CP schreef:
Voor veel landen is cultuur als het ware een exportproduct, iets waarmee je jezelf als land op de kaart kan zetten. Zelf denk ik (ik hoor het wel als ik het verkeerd zie) dat dat in Nederland minder het geval is. Wij hebben niet een Wenen, wij hebben eigenlijk geen geschiedenis van "grote meesters" (afgezien van Sweelinck dan misschien). "De Nederlanden" wordt alleen tot zo rond 14/15/1600 genoemd, maar pech voor ons dat het gezien de landsgrenzen zoals ze nu zijn vooral Belgen waren (of beter gezegd: Franco-Vlaams).
Dat wij niet veel van dat soort nationale culturele ijkpunten hebben, betekent natuurlijk niet dat wij Nederlanders niet cultuurminnend zouden zijn. Maar ik denk wel dat we juist doordat we niet zo'n (voor het buitenland) uitgesproken muziekcultuur hebben, wat makkelijker zijn met bezuinigen op die sector.
Grote meesters zijn niet het exportproduct. De orkesten zelf zijn het exportproduct, en daarvan hebben we er 3 die als export zouden kunnen gelden. (dit los van eventuele defensie orkesten, en de diverse bigbands die internationaal goed aangeschreven staan).
En ik denk dat die orkesten hoe dan ook wel overleven.
Voor de rest sluit ik me aan bij Aad. Blijkbaar is cultuur niet belangrijk in Nederland. geeft te denken nietwaar?