trompet.nl > forum > Toon onderwerp - gezocht; Bruno Tilz
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 21:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: gezocht; Bruno Tilz
BerichtGeplaatst: 25 apr 2012 16:51 

Heb zelf een Bruno Tilz Special 3E (Ooit aangemeten door een vriendelijke mijnheer uit Apeldoorn)
Met dit mondstuk heeft mijn Bach toeter een lekker volle klank, zowel hard als zacht, zowel hoog als laag. Tot zover niets mis mee, zelfs heel goed !!.... echter
Omdat de rim zo ontzettend rond is, is mijn uithoudingsvermogen zo ongeveer 0.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is bijv. een Bruno-Tilz Special 3C een betere optie?
Heeft die een, wat scherpere, bite?
Heeft iemand die toevallig één liggen / te koop ?
hoor 't graag

Gérard
genusesan@live.nl

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: gezocht; Bruno Tilz
BerichtGeplaatst: 25 apr 2012 17:46 

Die vriendelijke mijnheer uit Apeldoorn verkoopt veel Bruno Tilz mondstukken maar zit er blijkens dit en andere fora nogal vaak naast.
Ik weet niet hoe lang je speelt maar die Tilz in de 3-maat is volgens mij meestal een milimeter of 17 (of soms zelfs 17,5).
Dat is een flink bakkie en dat zou het probleem wel eens kunnen zijn.
Ga geen andere dure mondstukken bestellen/kopen voordat je weet waar het gebrek aan ausdauer aan ligt.
Ga naar een goede muziekzaak en probeer eens het een en ander uit in een kleinere maatvoering, of, misschien beter: heb je een leraar?
Die hebben meestal zelf wel een laatje met het een en ander liggen om te proberen.
Ook de brede randen van sommige Tilzen werken niet echt mee, ze hebben inderdaad vaak weinig bite. Er zijn overigens wel een hoop verschillende Tilzen, ik ken niet alle typen.
Probeer gewoon eens een Bach 3C, die is niet te groot en ook niet te diep, of anders een 5/6/7C als die 3 van Bach ook nog te groot mocht zijn. Voor ondieper kan je dan naar een 7D gaan of zoiets (of een 11B4 van Yamaha, lekker goedkoop ook).
Dat je op die Tilz een mooi rond geluid krijgt geloof ik maar dat is een beetje nep. Dat komt door de relatief (te) grote inhoud van de cup maar je betaalt ervoor met geen uithoudingsvermogen.
De kunst is juist om een mooie volle toon uit een relatief ondiep mondstuk te krijgen, daarna kun je altijd nog zien.
Als je het geld ervoor over hebt zou je ook kunnen denken aan het modulair systeem van Warburton. Absoluut topkwaliteit en nagenoeg eindeloos te matchen.
P.S. Het maakt natuurlijk ook nog wel uit wat voor een soort muziek je speelt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 apr 2012 09:21 

Klopt, Bruno Tilz Special 3E heeft i.d.d. een diameter van 17mm en een boring van 3,6. Dat is een behoorlijke ketel ja, o.a. daarom, een volle klank.
Het gebrek in uithoudingsvermogen (alleen in het hoge bereik) zit hem in mijn geval volgens mij toch meer in de, voor mij, te ronde rim. Met een wat scherpere rand heb je meer bite / grip. Omdat dat hier niet het geval is moet alles met lip spanning worden gecorrigeerd.
Het mondstuk waar ik normaal op speel is een JKB 1,5C, ook groot...
Dit mondstuk heeft een te expressieve / felle toon voor het klassieke harmonie werk. Als het echt te erg wordt heb ik ook nog een JK 3C, ook groot.. maar dat mondstuk / toon heeft naar mijn mening geen karakter.
Het beste (eigenlijk de enige optie) is inderdaad naar een muziekzaak gaan en e.e.a. proberen. Toch moet je dan wel goed voorbereid gaan, want anders is je blikveld veeeel te groot. Na een aantal geprobeerd te hebben, voel je ook minder de verschillen denk ik...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 apr 2012 15:46 

girtje schreef:
Het mondstuk waar ik normaal op speel is een JKB 1,5C, ook groot...

Groot? Da's geen mondstuk, da's een emmer!

Lees de post van Delano nog 's door, daar staat ongeveer alles in.
Toch heb ik er nog een aanvulling op. Een mondstuk met meer bite kan ook na een half uurtje heel oncomfortabel aan gaan voelen als je je techniek niet voor 100% op orde hebt want dan snijd die rand de doorbloeding in 't rood van je lip af.
Als groot Warburton fan wil ik hier voor dit merk nogmaals een lans breken. De rand is niet plat als sommige Yamaha mondstukken en niet overdreven rond als sommige Schilke mondstukken. Ze voelen best lekker aan vind ik.
Maar ze hebben nog een voordeel: De vorm van de rand verandert niet bij toe of afname van de diameter van de rand. Warburton 3M heeft dus 't zelfde rand als Warburton 5M, alleen is de diameter van 5M kleiner. Ook blijft de vorm van de rand 't zelfde als de vorm van de ketel anders wordt: 5M heeft dezelfde rand als 5S alleen heeft laatstgenoemde een ondiepere ketel. Als je dat vergelijkt met Yamaha, JK, Tilz, Bach mondstukken..... Bach 3C heeft een voor velen aangenaam aanvoelende rand. 5C daarentegen is een mondstuk waar echt niet normaal op te spelen valt: dun en rond aanvoelend. Duw je zo dwars door je lippen als je moe wordt en je techniek 't meer & meer laat afweten. Bach 5 heeft weer wel een lekker randje maar is zo diep, lijkt wel een cornetmondstuk :? .
Zoek 't kleinste mogelijke mondstuk waar je precies 't rood van je lippen in kwijt kan en ga dan op sound studeren. Geloof me, dat werkt. Al die onwijs grote mondstukken maken 't alleen maar onnodig moeilijk: 90% van al die jazzgasten spelen niet voor niets op Bob Reeves 42 en 42,5. Mondstukken die qua diameter overeen komen met Bach 5 en Bach 6. 't Enige waar ze mee wisselen is de vorm van de ketel: Leadgasten S en ES, solisen M. En 't geinige is: Ze klinken allemaal anders ondanks dat ze vaak op dezelfde spullen spelen want klank komt voor 't grootste gedeelte uit......jezelf.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2012 08:33 

Nja of Jnee, klank komt uit jezelf... maar probeer maar eens een langzaam / gevoelig nr. te maken met een ondiep mondstuk, of 'te knetteren' met een heel diep mondstuk. Ik zeg niet dat t niet kan maar 't helpt wel om een bijpassend mondstuk te pakken.
Anyway, ik ben naar een grote muziekzaak geweest, heb mezelf een koffer vol Warburton koppen en bores voorgezet en ben aan 't toeteren gegaan.....
Waar ik al bang voor was gebeurde dus ook; na een tijdje toeteren voelde ik geen verschil meer, uiteraard wel tussen uiterste maar de nuance verschillen waren niet meer te onderscheiden.

Blijft lastig, 'passend' mondstuk te vinden.
moet ik dan toch weer een consult bij de doctor aanvragen ? :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2012 09:06 

Misschien moet je het systematisch aanpakken. De eerste vraag is dan : voelt de Warburton rim goed aan. Vraag 2: welke maat.
Terry Warburton heeft daar zelf wel wat aardigs over geschreven, doorscrollen tot "How to choose...."
Je moet dus niet in het blinde weg gaan combineren.

http://www.warburton-usa.com/index.php/ ... outhpieces

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 mei 2012 22:13 

girtje schreef:
Nja of Jnee, klank komt uit jezelf... maar probeer maar eens een langzaam / gevoelig nr. te maken met een ondiep mondstuk, of 'te knetteren' met een heel diep mondstuk.

Langzam/gevoelig nr. maken met ondiep mondstuk maken kan heel goed: Met een Warburton M en een Getzen Eterna 900 Classic kan ik een moddervette sound maken, geen probleem. Maar 'knetteren' op een diep mondstuk gaat een stuk moeilijker, daarom gebruik ik die ook niet. Dus dat probleem is opgelost; met enige oefening kan jij ook lekker warm spelen op relatief ondiepe mondstukken, daar ben ik van overtuigd.

girtje schreef:
Anyway, ik ben naar een grote muziekzaak geweest, heb mezelf een koffer vol Warburton koppen en bores voorgezet en ben aan 't toeteren gegaan.....
Waar ik al bang voor was gebeurde dus ook; na een tijdje toeteren voelde ik geen verschil meer, uiteraard wel tussen uiterste maar de nuance verschillen waren niet meer te onderscheiden.

Inderdaad, zo werkt 't dus niet. Niet als een kip zonder kop gaan lopen toeteren.
Dit soort zaken dien je planmäsich aan te pakken: Wat wil je? Wil je makkelijk spelen met een aanvaardbare sound? Backbore 7 of 7* en een 5M bovenstuk.
Daar een paar weken mee stoeien. Dan een 6M proberen. Gaat dat beter? Bingo. Gaat dat slechter? terug naar 5M en een week later 4M proberen. Gaat 4M beter, houwe zo. Niet? Terug naar 5M.
4M is zo ongeveer Bach 3C / 3D, dat is echt al behooorlijk aan de maat.
Ik denk dat jij een bezoekje aan Adams gemaakt hebt, gewoon een wild guess. Als ik 't wel heb geven die gasten ook mondstukken op zicht. Maak daar gebruik van!

Veel studeren en vooral eerlijk naar jezelf zijn is de sleutel. Als je dat laatste moeilijk vind kan je 't best een toetervriendje (m/v) zoeken en duetten gaan spelen. 't Geluid dat uit je beker komt klinkt voor een ander heel anders dan dat 't voor jou klinkt.

girtje schreef:

Als ik die doctor moet zijn is 't antwoord 'ja'. Zal je een hoop geld uitsparen.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 mei 2012 15:01 

Theo van Kampen schreef:
Langzam/gevoelig nr. maken met ondiep mondstuk maken kan heel goed: Met een Warburton M en een Getzen Eterna 900 Classic kan ik een moddervette sound maken, geen probleem. Maar 'knetteren' op een diep mondstuk gaat een stuk moeilijker, daarom gebruik ik die ook niet. Dus dat probleem is opgelost; met enige oefening kan jij ook lekker warm spelen op relatief ondiepe mondstukken, daar ben ik van overtuigd.

Oei Theo, hier moet ik je even terugfluiten. Dit heeft met lichaamsbouw, instrumentbeheersing en vooral smaak te maken. Lichaamsbouw: niet iedereen kan op een Warburton M een moddervette sound maken, geloof me. Instrumentbeheersing: het kost veel oefening om op een ondiep mondstuk goed te klinken, en ook goed te spelen: aanzet, klankdiepte en flexibiliteit gaan bij minder begaafde spelers met sprongen vooruit als het mondstuk een maatje dieper wordt gekozen, en bij mij ook trouwens :D

Maar het belangrijkste: smaak. Er zijn al veel trompettisten geweest die voor mij stonden en zeiden: "kijk, ik speel op een Reeves 42S en toch heb ik een heel vet geluid waarmee ik echt wel een ballad kan spelen." Mijn antwoord was dan steevast: "Oké, als jij dit een vet geluid vindt, dan is dat heel prettig voor je, dan kom je met één mondstuk toe, proficiat. Ik zou met zo'n geluid geen ballad durven spelen, mijn ideaalklank ligt veel meer naar het donkere spectrum met een veel grotere kern." Zo zou het zomaar kunnen dat ik jouw geluid, Theo, met je M op een Eterna, helemaal niet vet vind, of misschien wel vet, maar totaal ongeschikt voor ballads. Het zou zomaar kunnen. Ik combineer dan ook al jaren twee mondstukken met elkaar: ik speel lead- en sectiewerk op een ondiepe cup, en solo's op een diepe.

Het gevaar van jouw advies, Theo, is dat je girtje niet persoonlijk kent, en hem/haar ook nooit hebt horen spelen. Tenminste, daar ga ik vanuit. Misschien klinkt hij/zij wel vlijmscherp op een Bach 1X, ook dat zou zomaar kunnen.

girtje schreef:

Beste advies is volgens mij inderdaad een 'consult'. Maar dan niet bij een doctor, of die nu uit Apeldoorn komt of niet, maar bij een goede trompetdocent.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur