trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ventielen springen stroef terug na langere noot
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ventielen springen stroef terug na langere noot
BerichtGeplaatst: 28 sep 2010 19:24 

Ik heb een probleem met de ventielen van mijn (gloednieuwe) Yamaha (YTR-4335G) trompet. Mijn ventielen zijn allen prima geolied en lopen als ik ze kort indruk prima. Als ik echter een iets langere noot speel (het ventiel langer dan een halve seconde indruk) dan loopt ie schokkerig en stroef terug. Dit is echter alleen het geval bij mijn eerste en derde ventiel, mijn tweede ventiel doet het altijd probleemloos. Ook gebeurd dit in de eerste paar minuut dat ik speel nog niet, pas als mijn trompet een beetje warm wordt.
Heeft dit misschien te maken met dat er een bepaalde druk wordt opgebouwd in mijn trompet bij het langer inhouden van een ventiel? Of met de veer die in het ventiel zit? Ik heb in ieder geval geen idee! Is iemand hier misschien bekend met dit probleem?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2010 20:37 

Ik zou zeggen: kijk ff of er geen aanslag of vuiligheid op zit! Goed schoonmaken (en schoonhouden!) is heel belangrijk. Ik weet trouwens niet of dit wel echt het probleem is, aangezien je zegt dat je trompet nog hartstikke nieuw is. Je kunt er anders altijd even iemand naar laten kijken :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2010 20:47 

waarschijnlijk moeten je ventielen nog een beetje inslijten, hierdoor kunnen ze soms een beetje blijven hangen. Door dat kan er wat metaal afslijten en met speeksel/olie in de vorm van zwarte smurrie in je ventielhuis blijven zitten.

Regelmatig schoonmaken en voldoende olie gebruiken werkt dan het best. De vorming van die troep zal na een tijdje vanzelf afnemen/stoppen. Dan zullen waarschijnlijk ook je ventielen beter gaan lopen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2010 20:51 

Hm, daar kan ik opzich wel inkomen, maar het is niet een beetje blijven haken, het is echt storend. Het klinkt helemaal nergens meer naar. Zonde om je solo te verknallen die je normaal gesproken kan dromen, alleen omdat je ventielen blijven haken... Daar moet toch iets aan te doen zijn? Anders moet ik weken/maanden (? In ieder geval tot ze zijn 'ingesleten') blijven verstoppen achter mijn collega-trompetisten!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2010 07:53 

Ik heb ook precies zo'n zelfde yamaha die ik in januari 2010 is aangeschaft. Mijn eerste en tweede ventiel blijven ook steeds hangen en ik speel dagelijks op dit instrument.

Het is nu bijna oktober en ze blijven nog steeds hangen. Steeds weer opnieuw schoonmaken, doorspoelen en goed olieën heeft het probleem bijna opgelost, maar het is nog steeds niet helemaal goed.

Ik heb diverse nieuwe trompetten gehad, maar heb nog nooit zo lang problemen gehad als met deze yamaha. Dat ventielen moeten "inslijten" en moeten wennen aan mijn vingerstand kan ik begrijpen, maar dat, dat bijna 10 maand moet duren eigenlijk niet...

Hij gaat bijna voor een onderhoudsbeurt weg, wellicht dat ze het probleem dan op kunnen lossen. Anders krijg ik misschien wel een nieuwe trompet mee naar huis, want het probleem is schijnbaar al eens vaker voorgekomen...

Misschien moet je er gewoon even mee terug gaan naar de winkel waar je hem hebt gekocht.

groeten niels

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Laatst bijgewerkt door criminelis op 08 okt 2010 14:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2010 09:05 

Ik heb dit probleem gehad bij een oude Getsen die allang ingelopen is en toen bleek het te liggen aan de wrijving tussen het kunststof blokje en de twee strippen die het ventiel met de druktoets verbinden. Je moet dus niet alleen het ventiel smeren maar ook geregeld wat olie op deze geleiding laten vallen. Maar het kan zijn dat er bij jou toch net wat te weinig speling tussen het ventiel en de boring zit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2010 10:27 

Yamaha doet er standaard vrij dikke olie bij, je zou een tijdje de wat lichtere kunnen proberen.
Yamaha raad bij het smeren aan de ventielen half omhoog te halen en al rond draaiende te smeren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2010 11:21 

Ik sluit me aan bij Pet-trompet. Mijn Yammie 6345G is al zo'n 15 jaar oud maar de ventielen zijn nog steeds echt tight. Standaard gebruik ik op mijn toeters The Brass Spa H2O olie maar dat gaat niet met de Yamaha. Ook Al Cass werkte niet. Tot nu toe de enige olie waar de Y-ventielen op lopen is de Yamaha synthetic light. Volgens Jan Slot muziekinstrumenten hier in Utrecht zijn de Yammie-ventielen zo strak dat er maar 1 druppeltje olie tussenpast. Wel elke keer NA het spelen doen (i.v.m. corrosie).
Het draaien van de ventielen tijdens (of na) het olieen zou ik niet doen. Mr. Schilke zelf raadde dat ten zeerste af. Zodra je bij het draaien enige weerstand voelt ben je bezig je ventielen te mollen.
Groeten, delano

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur