Emile schreef:
Hans schreef:
Als je een behoorlijk instrument aanschaft heb je geen nabeurten nodig
Dan vraag ik me af wat dan een behoorlijk instrument is. Om de zoveel tijd moet je je instrument toch eens wegbrengen voor een beurt: nieuwe kurkjes, viltjes, goed schoonmaken en alle andere dingen die gebeuren waar ik geen verstand van heb. Dat betekent niet dat je een slecht instrument hebt.
Je auto moet toch verplicht een beurt krijgen, ook al heb je een behoorlijke auto???
Een verplichte autobeurt????? slechte vergelijking hoor. Bij een auto heeft de "beurt" met o.a. verkeersveiligheid en bedrijfszekerheid van systemen te maken, waar je als gebruiker niets aan kunt en mag doen. En voor oliepeilen, bandendruk controleren e.d. breng je je auto toch ook niet weg.
Een trompet is toch wel een beetje simpeler gebouwd.
Voor kurkjes en viltjes ga je toch geen kosten maken door het iemand anders te laten doen?. Dat kun je gemakkelijk zelf. En schoonmaken ook. Hierbij is echt geen specifieke kennis nodig. Gewoon dat doen wat je geleerd is toen je begon met trompet spelen.
Ik kan me voorstellen dat je je instrument in top conditie wilt houden, maar dat beperkt zich tot het schoonmaken, inolien en vetten etc.
Als er een viltje of iets dergelijks is versleten, dan vervang je die toch gewoon.
Slijtage, schade en dat soort zaken zijn gevolgen die je kunt voorkomen/beperken door voorzichtig met je instrument om te gaan, en het goed te onderhouden. That's all.