trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Viltjes onder ventielen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Viltjes onder ventielen?
BerichtGeplaatst: 08 dec 2003 11:26 

Hallo allemaal,

Onlangs kreeg ik van een (beroeps) trompettist de tip om bij mijn Yamaha trompet meer viltjes in de ventielen aan te brengen. Dit verkort de afstand (heet dit actie?) van de ventielen en maakt je dus sneller met spelen. Ik heb geprobeerd hoever je de ventielen kunt indrukken zonder dat de klank en/of toon verandert. Dit is inderdaad bijna een halve centimeter. Het lijkt me dus een goede tip.

Heeft iemand ervaring hiermee? Zo ja was het positief en heeft het geen invloed op de klank?

gr.
Martien

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2003 12:51 

voor het eerst dat ik dit hoor...
Maar je gaten in je ventielen komen dan toch niet op de plek meer te zitten met je gaten voor de buizen... Of zie ik dit verkeerd?

Jan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2003 13:08 

Er zijn mensen die uitermate scherp letten op het juist uitlijnen van de ventielen (gaten voor de pompjes) want dan doet ie het beter.
Dit is "valve alignment" (dit kan ook door ventielen te roteren uiteraard) zie o. a.
http://www.bobreeves.com/products/valvealignment/
Zelf heb ik ook wel eens wat geexperimenteerd met mijn schilke: die heeft normaliter viltjes op het ventielhuis, maar ik heb rubber ringetjes onder de vingerdoppen gedaan: Was even zoeken, maar de goede maat was te vinden: het blijft hopelijk langer goed. De viltjes waren aardig ingesleten (na twaalf jaar.....) maar heb ook wel eens iemand horen beweren dat je elke twee jaar die dingen moet vervangen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2003 13:10 

Lijkt me inderdaad vreemd. Je kunt bij diverse zaken je ventielen "gelijk" laten zetten met de buisgaten (zgn. alignment), een toeter met "Bob Reeves alignment" is als je hem bijvoorbeeld op e-bay koopt duurder dan een toeter zonder alignment.

Maar ja: ik ga vanavond eens proberen, zonder te proberen weet je niks......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2003 16:42 

Waar het meer mee te maken heeft is de weerstand die je bewust of onbewust voelt. De weerstand bepaalt voor een groot gedeelte je speelgevoel. De klank wordt uiteindelijk ook beinvloed, en dit kun je proefondervindelijk vaststellen. Als je het probeert zou ik vooral eens letten op het verschil in weerstand en proberen te bepalen of dat nog wel lekker speelt. Je moet je voordstellen dat iedere verandering in doorstroming luchtwervelingen geeft die je kunnen tegenwerken. In een enkel geval kan het misschien juist weer meehelpen.

Ik heb zelf eens geexperimenteerd met mijn tweede ventiel. Dat leek niet ver genoeg naar beneden te gaan. Ik heb er voor de grap eens een ander ventieldopje opgezet, waardoor het ventiel precies ver genoeg kwam, en het scheelde erg veel in het aanspreken. De toon werd niet beter, maar directer en stabieler.

Ik weet ook niet of je nu zoveel sneller wordt. De snelheid van je spel wordt toch voor een groot deel bepaald door de snelheid van je vingers, embouchure, adem en het aanspreken van je trompet. Je hebt gewoon wat snellere en minder snelle trompetten. De ene trompet spreekt gewoon veel sneller aan dan de andere. Al zijn je vingers nog zo snel, als je trompet niet zo snel aanspreekt klinkt het al gauw slordig ipv snel. Probeer maar eens een Callichio en een Bach strad.37 naast elkaar. De eerste is beduidend sneller in aanspreken en daardoor speel je er ook makkelijker snel op. Over mooi heb ik het niet da's persoonlijk en hangt van het soort muziek dat je speelt af. Het kan ook juist mooi zijn als iedere overgang wat 'smoother' is.
Kortom, je kunt het altijd proberen, maar hou je weerstand in de gaten. Verder hard en snel je ventielen indrukken en je vingers niet te hoog optillen. Scheelt ook erg veel afstand.

Bert

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur