trompet.nl > forum > Toon onderwerp - blessure
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 17:51 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 18:50 

Eric, je hebt gelijk. Je zult nooit meer last van mijn onzin hebben

TIp voor de toekomst:
Anders denkenden niet op zo'n brute botte wijze benaderen...
De meerwaarde van een forum is verschillende meningen over verschillende onderwerpen.
Dat gaat hier wel even helemaal mis als je het mij vraagt.
Als je het dan toch over disrespect en arrogantie hebt........

Allen veel trompet plezier toegewenst,

Au Revoir...

Laatst bijgewerkt door joostv op 13 dec 2010 07:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 19:30 

We zouden bijna vergeten waar dit topic om begonnen is:

Joostv, als dit voor jou werkt....gewoon mee doorgaan hoor...
Heel fijn voor je dat het inmiddels beter gaat en heel veel succes hiermee in de toekomst!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2010 01:56 

Thx Joost.

Ondanks wat wie dan ook mag vinden, je hebt mijns insziens een goede bijdrage aan dit forum gedaan.

Ik ben het eens met wat je schrijft. Heb er ook ervaring mee.

Zelf geloof ik inmiddels dat trompetspelen technisch gezien niet veel meer is dan goed vibrerende lippen + enige ademsteun. Hoe efficienter, hoe beter je speelt.

Laat je alsjeblieft niet ontmoedigen door mensen die het beter denken te weten.

Als het voor jou werkt -> OK toch.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2010 15:54 

Sinds wanneer geldt de 2e kamer als goed voorbeeld van hoe er een discussie gevoerd dient te worden?... :lol:
Het enige wat ze daar wel leuk doen is een vage discussie waar ze elkaar met enige regelmaat afbranden en daarna samen gezellig beppend langs de camera lopen :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2010 16:08 

ik doelde eigenlijk vooral op dat "gezellig beppend"....
Lijkt me gewoon beter dan niemand zich nog dingen persoonlijk aantrekt hier en dat er ook geen dingen meer gepost worden die zo opgevat kunnen worden.

Ja...I know...ben wat dat betreft ook niet echt een schoolvoorbeeld geweest in een grijs verleden...maar doe tegenwoordig m'n best :wink:

Felle discussie: prima...
Dat mensen daarom wegblijven: niet zo prima...kan niet echt de bedoeling zijn lijkt me.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2010 17:16 

Tut, tut, tut, Erik ;-)

Gedeeltelijk ben ik 't met jou ook eens.

Maar dat de meeste trompettisten trompetspelen als hard werken ervaren is wel zo.
Hangt ook af van het type muziek (salsa knallen vereist een andere insteek dan een fluitconcert van mozart).

Het is fysiek meestal een inspannende bezigheid, als je bezig bent de weerstand van het instrument (mondstuk) te overwinnen. Hoe meer lucht je erdoorheen probeer te jagen, des te meer weerstand (simpel natuurkundig concept). Ook bij slecht trillende lippen (=slechte embouchure) moet je meer met je lucht doen.

Blijft overeind staan dat de echte goden zich concentreren op efficienty.
Met goed trillende lippen en zo weinig mogelijk lucht.

Bijkomend voordeel is dat je dan ook minder een beroep doet op allerlei spieren, wat 't ook weer efficienter en minder vermoeiend maakt.

In de opmerkingen van Joost over spiergebruik kan ik me dan ook erg vinden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2010 18:15 

jcc schreef:

Citaat:
Maar dat de meeste trompettisten trompetspelen als hard werken ervaren is wel zo.

Ja dat weet ik, maar dat schreef Joost dan ook niet. Er stond:

joostv schreef:

Wij trompettisten zijn gewend HARD te werken en MOEITE te doen! Kijk naar Bobby Shew en hij laat je in 1 beweging precies zien hoe het qua spiergebruik en adem NIET moet!

Als ik zware tutti's moet spelen moet ik ook hard werken, maar dat is maar 5% van mijn werk. En ik ben lead! Valt dus wel mee.

Goed, dit wordt de ultieme laatste poging!
Ik weet!! dat dit hard werken verhaal NIET zo moet zijn, maar als je in je hoofd de blokkade opbouwt dat het zwaar is, iets moeilijk is en je voor je gevoel hard moet werken dan worden die 5% werkelijke inspanning al snel 30% of meer omdat je (weliswaar onbewust) heel erg bezig bent met die 5% en niet met die 95%. Dat kun je ontkennen maar zo werkt het volgens mij echt.
Als je daar dan ook nog woorden aan koppelt als spanning, druk etc. dan helpt dat niet. om die DENK blokkade op te heffen kun je jezelf helpen door in plaats van Spanning spiergebruik te zeggen waarbij je ook bewust bezig bent met het ontspannen HEt enige dat ik weet is dat ik door te denken harder, meer en langer te studeren naar de klote ben gegaan. Tuurlijk 5 minuten zwaar, rust, 10 minuten zwaar rust etc. allemaal gedaan. maar binnen dat zware kun je ook weer zover eroverheen gaan door verkeerd spiergebruik en daarnaast tijdens een gig kun je dit niet toepassen dus veel spelen is automatisch problemen. Ik dacht alleen in inspanning en veel te weinig in ontspanning...

Wellicht is het nu duidelijk! pffff jongens wat kunnen jullie op slakken zout leggen zeg...

Dan nog even over Bobby Shew (die ik een groot trompettist vind overigens, heb helemaal niks tegen de beste man)
Shew doet waarschijnlijk ook niet de hele dag zo "overdreven" met zijn adem en die druk/spanning, maar ik weet (heb het genoeg gezien, jullie weten vast wat ik bedoel als je ff nadenkt) dat er een hoop mensen zijn die dit zo spiegelen en dat is in mijn ogen fout.
Mijn therapeute is er van overtuigd dat deze ademhaling en druk daarbij volledig onnodig is, ik ben daar zelf nog niet van overtuigd maar dat je veeeeel minder nodig hebt dan je vaak denkt daar ben ik wel van overtuigd inmiddels.

En wist je trouwens dat je snelheid qua vingers enorm vooruit gaat wanneer je alles vanuit je rug benaderd? echt hoe losser je armen, hoe sneller je vingers, logisch verhaal natuurlijk maar wel leuk meegenomen!

Zo klaar, oogjes dicht snaveltjes toe, weltrusten!

Laatst bijgewerkt door joostv op 13 dec 2010 18:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur