trompet.nl > forum > Toon onderwerp - bemoediging nodig
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: bemoediging nodig
BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 12:31 

Ik kan echt wel wat bemoedigende woorden gebruiken nu. Ik zal het verhaal (kort?) vertellen. Ik ben bijna 5 j geleden begonnen met trompet. In het begin zat er goede vooruitgang in - heb altijd orgel gespeeld dus noten lezen was al geen probleem - tot ik in de hoogte vast kwam te zitten. Een half uur opwarmen om een middle c te spelen, met moeite een e bovenop de balk, en op een goede dag een G erboven. Heeel soms een A, maar die kwamen in die studies gelukkig niet zoveel voor. En als die dan zonder moeite lukte - 1 keertje ofzo - dan kon ik niet zeggen waarom of wat ik nu net anders deed. Mijn leraar dacht dat het mentaal was (ene dag gaat het wel, andere dag niet, en op een examen zeker niet), maar ik dacht dat het dat echt niet was. Vanaf zomer vorig jaar dan 7 maanden in de VS gezeten en les gehad van Trent Austin. Die zei dat het wel in orde zou komen, gewoon blijven oefenen, boek van Clarke erbij en spelen maar. Maar ook na maanden geen verbetering. Af en toe een goede dag, dat wel, maar geen constante verbetering. Toen het boekje Balanced Embouchure erbij gepakt, dat ik al had gekocht maar nooit veel mee was bezig geweest. Een weekje Roll In oefeningen en de hoge noten kwamen zonder moeite, zonder druk. En ineens wilde en ook kon ik mijn oude embouchure (die heel inefficient was) niet meer gebruiken; mijn oude embouchure = het rood van de bovenlip boven het mondstuk uit, waardoor die bovenlip dus absoluut niet kon bewegen. Ik weet niet meer hoe ik tot die oude stand gekomen ben, mijn eerste toon op een trompet zal niet zo geweest zijn, maar vermoedelijk ben ik stilletjes aan daar terecht gekomen omdat ik dan toch steun kreeg van de lippen. Mijn leraar heeft nooit meer iets over die stand gezegd.
Ik heb dan heel veel info gekregen van Bert (Lochs; waarvoor veel dank Bert!).
En nu ik terug ben uit de VS weer les in de muziekschool, maar nu van een andere leraar omdat de eerste met pensioen is. Hij kan natuurlijk niet vergelijken met hoe ik vroeger speelde, maar geeft echt wel veel tips en probeert mee uit te zoeken hoe het zit. Mijn probleem is nu dat de lage noten er niet meer uitkomen (na een half uur Stamp, ok, maar niet consequent), dat ik wel van boven naar beneden geraak chromatisch, maar niet omgekeerd, dat ik helemaal geen steun meer ervaar van mijn lippen en dus het gevoel heb dat het niet meer is "blazen --> noot", maar "blazen --> lange omweg --> misschien noot maar welke?", dat ik een simpel stukje van 4 j geleden niet eens meer gespeeld krijg, ik kan niet in het ritme spelen laat staan muzikaliteit erin brengen. Ik speel dus nu maar studies, maar het is echt niet bemoedigend om geen muziek meer te kunnen spelen. Eergisteren had ik het geluk een masterclass te mogen volgen bij Manu Mellaerts. Op een kwartier kan je natuurlijk niet alles uitzoeken en oplossen, maar hij dacht dat ik mijn tanden meer van elkaar moet doen (dus mond groter open met dichte lippen), meer ademsteun moet hebben (dat klopt wel), en het mondstuk op mijn lippen moet zetten zonder die lippen eerst in positie moet brengen (ik vrees dat ik dan weer bij mijn oude embouchure uitkom). Volgens hem zijn mijn lippen in het mondstuk niet ontspannen genoeg. Kan wel kloppen want bends lukken mij niet goed (ik heb echt het gevoel dat mijn lippen niets doen dan), en bindingen ook niet meer (vroeger wel maar dan met redelijk wat drukken in de hoogte). Nu denk ik: techniek over boord gooien en gewoon op de klank letten, maar daar kom je niet verder mee als de goeie klank nooit komt..
Ik begin dus echt wel ontmoedigd te geraken. Ik wil het echt niet opgeven maar het is zooooo lastig!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: bemoediging nodig
BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 13:55 

Hoi Kristien, leuk om te horen dat je de tompet hebt opgepakt. Zelf heb ik een tijd terug de trompet ook opgepakt na jaren niet meer te hebben gespeeld. Ik kan je vertellen dat ik nog lang niet mijn oude niveau heb bereikt en ik liep ook tegen problemen in de hoogte aan.
Het gaat nu echter wel een stuk beter en ik ben tot de conclusie gekomen dat je niet te snel te veel moet willen. Zeker niet in het begin, omdat je jezelf dan juist tegen kunt werken.

Wat voor trompet en mondstuk gebruik je? Hoe vaak en hoe lang speel je?

Met welke lage noten heb je precies moeite? Als ik laag speel dan vormen de lippen als het ware een grote O en krijg je een rond en vol geluid. Voor hogere noten gebruik je juist meer lip spanning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 14:00 

Hallo Kristien,

Kijk eens aandachtig naar dit filmpje van Charlie porter!
Ik denk dat jij bij een van de 3 punten wel denkt van wow ....dit doe ik dus verkeerd.

http://www.youtube.com/watch?v=Q17qIjoZ0-k

Je moet je bewust gaan worden van wat je lippen in de kleine ruimte zijn aan het doen!
Dat is de techniek en vergt jaren oefening voordat je hersenen die dingetjes (spanningen en posities voor elke noot en buiging etc.) allemaal hebben opgeslagen.
Als je een contra C wilt gaan spelen moeten je lippen en instrument eigenlijk al natuurlijk in die positie gaan.
Dit omdat je hersenen deze positie hebben opgeslagen omdat je het al duizenden keren hebt geoefend.
Herkennen je hersenen de positie niet ga je dus forceren en probeer je op een of andere manier die toon te produceren.
Bij de een gaat dat snel en de ander doet hier jaren over.
Erik veldkamp zijn site staat vol met nuttige informatie.
Eigenlijk staat het hele web vol met informatie.
Maar laat je niet gek maken door al de verschillende technieken en speelwijzen je moet plezier blijven behouden in het trompet spelen.
Wat voor mij werkt kan voor jou totaal niet werken!
Je moet de manier vinden waarop jij natuurlijk speelt, jouw stand!

Ik denk dat het dan met veel oefenen wel goed komt!

Klein advies;
Veel beginnende trompettisten zijn zo fanatiek en willen zoveel hooi op de vork nemen dat ze gefrustreerd raken dat hun spel niet de gewenste vorderingen maakt.
Zo gaan ze dan uiteindelijk ook spelen.
Blijf rustig en kalm en speel met plezier, rest komt vanzelf.
Veel succes :!:

Mazzel,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 15:50 

Lijkt met wel een goed filmpje van Charlie Porter. Als hij blaast met zijn 'aperture', is hij dus eigenlijk niet aan het buzzen, en zijn z'n lippen nog erg ontspannen. Als ik dat doe speel ik ook net als hij een G met de trompet erop. Maar voor hoger moet ik dus echt mijn lippen gaan spannen. En als ik de trompet erop zet voor ik mijn lippen gespannen heb, dan kan ik die niet meer opspannen. Dan kan ik bv. van G naar middle C, maar dan moet ik echt een andere lipspanning hebben om hoger te komen. Ik vraag me dus af of de lippen in het centrum ook bij hoge noten nog ontspannen horen te zijn?
Vroeger was mijn basisnoot een lage c, en moest ik al wat druk zetten met een middle C. Nu is die druk in de hoogte veel minder, en moet ik om laag te gaan zo weinig druk zetten dat het mondstuk bijna los komt van de lippen. Dat werkt dus niet.
Laag is voor mij alles wat onder de G in de notenbalk ligt (vroeger was alles hierboven hoog :) ).
Het lijkt wel dat hoe meer ik erop let, hoe slechter het gaat :(

Ik speel op een Bach Stradivarius, mondstuk 7C; maar daar ligt het dus echt niet aan. Ik probeer elke dag 30-60 min te oefenen, maar dit is met veel rust ertussen. Niet omdat mijn lippen moe zijn (vroeger dus wel, nu niet meer), maar omdat ik tussendoor naar oplossingen zit te zoeken op het net :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 19:02 

Misschien ben ik wat simpel. Of heb ik gewoonweg geluk gehad dat ik nooit problemen heb gehad.
Maar ben jij op dit moment niet gewoon teveel bezig met techniek zoeken, en rommelen en rotzooien?

In 1 post zie ik Clark, Balanced Embouchure en Stamp langskomen. En de diverse docenten, die allemaal hun eigen mening geven.

Mijn tip: flikker al die bende weg, ga bij Bert Lochs langs, of je huidige docent, en pak het gestructureerd met hem of haar aan. Want zoals ik het zie, ben je uit frustratie wel veel, maar niet op de goeie manier bezig.

Als ik je docent was, zou ik je vertellen dat je vooral veel zinnen moet gaan maken. Etudes gaan spelen, waarbij de nadruk niet ligt op die ene hoge noot in de zin, maar op het mooi uitspelen van de zin. In de regel volgt dan die hoge noot vanzelf wel.

Maar nogmaals, dat ben ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 19:42 

camel schreef:
Maar ben jij op dit moment niet gewoon teveel bezig met techniek zoeken, en rommelen en rotzooien?
Als ik je docent was, zou ik je vertellen dat je vooral veel zinnen moet gaan maken. Etudes gaan spelen, waarbij de nadruk niet ligt op die ene hoge noot in de zin, maar op het mooi uitspelen van de zin. In de regel volgt dan die hoge noot vanzelf wel.

Dat klopt.
Maar het probleem is dat ik nu dus een simpele etude (en dan bedoel ik echt simpel) niet fatsoenlijk kan spelen. Geen fastoenlijke zin kan spelen. Hoog of niet hoog (vooral niet hoog). De noten klinken over het algemeen niet, komen er niet in het ritme uit, er komt veel lucht naast het mondstuk, etc... De hoge noten komen er wel uit als ik een NOOT speel, maar niet als ik een ZIN speel. En de lage noten komen er niet uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 00:10 

kristien schreef:
Ik probeer elke dag 30-60 min te oefenen, maar dit is met veel rust ertussen.

[...]

De noten klinken over het algemeen niet, komen er niet in het ritme uit, er komt veel lucht naast het mondstuk, etc...

Ik krijg de indruk dat je jezelf te veel hebt geforceerd, ondanks dat je schrijft 'veel' rust te nemen tussendoor.

Het is erg lastig om een oordeel te vellen, want wij kunnen jou natuurlijk niet zien of horen spelen. We weten ook niet goed hoe jouw conditie en techniek is, maar je hebt wel een leraar die dat zou moeten kunnen beoordelen.
Speel je in een groep, orkest of oefen je puur voor jezelf?

Ik denk dat het misschien niet onverstandig zou zijn om rust te nemen. Gewoon één a twee weken de trompet laten liggen. Daarna rustig aan opbouwen. Beginnen met goed opwarmen en misschien in totaal een kwartiertje spelen en dan twee dagen rust voor de volgende oefensessie. Dit kun je langzaam uitbouwen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 10:48 

Ik speelde in een harmonie, maar nu even niet meer, omdat het nu niet echt veel zin heeft. Het is wel de bedoeling dat ik weer ga meedoen als het weer wat beter gaat.
Ik heb echt niet de indruk dat ik mezelf heb geforceerd (vroeger wel, dan was ik na het opwarmen al uitgespeeld eigenlijk).
Maar ik kom nu gewoon niet toe aan echt 'spelen', enkel technische oefeningen. Deze week met de carnavalsvakantie hebben we geen les, zal het nu wat rustiger aan proberen doen, en daarna weer met frisse moed met mijn leraar naar oplossingen zoeken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur