trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Petitie TEGEN bezuinigingen op kunst en cultuur!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 10:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2010 20:56 

CP schreef:
Voor veel landen is cultuur als het ware een exportproduct, iets waarmee je jezelf als land op de kaart kan zetten. Zelf denk ik (ik hoor het wel als ik het verkeerd zie) dat dat in Nederland minder het geval is. Wij hebben niet een Wenen, wij hebben eigenlijk geen geschiedenis van "grote meesters" (afgezien van Sweelinck dan misschien). "De Nederlanden" wordt alleen tot zo rond 14/15/1600 genoemd, maar pech voor ons dat het gezien de landsgrenzen zoals ze nu zijn vooral Belgen waren (of beter gezegd: Franco-Vlaams).

Dat wij niet veel van dat soort nationale culturele ijkpunten hebben, betekent natuurlijk niet dat wij Nederlanders niet cultuurminnend zouden zijn. Maar ik denk wel dat we juist doordat we niet zo'n (voor het buitenland) uitgesproken muziekcultuur hebben, wat makkelijker zijn met bezuinigen op die sector.

Grote meesters zijn niet het exportproduct. De orkesten zelf zijn het exportproduct, en daarvan hebben we er 3 die als export zouden kunnen gelden. (dit los van eventuele defensie orkesten, en de diverse bigbands die internationaal goed aangeschreven staan).

En ik denk dat die orkesten hoe dan ook wel overleven.

Voor de rest sluit ik me aan bij Aad. Blijkbaar is cultuur niet belangrijk in Nederland. geeft te denken nietwaar?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 sep 2010 12:11 

CP schreef:
Voor veel landen is cultuur als het ware een exportproduct, iets waarmee je jezelf als land op de kaart kan zetten. Zelf denk ik (ik hoor het wel als ik het verkeerd zie) dat dat in Nederland minder het geval is. Wij hebben niet een Wenen, wij hebben eigenlijk geen geschiedenis van "grote meesters" (afgezien van Sweelinck dan misschien). "De Nederlanden" wordt alleen tot zo rond 14/15/1600 genoemd, maar pech voor ons dat het gezien de landsgrenzen zoals ze nu zijn vooral Belgen waren (of beter gezegd: Franco-Vlaams).
Dat wij niet veel van dat soort nationale culturele ijkpunten hebben, betekent natuurlijk niet dat wij Nederlanders niet cultuurminnend zouden zijn. Maar ik denk wel dat we juist doordat we niet zo'n (voor het buitenland) uitgesproken muziekcultuur hebben, wat makkelijker zijn met bezuinigen op die sector.

Wij hebben wel degelijk een geschiedenis van grote meesters, alleen niet (veel) op muziekgebied.
Wij worden internationaal geroemd om onze schilders, tekenaars, beeldend kunstenaars,
architectuur, (moderne) dans, en als wij niet de beperking hadden van de kleinschaligheid van de NL taal,
dan zouden schrijvers als Couperus, Hermans, Mulisch, etc wereldberoemde schrijvers zijn geworden.
Het is verleiderlijk om te treuren over wat de bezuinigingen met zich mee zullen brengen voor de muziek,
maar het gaat de totale kunst en cultuur treffen.
Ik denk dat we ons niet al te druk moeten maken over hoe het buitenland ermee omgaat.
Als NL kwaliteit levert, ontstaat de vraag in het buitenland vanzelf.
Bovendien is het volgens mij met die vraag bepaald niet slecht gesteld,
ik denk zelfs dat de waardering in het buitenland groter is dan in NL.
Dat merk ik in ieder geval zeker bij de gezelschappen waarvan ik tot nu toe deel heb uitgemaakt.
Nederland kampt m.i. nog immer met de naweën van het Calvinisme; de kop en het maaiveld...
Wij zijn niet zo snel onder de indruk van een kunstenaar of musicus, maar in het buitenland
genieten wij op dat gebied zeker wel aanzien.
Met name in de VS wordt de Europese cultuur als de bakermat beschouwd.
Ondanks dat ik het met Marnix eens ben dat het aantal conservatoria drastich omlaag zou moeten,
heeft het de afgelopen decennia toch musici voortgebracht van een uitzonderlijke klasse.
Als ik voor de aardigheid een aantal hedendaagse jazzpianisten mag noemen die m.i. in elk
(Amerikaans) bandje zonder problemen zouden kunnen plaatsnemen;
Rob van Bavel, Peter Beets, karel Boehlee, Juraj Stanic, Jasper Soffers, Hans Vroomans,
Michiel Borstlap, Mike del Ferro, Gideon van Gelder, Chris Goessens...
(niet in volgorde van belang, en bovendien ben ik er vast nog een paar vergeten...).
De gemiddelde Amerikaan weet echt wel wie Wynton Marsalis, of Nicholas Payton is,
en ze zijn supertrots op musici als Miles, Parker, Coltrane en Hancock etc...
Het zou mooi zijn, en goed voor onze kunst en cultuur, als de gemiddelde Nederlander
zich ook (meer) bewust zou worden van onze eigen kwaliteiten.
Maar die liefde voor kunst en muziek moet wel ontwikkeld worden en daarom is het belangrijk
dat de mogelijkheid om met kunst en muziek en dans etc in aanraking te komen gestimuleerd
moet blijven worden en aandacht blijft krijgen in de opvoeding en scholing van kinderen,
maar dáárvoor is en blijft geld nodig...
Ik heb de petitie dan ook ondertekend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 sep 2010 13:17 

Ja, in mijn vorige post had ik het eigenlijk alleen over muziek (grote meesters). Verder was het gewoon een gedachtegang die ik verder niet heel erg grondig gecontroleerd heb wat betreft feiten.

Toch denk ik wel dat het jammer is dat Nederland eigenlijk amper genoemd wordt in de muziekgeschiedenis zoals die gegeven wordt. Zelf volg ik nu een vak over Nederlandse muziek- en liedcultuur (de docent zelf noemt het een wonder dat hij dit vak kan en mag geven) en val van de ene verbazing in de andere, want ook in Nederland gebeurt bijzonder veel op muzikaal gebied. Ook ik vind het jammer dat dit ondergewaardeerd is (in mijn ogen).

Wat betreft cultuur in het onderwijs ben ik wel van mening dat daar geld in gestoken moet blijven worden.

Al vond ik ckv echt een drama (understatement). Ik ging echt met heel veel tegenzin naar een soort van teletubbieland-huis in de achterhoek, aangezien architectuur ook één van de culturele activiteiten moest zijn. Als je dan ook nog je verslag een keer of 8 terug krijgt, krijg je echt een afkeer tegen architectuur.
En die afkeer heb ik eigenlijk nog steeds wel een beetje. Dat is jammer, dat cultuuronderwijs bepaalde aspecten van cultuur min of meer verpest.
Bij CKV als hoe het nu gegeven wordt, mis ik 1 heel belangrijk aspect van cultuur: het moet ook leuk zijn.
Afgezien van dit negatieve effect, heeft het ook 1 heel belangrijk punt: Dankzij CKV ben ik er wel achter gekomen dat muziek mijn ding is. Doordat je alles een keer moet doen bij dat vak, leer je heel goed wat je wel leuk vindt (en wat niet) en dat is natuurlijk een goede basis voor culturele bezigheden in de toekomst.

Cultuurfanaten moet je kweken :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 02:27 

In het VARA programma "Uitgesproken" van 24-09-2010 spreken Jet de Ranitz (direkteur NL Danstheater)
en Ramsey Nasr (Dichter des Vaderlands) zich uit tegen de aangekondigde bezuinigingen
op kunst en cultuur.
Wat mij betreft slaat met name Ramsey Nasr de spijker op zijn kop...
http://uitgesproken.vara.nl/Nieuws-deta ... &tx_ttnews[tt_news]=32481&cHash=209ff557ca465d59dcbf2c916ca2bc45

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2010 07:49 

IK heb wel even geaarzeld voor te reageren op dit topic; Ik vindt cultuur, en dus ook muziek een zeer belangrijk element in het leven, naast werk, gezin en familie, hobby's, sport een belangrijk element. Om dat te behouden moet kennis en kunde uitgedragen kunnen blijven worden. De vraag is alleen wat daarvoor nodig is (ook in arme landen bestaat cultuur). Ik ben het met Marnix eens dat er ook met minder conservatoria volstaan kan worden. Het zal ook wel aan mijn leeftijd liggen, maar ik heb de stellige indruk dat er in Nederland meer beroeps worden opgeleid dan er werkgelegenheid is. Misschien mede daardoor kom je ze in het amateurwereldje veel tegen (dirigenten, opleiders, rondreizende invallers, arrangeurs). Het gevolg daarvan is weer dat veel amateurverenigingen veel subsidie nodig hebben, maar ook dat een gemiddeld hoog niveau is ontstaan. Ik zou er geen moeite mee hebben als amateurs zich als zodanig gedragen. Voor mij is het niet nodig om als amateurvereniging alsmaar moeilijker te gaan en als maar professioneler (en dus duurder) te doen. Daar kan wat mij betreft heel wat geld gewonnen worden. Maar goede beroepsopleidingen voor getalenteerden blijft een must.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 09:34 

Vraag me af wat er met Radio Filharmonisch Orkest, Radio Kamer Filharmonie, Groot Omroepkoor en Metropole Orkest gaat gebeuren als het MCO geschrapt gaat worden.
(pagina 34 van conceptregeerakkoord)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 12:53 

die zijn dan dus werkloos....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 14:41 

Zie op Twitter en Facebook vanalles voorbij komen over een protestconcert morgenochtend in Arnhem. Ben benieuwd.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur