trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bij hoogte wel lucht, geen geluid aanwezig.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bij hoogte wel lucht, geen geluid aanwezig.
BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 20:57 

Na een grote dip te hebben gehad (plaatjesbeugel :evil:), gaat het trompetspelen weer steeds beter en krijg ik ook steeds meer motivatie om verder te gaan. Maar meteen het blazen met bolle wangen (was maar heel weinig, maar ik wou het helemaal weg hebben) verholpen, oa met de hulp van Arban, Stamp etc.
Nou is mijn klank in vergelijking van 3 maanden geleden en nu, een stuk beter :D, maar de hoogte lukt me niet. Een G2 die lukt aardig (dwz zuiver en met goede aanzet, enfin jullie weten wat ik bedoel ;) ), maar zodra ik ook maar naar de G#2 moet, krijg ik geen geluid, alleen een soortement ruis. Je hoort de lucht wel, en hèèl zacht de noot die het moet worden. Ik heb al van alles geprobeerd om die lucht weer om te zetten naar een mooi geluid, maar geen resultaat. Ik heb zelfs een 'vakantie' ingelast van 4 dagen, maar het is er zelfs slechter op geworden. Aan de tijd die ik thuis oefen ligt het niet, meestal een minuut of 35-40. Misschien hebben jullie nog tips/oefeningen? Misschien dat het helpt als ik jullie zeg dat ik in de jaren die ik speel, ik altijd problemen heb gehad met mijn ademhaling en ademsteun. Ik adem nu laag in, en geef richting aan de noot. (Ik denk altijd dat ik naar mijn pinkhaak toeblaas/mijn standaard omverblazen :lol:)

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Bij hoogte wel lucht, geen geluid aanwezig.
BerichtGeplaatst: 05 jan 2012 12:07 

Hallo Joris,

Dit vind ik persoonlijk een zeer goede oefening (of ie echt van Maurice Andre is laat ik in het midden; ik heb ook wel gelijkaardige oefeningen van anderen teruggevonden ) :

http://www.tsmp.org/band/trumpet/pdf/Ma ... ercise.pdf

De eerste lijnen a en b geven je aan hoe je de noten kan binden en met welke klankschakering; je kan de noten ook in groepjes van 3 binden... wat je maar wil.

Begin in het lage register; heb je een volle klank bereikt ga dan verder een halve toon hoger. Tot je je persoonlijk hoogste toon hebt bereikt. Neem dan de voorgaande lijnen terug en ga dan per halve toon omlaag naar de beginlijn.

Niks forceren, niks snelheid, doe rustig je eigen tempo en luister aandachtig naar de geproduceerde noten; lukt het de eerste keer niet dan zal het volgende keer misschien wel lukken. Laat vooral je lippen en ademhaling wennen aan de steeds hoger wordende noten.

Ik wens je het beste ! Laat je ervaring maar eens horen.

mvg,
Luc

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 jan 2012 00:41 

Luc,

Bedankt voor de link! Ik zal ze de volgende keer dat ik ga toeteren eens bekijken.
Heb er eens vluchtig overheen gekeken en ik denk dat dit wel een hele goede oefening is. Wat ik voorheen ook wel 'ns gedaan heb, is bepaalde melodieën enz. spelen met bijbehorende articulatie en dan steeds een halve toon omhoog. Een beetje hetzelfde idee. Klinkt misschien raar, maar een (voor mij) bekende etude speel ik makkelijker weg dan een onbekende. Ik weet niet waarom, maar mijn speelmanier is dan op de een of andere manier toch anders.

Verder verdenk ik mezelf ervan dat ik geen juiste ademsteun heb.
Citaat:
Ik adem nu laag in, en geef richting aan de noot. (Ik denk altijd dat ik naar mijn pinkhaak toeblaas/mijn standaard omverblazen :lol:)
Maar ik had vanavond repetitie, maar na een uur in totaal te hebben geblazen, zakte al mijn noten in, aanzet was flut en geen puf meer overhebben om verder te toeteren. Ik denk dat het inademen opzich goed is, maar ik zit meer met het uitademen.. :| Kan iemand mij uitleggen hoe je een goede ademsteun zet? (Shame on me.. En dat speelt dan al bijna 10 jaar trompet :oops:)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 jan 2012 08:08 

De gis lukt niet, maar misschien heel gek, lukt de a wel? Heb je die eens geprobeert?
De gis is een rotnoot om tegenaan te moeten hikken. Wellicht als je die even vergeet en verder gaat met de a, dat het dan wel lukt.

Maar even los van mondstuk-instrument combinatie:
Je moet met je uitademen richting geven. Dus genoeg inademen om 1 frase mooi te kunnen spelen. Daarbij is die ene hoge noot niet van belang, maar de klank en de frasering juist wel. Als je dat op orde hebt, lukt de hoogte eigenlijk vanzelf. DIe hoort namelijk bij de zin die je wil spelen.

Geef jezelf dus echt opdracht om je adem te doseren. "mik" op de overburen. Projecteer die lucht naar het andere einde van de ruimte.

Verder denk ik dat les nemen, beter werkt dan hier tips vragen. Ik kan een slag doen naar je mankementen hier, en er evengoed heel hard naast zitten. Een goeie docent is uiteindelijk zijn geld waard.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur