trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoeveel mondstukken heeft iemand nodig
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoeveel mondstukken heeft iemand nodig
BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 15:48 

Hallo Allemaal,

Daar ik hier met enige regelmaat advertenties voorbij zie komen voor tweedehands mondstukken vraag ik mij af:
Hoeveel mondstukken heb je er echt nodig? 1 voor de hoogte 1voor algemeen gebruikt. 1 voor een HVL 1 1 voor Bach etc. Noem het maar op.
Zelf heb ik er 4 maar gebruik er maar 1.
Waarom kopen wij dan allemaal zoveel verschillende mondstukken?

Ik lees het wel

Van Laar Oiram Sandoval. Palladium brushed.
Yamaha YFH 731

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 16:30 

Hoeveel mondstukken heb je nodig? Dat ligt natuurlijk aan wat voor een speler je bent.

Sommige trompettisten hebben baat bij het wisselen. Zelf denk ik dat het tussen je oren zit, en dat je jezelf helemaal gek kan maken met al die mondstukken.

Ik gebruik 1 mondstuk voor Bes (ook het hoge werk), Es, C en een ander mondstuk voor Piccolo. Natuurlijk op bugel en cornet andere mondstukken maar dat spreekt voor zich.

Profiel  

Berichttitel: Re: Hoeveel mondstukken heeft iemand nodig
BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 16:31 

Hoebahoe schreef:
Waarom kopen wij dan allemaal zoveel verschillende mondstukken?

Omdat we op zoek zijn naar de 'heilige graal'......dat ene mondstuk dat net iets makkelijker en comfortabeler speelt....

En aan die zoektocht komt nooit een einde....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 20:05 

Elke combinatie trompet-mondstuk is anders, dus als je op een andere trompet speelt lijkt het mij logisch daar ook een goed mondstuk bij te zoeken. Zo speel ik op Bes en C beiden met Bach 1-1/4 C, maar op de Es die ik nu heb werkt dat voor geen meter. Daarnaast hebben ook stijlen invloed op mondstukkeuze (bij mij), bij Jazz en Pop gebruik ik een heel ander mondstuk dan de eerder genoemde klassieke pot.... Dat zijn er bij mij dus al 3 en als ik in januari picollo-trompet ga spelen zal daar er nog wel eentje bijkomen. Plus alle mondstukken die ik vroeger gebruikte en misschien ooit nog eens nodig ga hebben staat er een mooie verzameling van 14 op de vensterbank :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 21:47 

Shit, wat een rotvraag. Ik heb alleen al een stuk of twaalf 7C'tjes. Hoe kom ik hier mee weg?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 22:05 

Ik heb laatst op marktplaats een hele zooi te koop gezet. Ik heb tijdens mijn studietijd bakken met geld weggesmeten aan mondstukje zus of zo. En pas aan het einde van mijn studie kwam Hans aan met een mondstuk dat me altijd goed is bevallen.
Daarna nog flink zitten experimenteren, om altijd weer terug te komen bij dat ene mondstuk.
Inmiddels heb ik daar voor de piccolo en voor het hogere werk een bijpassend ondieper mondstukje bijgekocht. Dus nu zit ik op 2. De rest was leuk voor het experimenteren, maar de heilige graal heb ik al gevonden. Ik zal ook niet zo snel meer een ander mondstuk kopen.
:)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 22:15 

Ik heb er inmiddels nog maar 1 (ik speel dan ook alleen bes). Ook dankzij Hans (nog een terechte veer in je kont :) ) Nouja, ik heb er nog 1 die ooit goed beviel en tegenwoordig met vlagen nog wel. Dus die durf ik ook nog niet helemaal weg te doen. Is een mondstuk waar verder niets op staat (dat is ook de reden waarom ik hem niet weg doe, want waarschijlnijk vind ik nooit meer precies dezelfde). Ik kreeg hem ooit toen ik een flesje olie kwam kopen (het had wel iets van die acties van de AH :lol: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 22:55 

ik laat mijn mondstukken altijd AANMETEN. passertje erbij, goede lijm, doktersrecept uitschrijven etc.

beetje raar topic: hoeveel mondstukken je nodig hebt. Ik zou zeggen net zoveel tot je tevreden bent

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur