Beste Ed, je toelichting geeft een veel beter beeld. Nu ik dat heb gelezen heb ik het volste vertrouwen in jou. Jij komt er wel.
Je hebt zelf genoeg kennis en ervaring om het weer op te pakken. Waarschijnlijk zul je binnen een jaar wel weer op een goed niveau zitten. Alles wat ik hierboven schreef wist je zelf eigenlijk ook wel en is grotendeels niet eens van toepassing, maar ik wist dan ook niet dat je je diploma's had en al zoveel ervaring had.
Mijn situatie was iets lastiger, omdat ik al 13 jaar niet meer had gespeeld. Vroeger speelde ik dan ook nog eens voornamelijk bugel, maar ik wilde toen ik vorig jaar weer begon dus met de trompet verder.
Daar komt nog eens bij dat ik in het afgelopen jaar problemen had met regelmatig oefenen, omdat ik als student op kamers bijna niet thuis kon spelen. Uiteindelijk heb ik er een oefendemper voor aangeschaft en sindsdien is het wel beter geworden.
Het grappige is dat ik er een tijdje terug een bugel bij heb gekocht. Daar oefen ik bijna nooit mee, maar als ik hem oppak dan speel ik daar zo op weg. Dat gaat me veel makkelijker af dan de trompet waar ik nog veel op wil verbeteren.
Kortom, als jij met jouw staat van dienst je serieus op je hobby gaat toeleggen, dan zul je vrij snel een acceptabel niveau kunnen halen verwacht ik. Je moet voor jezelf natuurlijk wel geduld hebben en je embouchure opbouwen. Daar was ik zelf soms (nu nog wel eens) te ongeduldig mee. Als je te snel te veel wilt kun je jezelf tegenwerken en gaan forceren.
Volgens mij gaat jou dat niet gebeuren. Je schrijft zelf al dat je rustig aan wilt beginnen en mooie noten wilt spelen. Mooi spelen, daar gaat het uiteindelijk om. Al het andere komt dan vanzelf weer terug naargelang je weer meer gaat spelen.
Je komt uit een muzikale familie. Leuk dat je met je vader achter het kerkorgel kun spelen. Heeft die kerk een mooie akoestiek? Mijn studentenkamertje is rampzalig wat dat betreft.