trompet.nl > forum > Toon onderwerp - blessure
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2010 17:23 

erikveldkamp schreef:
CP schreef:
bij de gemiddelde biologieles op de middelbare school komt dat echt wel aan de orde hoor...hoe het middenrif werkt.

Ja, maar niet in combinatie met trompet spelen. Bij normaal ademen hoef je geen druk te zetten, daar gaat het dan fout bij het trompet spelen.

Bij trompet spelen mag je ook geen DRUK zetten! je moet wel bepaalde spieren die gaan over de ademhaling gebruiken. Als je spreekt van spanning geeft dat de suggestie van inspanning en werken, toch?
Dat is dus precies wat iedereen zegt en dus wat je verkeerd oppikt als je niet uitkijkt!
DRUK druk is fout... Je kunt beter zeggen dat je je spieren gebruikt dan dat je zegt dat je je spieren aanspant! want het is niet alleen aanspannen, het is ook ontspannen.
Klinkt als muggenziften maar: de manier waarop je dingen zegt of uitlegt is van veel meer belang dan we denken. Samama heeft het nooit over spanning, druk, aanspannen of zo iets. wel over gebruik maken van bepaalde spieren etc....
Het zijn nuances maar toch...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 01:05 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 11:22 

Het is niet de bedoeling dat je bij de inademing druk zet, maar bij de uitademing is het onvermijdelijk. De trompet biedt weerstand, dus zul je druk moeten zetten. Als je stevig uitblaast zet je ook al druk. Maar bij mijn weten doe je dat niet bewust met je middenrif. Ik heb in ieder geval nog nooit bewust mn middenrif kunnen aanspannen. Niet zoals ik bijvoorbeeld mn buikspier aanspan. Als ik de wikipagina goed lees (en mag geloven) is er wel een zenuw die de spier aanstuurt (uiteraard), maar ik lees niets over dat je daadwerkelijk je middenrif bewust kunt aansturen. Ik ben geen medisch expert, maar als je dat bewust zou kunnen doen zou je dat toch kunnen voelen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 11:24 

The Joker schreef:
Het is niet de bedoeling dat je bij de inademing druk zet, maar bij de uitademing is het onvermijdelijk. De trompet biedt weerstand, dus zul je druk moeten zetten. Als je stevig uitblaast zet je ook al druk. Maar bij mijn weten doe je dat niet bewust met je middenrif. Ik heb in ieder geval nog nooit bewust mn middenrif kunnen aanspannen. Niet zoals ik bijvoorbeeld mn buikspier aanspan. Als ik de wikipagina goed lees (en mag geloven) is er wel een zenuw die de spier aanstuurt (uiteraard), maar ik lees niets over dat je daadwerkelijk je middenrif bewust kunt aansturen. Ik ben geen medisch expert, maar als je dat bewust zou kunnen doen zou je dat toch kunnen voelen?

Mijn vermoeden wordt hier bevestigd:
http://www.sonoo.info/geschiedenis/2010 ... Vagus.html

"De motor vezels in de diafragma zenuwen een signaal wanneer het diafragma te contracteren en te ontspannen, zodat deze vitale processen kunnen plaatsvinden."

Het is dus een spier die je niet bewust kunt sturen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 12:24 

The Joker schreef:

klopt en tuurlijk is druk bij uitademing onvermijdelijk. maar je kunt spreken van druk (dan ervaar je dat als iets wat je aanspant waar je druk op uitoefent) of je kunt spreken van het feit dat je je spieren activeert.
Bij het 2e neem je meteen het deactiveren oftewel ontspannen mee.
Klinkt misschien allemaal als muggenziften maar in mijn hoofd maakt het een groot verschil of ik van druk spreek of van gebruik van mijn spieren. Het 2e klinkt veel minder als iets waar je hard voor moet werken...
En idd... je middenrif heeft feitelijk niets te maken met ademhaling, het gebeurd allemaal in je rug of daaronder (buikspieren)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 12:35 

erikveldkamp schreef:
Ik zou zeggen, google eens op middenrif of diaphragm en lees die informatie eens goed door.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Middenrif

http://en.wikipedia.org/wiki/Thoracic_diaphragm

http://www.youtube.com/watch?v=hp-gCvW8PRY

http://www.youtube.com/watch?v=SWJHSTAW ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=gYSIWceG ... re=related

Citaat:
Het diafragma speelt een belangrijke rol bij de ademhaling, omdat aanspannen ervan de grootte van de borstholte doet toenemen, ten koste van de buikholte.

met alle respect. Om te beginnen sinds wanneer is Wikipedia betrouwbaar?
Waarom zou ik de mening van een vooraanstaand medicus (van 86 jr, 40 jr ervaring) niet geloven? Je kunt met 1000 filmpjes komen van mensen die er anders over denken maar ik blijf liever bij wat ik nu geleerd heb.
dus....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 13:24 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 13:37 

erikveldkamp schreef:
The Joker schreef:
Het is dus een spier die je niet bewust kunt sturen!

Tuurlijk kun je die wel bewust sturen. Als ik niet wil inademen spant hij zich niet aan. Als ik mijn adem voor langere tijd vasthoud, bijv. als ik onder water ga om te duiken dan houd ik de spier bewust aangespannen.

Heb je het artikel dat ik postte uberhaupt gelezen? Het enige dat het middenrif doet ik bewegen omdat het signalen krijgt en die signalen stuur je niet bewust zelf. Je kunt je middenrif niet sturen, zoals jij beweert. Als je inademt krijgt je middenrif het signaal te spannen en als je uitademt het signaal te ontspannen. Je ademt dus niet met je middenrif, je middenrif zorgt er alleen voor dat er ruimte voor je longen is om uit te zetten. Ik beweer niet dat het middenrif onbelangrijk is, want zonder is een goede ademhaling (en dus goede ademsteun) kun je niet trompetspelen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur