trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstuk advies hoger register
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: mondstuk advies hoger register
BerichtGeplaatst: 27 okt 2010 14:27 

Hallo allen,

Ik heb jaren gespeeld op mijn vincent bach 1 1/4C, maar als all-round bevalt mijn Bob Reeves 43.5 beter. Alleen als ik de hoogte in ga bied deze iets te weinig houvast!

Voor incidentele hoge noten gaat het wel, maar als je langer in de hoogte speelt, geeft het, gevoelsmatig, te weinig steun.

Nou heb ik vroeger wel eens een dennis wick heavytop gehad, waarmee dat aardig lukte, maar die is verdwenen in een achterbak van iemand tijdens een optreden.

Heeft iemand een advies, welk mondstuk meer in de richting komt van wat ik zoek? Ik weet het een mondstuk blijft persoonlijk.

Alvast bedankt!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2010 07:38 

Ik ben van een bush WXA langzaam iets kleiner(eigenlijk minder diep) gaan spelen via een BR 43,5 C naar een 43.5 M en nu speel ik bijna alles op de 43.5S. Je gaat er niet hoger van spelen, maar het geluid wordt beter (het hoeft niet zo hard om lekker helder te klinken) en je houdt het daardoor ook langer vol. Het viel mij wel op dat je er eerst een tijdje op moet hebben gespeeld voordat je het geluid krijgt wat je eigenlijk wil. Ik speel er nu niet alleen in de bigband op, maar ook bijna alles in de harmonie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 18:00 

Het is moeilijk te zeggen wat voor iemand het beste is, iedereen speelt namelijk anders. De DW heavy-top is in alle maten te krijgen dus dat zegt ook verder niks als je niet weet wèlke DW het was.
Er is wel een vuistregel en die is dat een mondstuk makkelijker in de hoogte speelt als 'ie wat minder diep is. Dus als je uitgaat van de 1 1/4 C en de diameter bevalt verder goed zou je kunnen kijken naar een Schilke 15A(4a), Reeves 43S of ES, GR 67S, SZ of Z*, Warburton 2S, en nog wat andere mogelijkheden. Deze mondstukken hebben ongeveer dezelfde diameter maar hebben een cupvorm die het spelen van het hoge register wat makkelijker maakt. Ook kan een iets kleinere diameter je veel helpen, bv een 3C of iets vergelijkbaars. Je moet gewoon van alles proberen en kijken wat je het beste bevalt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur