trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wijziging embouchure
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wijziging embouchure
BerichtGeplaatst: 11 feb 2011 13:14 

Na 2 jaar te hebben 'aangekloot' denk ik dat het tijd is mijn setting aan te passen.
Ik heb het vermoeden dat mijn huidige setting verdere ontwikkeling belemmert/afremt.
Speel mijn inziens te veel in rood (bovenlip). Ga proberen mondstuk wat naar boven te verschuiven. Dacht probleem met mondstuk te kunnen oplossen maar ben nu zo ver dat ik daar niet meer in geloof. Een bekende trompettist heeft mij ooit ook geadviseerd mijn setting aan te passen. Op dat moment was ik er nog niet aan toe. Wilde ook niet weer helemaal opnieuw beginnen.
Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die een vergelijkbare wijziging hebben ondergaan en wat hun ervaringen zijn. Ik hoor en lees dat het wel eens een jaar kan duren voordat je weer terug bent op niveau. In het interview met Till Bronner dat laatst hier werd geplaatst hoorde ik dat Till in 3 weken is omgeschakeld.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2011 13:54 

Hallo Richard,

Ik toevallig middenin zo'n proces. Tweeëneenhalve maand geleden besloten om deze switch te gaan maken. Dit op advies van mijn leraar, want ik heb sinds kort weer les (toen ik op kamers ging heb ik een aantal jaar geen les gehad en zelf ook wat aangekloot). Mijn mondstuk stond ook in het rood van m'n bovenlip en ik had (waarschijnlijk) daardoor heel veel last van embouchurewisselingen (de ene keer ging het fantastisch, de dag erna als een natte krant: ik kreeg er geen grip op). Maar vooral klank en uithoudingsvermogen gingen maar niet vooruit, terwijl ik echt gedisciplineerd, slim en veel oefende.
Ik heb er heel lang over nagedacht of ik de switch wel aandurfde. Veel gelezen op trompetfora. Daar zie je als het om embouchurewissellingen gaat verschillende verhalen. Heel vaak zeggen ze: niet toen, tenzij je in het rood van je bovenlip speelt.

De eerste paar dagen zijn verschrikkelijk. Je kunt dan zelfs ín de balk geen noot fatsoenlijk spelen. De weken erna is het ook nog heel zwaar. Maar ik merk iedere dag weer een heel klein beetje vooruitgang. Mijn klank klinkt nu veel meer als een trompet. Alleen de hoogte ontbreekt nog (maar dat komt dus langzaam). De verhalen verschillen: sommigen zijn er binnen drie maanden weer bovenop, anderen hebben aanzienlijk langer nodig om weer op het punt te komen waar ze waren. Maar dan kan je ook goed verdergroeien (waar je eerst tegen blokkades aanliep).

In de twee orkesten waar ik speel ben ik een tijdje teruggegaan van 1e naar 3e trompet. Die partijen kan ik nu alweer aardig aan (in het begin dat al niet eens). Maar ik heb het vooral gedaan om ook voor mezelf niet teveel druk op de ketel te zetten. Iets als dit moet je voorzichtig aanpakken en je moet niet te snel willen. Het kost wat frustratie en tijd, maar als het zo vooruit blijft gaan als nu, word ik er hoop ik een beter trompettist door. En daar doe je het toch voor.

Hoop dat je iets aan dit antwoord hebt,
gr.
Tommy

Profiel  

Berichttitel: Re: Wijziging embouchure
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 20:05 

Hoi Richard,
Heb hetzelfde doorgemaakt. Ik moest mijn embouchure wijzigen toen ik trompet ging studeren aan het Conservatorium. Heeft me in totaal een jaar gekost. Gewoon doorgaan!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur