trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Aanpassingen voor trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 17:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aanpassingen voor trompet
BerichtGeplaatst: 22 feb 2012 13:48 

Hallo allemaal
Ik ben kirsten 37 jaar en sinds 2007 gediagnostiseerd met Fibromyalgie.
(reuma aan de weke delen) dit betekend vaak ontstekingen in pezen en spieren snel overbelaste spieren enz enz. nu speel ik al sinds mijn 7e trompet en wil dit graag blijven doen. alleen het laatste jaar word het steeds zwaarder voor me, doordat ik spierkracht verlies in handen en vingers heb en snel stijve en dikke handen word het steeds moeilijker om te spelen.
nu heb ik de dichtsbijzijnde muziekwinkel hier in de buurt gebeld met de vraag of hij een oplossing wist of dat ik misschien moest overstappen op een trompet met draaiventielen, die meneer zei nee ik weet geen oplossing en nee draaiventielen is niet handiger voor je of tewel hang je toeter maar in de wilgen. nou dat wil ik dus beslist niet en hoop dan ook dat jullie mij kunnen helpen of misschien zijn er meerdere mensen met dit probleem.
ik hoor graag van jullie

groetjes Kirsten

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Aanpassingen voor trompet
BerichtGeplaatst: 22 feb 2012 14:13 

Hey Kirsten,

Mijn moeder heeft dezelfde aandoening, dus de situatie komt bekend voor. Zij heeft toen moeten stoppen met klarinet, omdat het echt niet meer ging. Nu is klarinet, naar mijn mening, wat meer gebonden aan het originele design dan een trompet, dus kan me voorstellen dat er wat aan veranderd kan worden. Ik denk alleen wel dat er nu geen bestaande oplossing is, tenminste alle trompetten die ik tot heden tegengekomen ben. Nu zou je natuurlijk contact kunnen zoeken met een bouwer om een trompet te laten ontwerpen met ventielen onder een andere hoek of verder uit elkaar, wellicht kan er eventueel gezorgd worden voor een kortere/lichtere aanslag van de ventielen o.i.d. Ligt een beetje aan jouw klachten natuurlijk en wat technisch mogelijk is. Je zou eens contact op kunnen nemen met Hub van Laar (bvb) of die er iets over kan zeggen, die heeft er zeker verstand van. Het zal misschien geen makkelijk en goedkoop proces worden, maar ik hoor het in mijn omgeving wel steeds vaker voorkomen, dus wellicht dat meer trompettisten erdoor getroffen worden. Ik wens je in ieder geval veel succes en sterkte de komende tijd.

Groet,

Bart Felet.

Harrelson Bravura C trompet
Stomvi Elite Eb/D trompet
Kanstul CCT 920 Piccolo trompet
Vincent Bach Stradivarius 184ML Bb Cornet

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 feb 2012 14:38 

Hoi Kirsten,

Wat vervelend voor je.

Een goede instrumenten maker past het instrument aan / bouwt zoals jij dat wilt!
Helaas gaat je dat natuurlijk wel geld kosten, maar hobby's kosten nu eenmaal geld.
Mijn motto is; pas je instrument op je lichaam aan en niet je lichaam aan het instrument.

Dus in jouw geval denk ik dan;

Zeer Licht , als gewicht een probleem is.
(misschien met flexibele steun voor tuigje op borst)
goed gebalanceerd
short action valves

Ik weet dat ADAMS veel aanpassingen doet voor diverse gevallen.

Succes verder!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 feb 2012 19:49 

Beste Kirsten,

Vervelend dat je een Fibromyalgie diagnose hebt en dat deze je o.a. hindert bij je muzikale hobby.

De twee bovenstaande reacties gaan in op aanpassingen van het materiaal.

Ik vraag me echter de volgende dingen af, omdat deze mij niet geheel duidelijk zijn geworden uit de door jou gegeven informatie.
Heb je jouw probleem met je arts besproken en wat vind en denkt hij er van? Heeft hij je advies gegeven?
Onderneem je op dit moment activiteiten of onderga je een behandeling ter verbetering van je aandoening?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 feb 2012 23:54 

ach als je de diagnose eenmaal hebt dan zegt de reumatoloog dat je er gewoon mee moet leren leven.
probleem waar ik tegen aan loop is dat fibromyalgie nog steeds niet officieel erkend is als chronische ziekte dus val je altijd net overal buiten wat heel jammer is.
en ja ik doe fysiofitness om mijn spieren sterker te houden en ik speel trompet bij de harmonie.
verder ben ik afgekeurd omdat ik het niet aankon om te werken, dus is muziek maken een van mijn weinige uitjes die ik heb in een week.
en zou het jammer vinden als ik dit ook op moet gaan geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 21:55 

Is dit misschien een idee?

http://www.ergobrass.com/trpt/eng/eng_trpt_etusivu.html

hoef je niet meer het instrument te tillen, alleen in balans te houden.

Lichtere ventielveren proberen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 22:05 

De Ergobrass steun kan ik aanraden. Ik wordt geplaagd door jicht in mijn linkerpols gewricht en kan hierdoor mijn trompet minder goed torsen (Bach Strad
met volzilver beker). De steun vangt perfect het gewicht van het instrument op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 feb 2012 15:59 

ziet goed uit
ik ga er eens achter aan en lichtere ventielveren gebruik ik al maar het is de afstand van het indrukken en de kracht die ik daarvoor moet zetten opv een ventiel
dus dat is nog iets om uit te pluizen
bedankt voor de tip

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur