trompet.nl > forum > Toon onderwerp - blessure
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2010 12:00 

Update:
Houding is voor de bakker! Spiergebruik heel veel verbeterd! Ademhaling is nog aandachtspunt...

De oefeningen na en voor het spelen helpen me super om te ontspannen en het spelen vanuit ontspanning ipv inspanning te benaderen. Het zijn geen specifieke trompet oefeningen maar allerlei kleine oefeningen om je spieren te trainen. Lijf afrollen, aanspannen ontspannen schouders, rugspieren etc.
Het hele ding met die spierbeheersing (eigenlijk het allerbelangrijkste om goed en vooral lang, pijnloos te kunnen spelen) is:
Wij trompettisten zijn gewend HARD te werken en MOEITE te doen! Kijk naar Bobby Shew en hij laat je in 1 beweging precies zien hoe het qua spiergebruik en adem NIET moet! (volgens de Mensendieck theorie van Samama dan, tuurlijk het werkt voor hem, prima, maar eigenlijk is het geen NORMAAL gebruik van je spieren)
Het kost teveel tijd om het allemaal op te schrijven en zonder concrete voorbeelden en het laten zien van sommige dingen krijg ik dat hier niet helder maar:
Alles aanspannen en dat soort fratsen. FOUT!! Je moet natuurlijk wel spieren gebruiken maar mijn ervaring inmiddels is dat de meeste blazers minimaal! 60% !! teveel spieren gebruiken die niet nodig zijn om te spelen en dat ze dit doen door voorbeelden van anderen, docenten, collega's etc... Er zijn methoden die als je ze volgt je lijf helemaal afbreken! kapot maken en je compleet de vernieling in helpen doordat ze hameren op kracht, inspanning, doorduwen, trainen etc... (ook gerenommeerde methodes van gerenommeerde trompettisten!)
Ik ben er zelf nog lang niet want als het een goed gaat sluipt er in het andere weer iets...
Lastig om 20 jaar overboord te gooien en het ineens anders te gaan doen...
Maar qua houding en focus heb ik inmiddels aardig in de gaten hoe ik het moet aanpakken.
Ademhaling (hoe vreemd dat niemand in die 20 jaar de juiste dingen gezegd heeft, hoewel ze misschien wel zijn gezegd maar ik ze door eigenwijsheid (als het goed gaat waarom zou je dan dingen veranderen, dat doen we pas als het "te" laat is, menselijk) nooit heb opgepikt, toeval? ik denk het niet, onwetendheid. Vraag 10 docenten om ademhaling uit te leggen en je krijgt 10 verschillende aanpakken met 10 verschillende uitlegmogelijkheden met waarschijnlijk bij alle 10 fouten in het technisch (medisch) verhaal, dat durf ik best te beweren inmiddels)
Ook heb ik inmiddels een redelijke doorbraak bereikt qua embouchure
Dat heb ik nu technisch (thuis studerend) onder de knie, ik weet hoe het voelt wat het doet en hoe mezelf hierop te controleren. In de speelpraktijk blijven er natuurlijk weleens oude gewoonten insluipen.
Ik heb komende week voorlopig mijn laatste consult bij mevrouw Samama en dan zou ik het verder in grote lijnen zelf moeten kunnen rooien.
gr Joost

Laatst bijgewerkt door joostv op 10 dec 2010 12:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2010 18:37 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 21:59, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2010 19:05 

joostv schreef:
(...)
Kijk naar Bobby Shew en hij laat je in 1 beweging precies zien hoe het qua spiergebruik en adem NIET moet! (volgens de Mensendieck theorie van Samama dan, tuurlijk het werkt voor hem, prima, maar eigenlijk is het geen NORMAAL gebruik van je spieren)
Het kost teveel tijd om het allemaal op te schrijven en zonder concrete voorbeelden en het laten zien van sommige dingen krijg ik dat hier niet helder maar:
Alles aanspannen en dat soort fratsen. FOUT!! Je moet natuurlijk wel spieren gebruiken maar mijn ervaring inmiddels is dat de meeste blazers minimaal! 60% !! teveel spieren gebruiken die niet nodig zijn om te spelen en dat ze dit doen door voorbeelden van anderen, docenten, collega's etc... Er zijn methoden die als je ze volgt je lijf helemaal afbreken! kapot maken en je compleet de vernieling in helpen doordat ze hameren op kracht, inspanning, doorduwen, trainen etc... (ook gerenommeerde methodes van gerenommeerde trompettisten!)
Ik ben er zelf nog lang niet want als het een goed gaat sluipt er in het andere weer iets...
Lastig om 20 jaar overboord te gooien en het ineens anders te gaan doen...
Maar qua houding en focus heb ik inmiddels aardig in de gaten hoe ik het moet aanpakken.
Ademhaling (hoe vreemd dat niemand in die 20 jaar de juiste dingen gezegd heeft, hoewel ze misschien wel zijn gezegd maar ik ze door eigenwijsheid (als het goed gaat waarom zou je dan dingen veranderen, dat doen we pas als het "te" laat is, menselijk) nooit heb opgepikt, toeval? ik denk het niet, onwetendheid. Vraag 10 docenten om ademhaling uit te leggen en je krijgt 10 verschillende aanpakken met 10 verschillende uitlegmogelijkheden met waarschijnlijk bij alle 10 fouten in het technisch (medisch) verhaal, dat durf ik best te beweren inmiddels) (...)

joostv schreef:
Ik ben gestopt met posten vanwege de manier waarop er hier gediscusieerd wordt en vooral de toon en arrogantie waarmee sommigen dit doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2010 22:35 

Hoi Joost,

Je spreekt in je updates over spiergebruik en spierbeheersing. Als je in deze terminologie blijft denken zal er mijns inziens geen structureel herstel optreden. Je wilt af van een gespannen manier van spelen, maar hebt het vervolgens steeds over het gebruik van diezelfde spieren. "Tension kills your sound"
Ik zou zeggen, speel eens een (voor jou) simpele etude met een goede sound en dito frasering. Als je dat voor elkaar krijgt, ligt er volgens mij een goede basis om van je problematiek af te komen.

groet,
Diederik

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2010 00:36 

jongens, jongens toch, trek de zaken toch niet zo uit het verband.

Joost geeft aan dat volgens zijn therapeute de manier van Bobby Shew niet de juiste manier zou zijn. Dat heeft volgens mij niets te maken met het afkraken van een persoon, of diens verdiensten, maar niet meer dan dat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2010 03:13 

Ouch, latertje.
Kwam het topic tegen, even kijken hoe 't met Joost gaat.

Damn, goed voor je dat je weer goed gaat !
Heb je aardig snel gedaan ook.

Mooie opmerkingen ook.
Fysieke techniek wordt door veel trompettisten onderschat.
Daar zijn op dit forum voldoende voorbeelden van te vinden.
In het macho trompetwereldje wordt het te vaak als 'onzekerheid' afgedaan.

Daarnaast heeft je lichaam altijd gelijk.
Als het niet goed voelt weet je voldoende, en moet je iets veranderen.
Gaaf dat je de goede hulp hebt gevonden.

Ik blijf als klankvoorbeeld altijd Maurice Andre aanhalen.
Heeft als bijkomend voordeel dat geen trompettist je ongelijk zal geven ;-)
Hij heeft de meest ontspannen, open en flexibele klank die ik ooit gehoord heb.

Joost, succes !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2010 08:46 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2010 08:54 

bij de gemiddelde biologieles op de middelbare school komt dat echt wel aan de orde hoor...hoe het middenrif werkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur