trompet.nl > forum > Toon onderwerp - bemoediging nodig
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 13:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: bemoediging nodig
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 11:59 

kristien schreef:
De noten klinken over het algemeen niet, komen er niet in het ritme uit, er komt veel lucht naast het mondstuk, etc....

Kristien, warm je mondstuk op, trek je stembuis uit de leadpipe, doe 't mondstuk in de reciever, lik even aan je lippen, 'zeg' als 't ware "dimmmmm". Houd dit vast, breng je lippen tegen 't mondstuk en doe pfffffff. Na enige pogingen zal er een F uitkomen (net gechecked op de Bach met 25 leadpipe die ik hier heb liggen).
Dit is in 't kort de leadpipe buzz van Bill Adam.
Ga door tot die F vet als bagger klinkt. Steek dan de stembuis weer in de leadpipe en speel de F door helemaal niks te veranderen aan je embouchure en 't 1ste ventiel in te drukken. Die moet dan ook vet als bagger klinken.
Maak nu een spider door vanaf die F steeds een halve toon omhoog en daarna een halve toon omlaag te gaan. Doe deze oefening niet gebonden maar staccato en speel niet te zacht, mf is prima. Alle tonen moeten vet blijven klinken.
Als je ook maar even 't spoor bijster bent, dat de klank dun wordt of met te veel lucht, trek dan ogenblikkelijk de stembuis er weer uit en ontspan je embouchure met de F tot die weer vet klinkt.
Als je geen zin hebt om steeds de stembuis eruit te trekken snij dan een stuk tuinslang af die dezelfde lengte heeft als je leadpipe, dat werkt net zo goed nl.!
Varieer de oefening door de spider met steeds twee achtste noten te doen, of trioolen of whatever, als 't maar lekker licht staccato is.
Zet een spiegeltje neer waar je met een schuin oog in kan loeren, dan kan je checken of je niet per ongeluk stiekum bij 't omhoog gaan je onderkin of je spieren in je onderkin aantrek om zo je gaatje kleiner te maken, dat werkt nl. niet, dan sluit je de boel af en verdwijnt de sound. Beter is 't om je mondhoeken naar elkaar toe te denken. Dan wordt 't gaatje kleiner maar knijp je 'm niet dicht.
Als je sound verslechtert en de reset met de tuinslang werkt niet meer dan wordt 't tijd om iets anders te gaan doen. Na 10 minuten rust kan je dan weer aan de slag.
Mijn grote vriend Erik Veldkamp die Bill Adam navolger is en die echt een behoorlijk potje kan toeteren + aktief is op een ander forum propagandeert staccato oefeningen en etudes. Op zijn website kan je gratis muziek downloaden. Dat heeft mij enorm geholpen. Vooral de etudes die steeds een halve secunde hoger getransponeerd staan zijn erg bruikbaar, ook omdat dan de meest onmogelijke toonsoorten langskomen. Doe je die ook 's :D
Doe voor een warming up altijd de tuinslang oefening, je zal zijn dat 't helpt.

Als de spider vanuit F een makkie is begin je een spider vanuit steeds een hogere toon. De spider altijd licht staccato spelen, nooit gebonden. Staccato zo spelen dat de onderkant van je toch altijd contact blijft houden met je onderlip. Dan blijft je keel open staan en heb je de beste sound.

The only place where air meets resistance should be the lips. Wijze woorden van Arnold Jacobs, ook zo'n goeie gast.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 12:15 

In welke harmonie speelde je ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 12:36 

Op stembuis F spelen heb ik wel al eens gedaan. Wist niet dat dat Bill Adam was.
Ik snap niet helemaal wat een spider is. Met of zonder ventielen?
En wat doe je als de opening tussen je lippen niet enkel in het midden zit, maar over de hele breedte van je lippen? Vooral als ik buzz op de lippen kan ik dit zien: er zit geen gaatje in het midden,maar een spleetje over de hele breedte. En dat leidt er dan toe dat er veel lucht naast het mondstuk komt. Dat gaat dan weg door lippen te 'tuiten' (bedoel je dat met mondhoeken naar elkaar toe denken?), maar dan heb ik weer geen controle meer over die lippen.

@ Luc: ik speelde bij Sint Cecilia Kuringen

Profiel  

Berichttitel: spinnetje...
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 13:28 

Bij een spider op F begin je op F, dan speel je een F#, dan weer een F,dan een E, dan weer die F, dan een G, dan een F, dan een Eb, dan een F, dan een G#, dan een F, dan een D etc.
Dus de afstanden worden steeds groter, omhoog omdat we nou eenmaal ons bereik moeten vergroten, omlaag om te ontspannen en de middenste noot, in dit geval de F als referentie.

Tuurlijk is de aperture een spleet als je na 'dimmmmmm' 'pffffffffff' doet. Dat is juist de bedoeling. In 't mondstuk is de aperture ook een spleet -zeker in het register waar we nu over spreken-, de rand van 't mondstuk sluit dat spleetje op door de -onvermijdelijke- druk die uiteraard zo gering mogelijk moet zijn maar groot genoeg om dat spleetje op te sluiten. Het enige wat je hoef te doen is een luchtstroom door dat spleetje te sturen (met je keel open dus tong laag in je mondholte a.u.b.) dan beginnen de lippen vanzelf te trillen en krijg je sound.
Maar dat is allemaal technisch gedoe, daar hoef je helemaal niet over na te denken als je de tuinslang / leadpipe buzz doe want dan gaat dat allemaal automatisch als je van de mondstand uitgaat die je krijgt als je 'dimmmmm' zegt.
De 'm' in 'dimmmmm' of 'bimmmmmm' van mijn part zorgt ervoor dat je je mondhoeken aktief maakt en dat je wangen niet bol gaan staan. Meer is 't niet.

Lippen uiteraard niet tuiten, dat doe je maar als je je vrienden gedag kust.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 13:31 

Maar ik krijg erg veel luchtverlies aan de zijkanten... Daar had ik vroeger nooit last van omdat ik toen het mondstuk echt tegen mijn lippen drukte. Nu is die druk wel maar ontsnapt de lucht...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 13:43 

Beste kristien,

Trompet spelen moet je relaxed doen en moet leuk zijn!

Ik ervaar alleen maar dat je met van alles bezig bent en gefrustreerd raakt dat niets meer lukt.
Je schrijft dat je 5 jaar les hebt gehad, als je deze les van een goede docent hebt gekregen zal de basis er toch wel inzitten (misschien zonder dat je het weet).

De Tips van Charlie zijn eigenlijk de basis om een mooi geluid te creëren.

Mijn advies;
Doe 1-2 dagen niets totdat de trompet jouw "roept" ik bedoel dat je echt zin hebt om te gaan spelen en niet van ik moet nu spelen.
Pak dan geen boek!
Begin dan rustig (liefst in een grotere kamer voor de klank/akoestiek) wat te toeteren (improviseren) en denk de noten voordat je ze speelt.
Gewoon jouw melodietje of nummer wat je uit het hoofd kan of gewoon wat nootjes en let dan voornamelijk erop hoe je het makkelijkste kunt spelen en hoe de noten het mooiste klinken.
Niets forceren gewoon zacht spelen en je laten gaan.
De rest doet je lichaam vanzelf!
Lukt dit...dat je zegt van ja nu speel ik relaxed mijn moeilijke noot dan probeer je ook zo relaxed de dag erna te gaan studeren.

Niet dat je het filmpje van deze gootmeester moet evenaren! 8)
Maar kijk naar zijn relaxedheid bij het inspelen. :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=TJVGkSzO-nQ
Succes :!:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 14:08 

kristien schreef:
Nu is die druk wel maar ontsnapt de lucht...

Eh, niet dat ik met Bert in discussie wil maar doe je nog steeds die Roll in Roll out dingen? Dan knijp je je lippen op elkaar en da's heel wat anders dan wat ik schrijf.
Ik zit hier acht me laptoppie met een tuinslang en een mondstuk en dat gaat prima hoor. Relaxed, vette sound, lekker, net Doc Severinsen! Nu nog even de range van Doc evenaren :D

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 14:42 

Ha ha, ik kan het me al helemaal visualiseren: ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=tw3OP5I-rUg

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur