Jan de blazer schreef:
Jongens je kunt het geloven of niet, ik ben helemaal idolaat van de trompet.
En ook al doe ik er maar misschien 5 jaar mee? Ik heb waar voor m'n geld. Ik ben er erg blij mee.
Groet,
Jan
Het is maar de vraag of een instrument met een nieuwwaarde van 359 euro 5 jaar goed zal kunnen functioneren. Het materiaal dat gebruikt is, is van geringe kwaliteit. Dat kan ook niet anders. Om voor zo weinig geld een trompet te maken, moet je bezuinigen op arbeids kosten, maar ook op materiaal kosten. Dus lever je in op kwaliteit van materiaal.
De ventielen zullen daarmee dus ook veel harder slijten. Als je 1 keer per week dat ding aanraakt, zal je de 5 jaar wel halen. Maar eerlijk gezegd is dat niet wat ik onder idolaat versta...
Elke beroepstrompettist, ondergetekende inclusief, kan je vertellen dat een instrument veel geld kost. Want MIJN speelplezier valt samen met een instrument dat goed intoneert, comfortabel speelt, een zekere mate van flexibiliteit heeft, moeiteloos speelt, en qua materiaal en afwerking de beste materialen heeft.
En ik weet inmiddels genoeg van trompetten (ik heb hier niet voor niks lang voor geleerd) dat dit eigenschappen zijn die ik bij een instrument van onder de 1000 euro nieuw niet snel zal vinden. Ik weet ook heel zeker (en vele van mijn collega's zullen dit ondersteunen) dat jouw trompet het in alle eigenschappen die ik zojuist opnoemde, gaat afleggen.
Goedkope chineesjes, of aziaten, zijn leuk voor de eerste beginners. Je valt je er geen financiele buil aan, als je er een koopt. Maar daarna moet je verder.