trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Oude bugel kopen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 02:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Oude bugel kopen
BerichtGeplaatst: 01 maart 2012 20:11 

Ja, heb het gekocht. Hoeveel durf ik niet te zeggen ;-) .

Optisch ziet hij er best wel goed uit, hoewel gebruikt en met wat lakschade en slijtage, maar van een meter afstand bekeken is het nog een mooi glimmend ding.

Heb het schoongemaakt voor de eerste keer. Hoewel ik het redelijk grondig heb gedaan, zal het toch wel nog een keer professioneel moeten gebeuren. Hij speelt niet gek voor zover ik dat als leek kan beoordelen. Hij speelt in ieder geval zonder problemen en niets zit vast of blijft hangen, zeker niet na mijn eerste schoonmaak.

Ik had nog nooit op een bugel gespeeld, dus ik weet niet hoe hij moet klinken behalve dat hij een beetje "mellower" klinkt dan de trompet als ik Chuck Mangione beluister. Hij klinkt in ieder geval inderdaad "mellow". Hij blaast lichter dan een trompet (ik had anders verwacht).

Ik zal hem voorlopig heel weinig gebruiken en voornamelijk doorgaan op de trompet omdat ik niet denk dat het als beginneling verstandig is om beide regelmatig te bespelen. De bugel komt wel weer als ik wat verder gevorderd ben.

Ik weet nu hoe een bugel klinkt als ik er zelf op speel en ik wil dat uiteindelijk blijven doen. Qua geluid een mooi instrument, zeker voor bepaalde stukken.

Is de Main trouwens beter dan de meer dan 2,5 keer zo dure Yamaha? Waar zit dan het verschil in prijs?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 maart 2012 21:17 

Ik heb voor een goede YFH 731 iets meer dan €300 betaald. Ongeveer even oud. Speelt nog steeds goed. Ik maak hem af en toe schoon meer niet. Ik gebruik dan ook alleen op straat en met de carnaval.

Prijsverschil zit hem in materiaal kwaliteit, Afwerking, gelakt of verzilverd(verguld).
En nog meer van dat soort dingen.

Van Laar Oiram Sandoval. Palladium brushed.
Yamaha YFH 731

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 15:57 

Luciën schreef:
Ik weet nu hoe een bugel klinkt als ik er zelf op speel en ik wil dat uiteindelijk blijven doen. Qua geluid een mooi instrument, zeker voor bepaalde stukken.

Ten eerste gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! :-)
En ja, bugel is een mooi instrument hé. Dat vind ik ook. :-D
Het gaat er ook vooral om wat je er zelf van vind, want je koopt het instrument voor jezelf om plezier aan te beleven.

Je hebt inmiddels je nieuwe aanwinst schoongemaakt en hij werkt naar behoren begrijp ik uit je schrijven. De ventielen lopen goed en de buizen zijn gangbaar. Als je tevreden bent is professioneel reinigen misschien niet nodig. Je kunt zelf ook prima onderhoud plegen.
Alleen wanneer er vervelende problemen zijn, zoals niet goed lopende ventielen, dan kun je bij een professional aankloppen. Die heeft namelijk gereedschap en apparatuur die je thuis waarschijnlijk niet hebt.
De Yamaha 2310 is verder geen bijzonder of zeldzaam instrument en vertegenwoordigd ook niet veel waarde als het goed is. Ik zou dus zeggen, gewoon gebruiken dat ding waar hij voor bedoeld is! Lekker spelen! :-D

Citaat:
Is de Main trouwens beter dan de meer dan 2,5 keer zo dure Yamaha? Waar zit dan het verschil in prijs?

Daar durf ik geen uitspraak over te doen, want ik heb persoonlijk geen ervaring met de Main bugel. Er zijn echter wel mensen die er positief over zijn, net zoals de Roy Benson bugels. Wederom een instrument dat ik niet heb geprobeerd.
Welke Yamaha bedoel je overigens die 2,5x zo duur is?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 23:51 

De gelakte Yamaha 2310 kost nieuw ong. 840, de gelakte Main kost nieuw ong. 279.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2012 07:35 

En bij Thomann zelfs meer.
Ik zou in dat geval voor de Main bugel gaan, want die goedkope modellen maakt Yamaha niet zelf. Dik kans dat ze uit dezelfde fabriek als de Main komen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2012 15:04 

Ik heb de prijzen nu bij Music All In nog een keer bekeken.

De Yamaha kost € 881,50 en de Main € 289,- . Als ze inderdaad nagenoeg identiek zijn, zit het prijsverschil in de naam.

Main: € 72,25 per letter

Yamaha: € 146,92 per letter

Bovendien betaal jij bij Yamaha dan ook nog voor twee letters extra

:lol: :lol: :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2012 15:30 

De instrumenten zijn zeker niet identiek.
Beide instrumenten worden geloof ik wel in China geproduceerd. Net als veel 'beginner'-toeters van overige gevestigde merken.

Met de Main heb ik dus zogezegd geen ervaring, maar je krijgt mijn inziens wel waar je voor betaald. Denk dan aan materiaal, constructie en duurzaamheid. Goedkope instrumenten kunnen best prima klinken, maar qua duurzaamheid kan het nog wel eens tegenvallen. Ventielen die na verloop van tijd niet meer lekker lopen, onderdelen die niet goed zijn bevestigd, etc. Heb al meermalen gehoord dat het moeilijk is om de goedkope Chinese 'beginner' instrumenten (zelfs de Roy Benson die door sommigen enthousiast werd onthaald) te repareren of onderdelen na te bestellen. Vaak is dat duurder dan de waarde van het instrument.
Wat dat aangaat heb ik meer vertrouwen in een Yamaha, ook al komt deze uit China. :-)

Aan de andere kant, waar gebruik je het voor? Een leerling kan wel voor een paar centen op een nieuwe blinkende toeter spelen. Indien hij het leuk vind kan daarna een 'echt' instrument worden aangeschaft, mocht hij geen doorzetter zijn, dan heb je niet veel geld uitgegeven aan de hobby.
Persoonlijk blijft ik echter wel van mening dat je beter voor iets meer geld een gebruikt instrument koopt uit een hogere klasse. Zelfs voor leerlingen, omdat klank, ventielen, etc. ook erg belangrijk zijn voor het speelplezier. Vanuit deze redenatie is de aanschaf van zo'n goedkope toeter dan verkwisting van geld.

Het hangt er dus echt helemaal van af hoe je er zelf in staat.
Heel veel plezier met je Yamaha. Bugel blijft een mooi instrument! :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2012 16:22 

Ik hoor inderdaad vaak dat je liever als beginneling een "studenten" model kan nemen. Ik snap die logica niet.

Mijn redenering:

Koop een goed instrument, al is ie duur. Als je het geen leuke hobby vind, kan je hem weer voor een mooi bedrag kwijt. Goed instrumenten dalen nauwelijks in waarde. Als je hem dus kwijt wil, heb je geen of weinig verlies.

Koop je een derderangs instrument, kan je hem vaak aan de straatstenen niet kwijt.

In mijn ogen is slechts bij een beginner die heel weinig geld heeft, de aankoop van een "studenten"trompet gerechtvaardigd.

Zit ik er als leek naast?

By the way: mijn reactie zit in mijn outbox en wil niet weg :?: :?:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur