan moet je dat accepteren en andere manieren zoeken om het wel voor elkaar te krijgen. En als je dat niet kan, ben je het in mijn ogen ook niet eens waard om in te investeren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2010 14:35 

Nederland is volgens mij één van de weinige landen (zoniet de enige) ter wereld waar een orkest als het Metropole Orkest kan bestaan. Dit is mogelijk door deze subsidies. Elders zijn dit orkesten die voor een gelegenheid bij elkaar worden gebeld. Je moet er niet aan denken dat zo'n orkest zou moeten opdoeken. Er in al zoveel vervlakking in dit land. Ik teken die petitie heel graag.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2010 15:39 

Franky schreef:
discussiëren op dit forum heeft sowieso geen zin. Ik wilde jullie alleen kennis geven van de petitie.

Ik vind het juist goed dat er een discussie is ontstaan, dat heeft mij in ieder geval een veel beter beeld van de situatie gegeven.

Het betoog van Robert van Heuven was ook de moeite waard om te lezen, doch niet geheel objectief.

Over de gehele linie vind ik dat er inhoudelijk toch enkele goede punten voorbij zijn gekomen, dus vond ik de discussie die hier is ontstaan zeker zinvol.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2010 15:58 

Toch jammer dat er blijkbaar niet gesproken mag worden over iets dat niet klopt. Alleen als een kudde schapen een petitie tekenen en verder houden we gewoon allemaal onze mond.....gaat goed :| .

Er werden toch behoorlijk redelijke punten genoemd (Camel, Erik etc) waar ik me goed in kan vinden (en ik denk eigenlijk iedereen wel, als ze even de moeite nemen om dingen nuchter te bekijken).
Maar goed, zodra het weer mogelijk is om te tekenen is zal ik eens gaan denken of ik dat ook daadwerkelijk ga doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2010 16:29 

CP schreef:
Als culturele instellingen in het buitenland "hot" zijn, zou je toch denken dat ze op die manier zichzelf wel redelijk zouden moeten kunnen redden.

Tja....genomen het feit dat in het buitenland cultuur al jaren veel hoger staat aangeschreven dan in NL....simpel voorbeeld: In Duitsland ben je Herr Musiker...in NL vragen mensen wat je naast musicus zijn doet om je geld te verdienen.

Okee, in Engeland is het orkestleven ook niet makkelijk, maar de Proms zijn al jaren een feit op tv en zijn ruim van tevoren uitverkocht.

En dan heb ik het nog niet over de wachtlijsten voor de nieuwjaarsconcerten in Wenen....

Misschien kort door de bocht, maar toch....hoe cultuurminnend is NL?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2010 17:07 

Voor veel landen is cultuur als het ware een exportproduct, iets waarmee je jezelf als land op de kaart kan zetten. Zelf denk ik (ik hoor het wel als ik het verkeerd zie) dat dat in Nederland minder het geval is. Wij hebben niet een Wenen, wij hebben eigenlijk geen geschiedenis van "grote meesters" (afgezien van Sweelinck dan misschien). "De Nederlanden" wordt alleen tot zo rond 14/15/1600 genoemd, maar pech voor ons dat het gezien de landsgrenzen zoals ze nu zijn vooral Belgen waren (of beter gezegd: Franco-Vlaams).

Dat wij niet veel van dat soort nationale culturele ijkpunten hebben, betekent natuurlijk niet dat wij Nederlanders niet cultuurminnend zouden zijn. Maar ik denk wel dat we juist doordat we niet zo'n (voor het buitenland) uitgesproken muziekcultuur hebben, wat makkelijker zijn met bezuinigen op die sector.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2010 18:31 

heheh, net via t conservatorium ook al die link toegestuurd gekregen met t verzoek om te tekenen...
maar denk niet dat ik dat doe, vind t eerlijk gezegd vrij kansloos...

even een ruwe schets van mn gedachten op t moment:

het begint een beetje een rage te worden om te gaan klagen volgens mij, eerst al die stakingen in de meeste sectoren, nu petities en weet ik wat er nog allemaal komt...

minder geld krijgen is nooit leuk, maar wees blij dát we nog geld krijgen met het aankomend kabinet!
en laat kleine toneel groepjes en orkesten maar eens wat creatiever zijn voor hun geld, dan kunnen we na een jaar eens zien wat de echte gedreven clubjes zijn en hén belonen!

als laatste: er zijn altijd mensen/sectoren/landen die het slechter hebben...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2010 20:55 

CP schreef:
Voor veel landen is cultuur als het ware een exportproduct, iets waarmee je jezelf als land op de kaart kan zetten. Zelf denk ik (ik hoor het wel als ik het verkeerd zie) dat dat in Nederland minder het geval is. Wij hebben niet een Wenen, wij hebben eigenlijk geen geschiedenis van "grote meesters" (afgezien van Sweelinck dan misschien). "De Nederlanden" wordt alleen tot zo rond 14/15/1600 genoemd, maar pech voor ons dat het gezien de landsgrenzen zoals ze nu zijn vooral Belgen waren (of beter gezegd: Franco-Vlaams).

Dat wij niet veel van dat soort nationale culturele ijkpunten hebben, betekent natuurlijk niet dat wij Nederlanders niet cultuurminnend zouden zijn. Maar ik denk wel dat we juist doordat we niet zo'n (voor het buitenland) uitgesproken muziekcultuur hebben, wat makkelijker zijn met bezuinigen op die sector.

Grote meesters zijn niet het exportproduct. De orkesten zelf zijn het exportproduct, en daarvan hebben we er 3 die als export zouden kunnen gelden. (dit los van eventuele defensie orkesten, en de diverse bigbands die internationaal goed aangeschreven staan).

En ik denk dat die orkesten hoe dan ook wel overleven.

Voor de rest sluit ik me aan bij Aad. Blijkbaar is cultuur niet belangrijk in Nederland. geeft te denken nietwaar?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur