saniejjj schreef:
Ben er ook zeker wel trots op dat ik daar heb gestaan, maar gewoon zo jammer dat er dingen fout gaan, terwijl je het nummer zo goed kent.
Mijn eerste reactie was dan dus ook je hebt het verkloot Sandra, maar uit het publiek kwamen ook niks meer als lovende woorden en mams was apetrots. Iedereen happy, behalve ik

Misschien leg ik mijn lat ook wel wat te hoog.
Dit gevoel kennen we vermoedelijk allemaal wel.
Hoe goed je een stuk ook kent, en hoe vaak je het ook al hebt gespeeld,
het is nooit een garantie voor een foutloze uitvoering.
Maar is dát nou eigenlijk zo ontzettend belangrijk? Ik vind persoonlijk van niet.
Natuurlijk streef ik er ook naar om zo weinig mogelijk fouten te maken, maar veel belangrijker
is toch een muzikale uitvoering dan een foutloze uitvoering?
Musici zoals Miles en Hubbard en Lee Morgan vielen ook wel eens van noten af, of kicksten af en toe de boel bij elkaar, en zelfs Maurice André glijdt wel eens uit,
maar who cares?
Ik ben er zeker van dat zij niet speelden vanuit het idee dat de uitvoering foutloos zou moeten zijn,
maar wél muzikaal toch?
Citaat:
En het stuk is misschien ook wel gewoon iets te moeilijk, trompetleraar wist me te vertellen dat dit o.a. (weliswaar uit het hoofd) is gespeeld op een D-examen en dat terwijl ik in maart B-examen ga doen. Maar perfectionist als ik ben wil ik het perfect spelen.
Als je er vanuit gaat dat een stuk te moeilijk voor je is, werp je voor jezelf bij voorbaat al een drempel op,
en zul je het betreffende stuk eerder als een probleem ervaren (en bij de kleinste kicks al denken;
zie je wel, dit is te moeilijk voor mij), ipv als een uitdaging; (dit stuk ga ik gewoon héél erg mooi spelen!)...
Dat je er zeker van bent dat je het beter kunt spelen dan op het filmpje is prima,
maar denk nog eens na over het begrip "perfect" spelen.
Het zou best eens zo kunnen zijn dat een nog muzikalere, of voor mijn part "betere" uitvoering
in het verschiet ligt, als je niet (meer) staat te spelen met de gedachte dat het foutloos zou moeten zijn...
Succes, en laat ons ajb weten hoe het de volgende keer is gegaan.