trompet.nl > forum > Toon onderwerp - blessure
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2010 09:58 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2010 10:05 

Ja, ok.
Toch blijft het raar dat mensen dat principe van het middenrif (toch redelijk algemene kennis in mijn ogen) opeens gaan omdraaien of totaal vergeten zodra ze een trompet in hun handen hebben.

Nou is mijn ademhaling ook niet geweldig hoor, maar qua middenrif-verhaal weet ik wel hoe het zou moeten (en daar zit het probleem dus ook niet).

Profiel  

Berichttitel: snappie?
BerichtGeplaatst: 11 dec 2010 13:43 

erikveldkamp schreef:

Joost zegt eerst dat trompettisten hard moeten werken en veel moeite moeten doen en geeft daarna Bobby SHew als voorbeeld daarvan. Dan heb je er dus weinig van begrepen.

Nee, Joost zegt niet dat wij trompettisten hard moeten werken etc. maar dat dat ons geleerd wordt door leraren, collega's etc. Dat is wel even wat anders.

erikveldkamp schreef:
Dus niet het middenrif aanspannen bij het uitademen!!!!

Kan je wel je middenrif aanspannen? Je middenrif is tcoh geen spier?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2010 13:53 

In het boek "ademen wij vanzelf?" van Bram Balfoort en Jan van Dixhoorn wordt zeer uitgebreid ingegaan op dit onderwerp, echt de moeite waard om te lezen. Een korte beschrijving is hier te lezen
http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresu ... index.html
Uiteraard is het boek daar ook te bestellen.

Profiel  

Berichttitel: Re: snappie?
BerichtGeplaatst: 11 dec 2010 15:11 

Theo van Kampen schreef:
erikveldkamp schreef:

Joost zegt eerst dat trompettisten hard moeten werken en veel moeite moeten doen en geeft daarna Bobby SHew als voorbeeld daarvan. Dan heb je er dus weinig van begrepen.

Nee, Joost zegt niet dat wij trompettisten hard moeten werken etc. maar dat dat ons geleerd wordt door leraren, collega's etc. Dat is wel even wat anders.

erikveldkamp schreef:
Dus niet het middenrif aanspannen bij het uitademen!!!!

Kan je wel je middenrif aanspannen? Je middenrif is tcoh geen spier?

Het middenrif, of Diafragma is wel degelijk een spier. Wanneer je deze laat contraheren (= samentrekken) adem je in. In ontspannen positie staat deze als het ware bol (omgedraaid soepbord). Wanneer je hem spant, trek je hem zodanig samen dat hij een platte schijf vormt. Daardoor worden de longen uitgetrokken naar beneden, en adem je in. Tegelijk worden alle organen in de buikholte in het diafragma samengeduwd, en verplaatsen zich zo dat de buik dikker wordt, en naar voren uitzet.
Uitademen gaat dan door het diafragma los te laten, of door de buikspieren aan te spannen, waardoor je buikorganen het diafragma weer omhoog duwen.

Schenkelaars bugel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2010 15:20 

camel schreef:
jongens, jongens toch, trek de zaken toch niet zo uit het verband.

Joost geeft aan dat volgens zijn therapeute de manier van Bobby Shew niet de juiste manier zou zijn. Dat heeft volgens mij niets te maken met het afkraken van een persoon, of diens verdiensten, maar niet meer dan dat.

Dit is inderdaad mijn enige punt mbt Bobby Shew. Heb ooit een masterclass van de hem gevolgd, een tijdje met zijn visie op adem geexperimenteerd en laatst vertelde ik dit tegen mijn therapeute die heel resoluut vertelde dat dit niet de manier is om een optimaal resultaat uit je adem te halen puur gebaseerd op technische lichamelijke gegevens. Waarbij ze me ook nog wist te vertellen dat deze manier juist spanning zet op bepaalde zenuwen en spieren en je je "riolering" (lees sleutelbeenderen en borstbeen)en dichtduwt de druk die je opbouwt niet weg kan. MEER NIET, NIET DAT HIJ NIET KAN SPELEN, OF HET NIET SNAPT ETC. HEB ZELFS GEZEGD DAT ALS HET VOOR HEM WERKT DIT PRIMA IS MAAR DAT HET MEDISCH NIET KLOPT! (en dit heb ik niet zelf bedacht maar een dame die internationale roem heeft, er is op dit moment iemand die haar theorie wetenschappelijk heeft bewezen en een proefschrift schrijft over haar, deze dame is de hele wereld over geweest, overal lezingen gegeven etc. er is 1 land waar ze niet zo heel erg poot aan de grond krijg, Nederland... DUS ze lijkt me sowieso GERENOMMEERD genoeg?
http://www.musicerenzonderpijn.nl/index.htm
Ik wist eigenlijk al dat er een paar (wist ook wie) mensen dit zouden aangrijpen in een poging tot afbranden... hulde jongens!
En wat betreft dat HARD werken etc... als je GOED had gelezen had je gezien dat ik dat inderdaad anders.... pffff ach laat ook maar.
Ik wens u allen wijsheid en muzikaliteit toe
mvg Joost

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2010 15:51 

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en uiteindelijk moet je zelf die weg vinden.
Dat daar verschillende meningen over zijn is wel duidelijk en is verder ook prima. Voor Joost werkt het op deze manier. Als we elkaar respecteren kunnen we alleen maar van elkaar leren, dat is volgens mij ook de bedoeling van dit forum.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2010 15:54 

Citaat:
N.B. Bij het inademen wordt het middenrif aangespannen waardoor de longen zich kunnen vullen. Bij het uitademen ontspant het middenrif zich en kun dus zo geen druk zetten. Daarvoor heb je de buikspieren nodig, die spannen zich aan bij het uitademen.

Helaas is dit dus niet waar. Je middenrif doet helemaal niets als je inademt (tenminste niet als je het goed doet... of je moet bedoelen dat doordat er adem in je lijf komt het middenrif als een ballon wat uitzet, dit is geen aanspannen! (dat bedoelde ik dus met vanuit spanning, druk, hard werken denken) je moet uitgaan van ontspanning en rust...
Er is een hele lange uitleg waarbij je bovenlijf een vierkant is: bovenkant is je sleutelbeen, voorkant je borstbeen en ribben, achterkant je ruggengraat en ribben, onderkant je maagwand, in dat vierkant zitten je longen en als je inademt moeten organen en stuff ruimte maken voor je longen.
Ruimte maak je alleen als het los is.Je ribben gaan iets uit elkaar "opzij" en je "voorkant" is los ontspannen, de "spanning" zou moeten komen van de M (spieren op je rug in de vorm van een M de technische naam weet ik niet) (schouderbladen) lopen. Je denkt als het ware je borstbeen naar "achteren" en geeft steun in je M (dat voelt alsof je schouderbladen in een "zakje" steunen) De meerwaarde zit hem vooral in je rugspieren dus. Die M houdt je trompet vast zodat je armen ontspannen zijn.
Je draagt je toeter dus eigenlijik met je rugspieren.
Daarnaast reageren je buikspieren als een min of meer reflex, je trekt ze wel aan maar dat gaat ook eigenlijk vanzelf (soort ballon die leegloopt, krimpt in)

Meer weten? Ans Samama een keer contacten...
ps... het is NOOIT mijn bedoeling geweest om mensen af te kraken, af te branden, het beter te weten, aan te vallen... bedenk het maar...
Ik wilde slechts mijn ervaringen delen... het kan zijn dat doordat je het schrijft en niet zegt dingen anders (harder of cru) overkomen, onduidelijk zijn etc.
Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat mevrouw Samama VOLLEDIG gelijk heeft, maar je moet om dat te ervaren en snappen echt een keer bij haar langs want zij kan het, logisch naar 40 jaar ervaring, zo supergoed en helder uitleggen zodat je het meteen begrijpt.
Ik kan het toepassen maar het reproduceren van haar kennis zover ben ik nog niet.
Dat wil ik uiteindelijk wel, maar dat zal nooit via een medium als een forum gaan waar je niet altijd helder krijgt (via woorden zonder voorbeelden) wat je bedoelt en waar mensen dingen makkelijk verkeerd lezen of verkeerd uitleggen, begrijpen etc...

Ik vind het wel heel jammer dat er zo gehakt wordt hier en hoop dat daar ooit verandering in komt...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur