Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
delano
|
Berichttitel: Re: gezocht; Bruno Tilz Geplaatst: 04 mei 2012 15:52 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
|
Maar Roel, de M-cup van Warburton is niet echt een ondiep mondstuk. Van de negen standaardcups die W maakt zit de M precies in het midden: een mediumdeep cup, 4 ondieper erboven, 4 diepere eronder. Ik speel zelf op een Warburton 6M, een echte allrounder, de M-cup is volgens W ook nog bruikbaar voor brasskwintet, dus het valt allemaal nog wel mee.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Theo van Kampen
|
Berichttitel: Re: gezocht; Bruno Tilz Geplaatst: 04 mei 2012 16:31 |
|
Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50 Berichten: 1753 Woonplaats: Amsterdam
|
Roel schreef: het kost veel oefening om op een ondiep mondstuk goed te klinken, en ook goed te spelen: aanzet, klankdiepte en flexibiliteit gaan bij minder begaafde spelers met sprongen vooruit als het mondstuk een maatje dieper wordt gekozen, en bij mij ook trouwens Klopt als een bus. Maar ja, om zowiezo met een trompet uit de voeten te kunnen is veel oefening nodig. Roel schreef: Maar het belangrijkste: smaak. Zo zou het zomaar kunnen dat ik jouw geluid, Theo, met je M op een Eterna, helemaal niet vet vind, of misschien wel vet, maar totaal ongeschikt voor ballads. Ja, zou zo maar kunnen. Ik gaf dit voorbeeldje omdat mensen altijd denken dat een Getzen Eterna in combinatie met een -relatief- ondiep mondstuk klinkt als een cirkelzaag. Maar dat hoeft dus niet. Dat jij wellicht een andere smaak hebt qua sound bij ballads is iets persoonlijks. En da's maar goed ook. Dat maakt trompetspelen en luisteren naar trompettisten ook zo leuk. Roel schreef: Ik combineer dan ook al jaren twee mondstukken met elkaar: ik speel lead- en sectiewerk op een ondiepe cup, en solo's op een diepe. Zou ik ook doen als ik daar de capaciteiten voor zou hebben. Roel schreef: Het gevaar van jouw advies, Theo, is dat je girtje niet persoonlijk kent, en hem/haar ook nooit hebt horen spelen. Klopt, maar girtje speelt nu op een Tilz met een 'e' cup, ik denk dat die niet veel afwijkt van mijn Warburton met 'm' cup maar misschien dat Hans hier meer kijk op heeft. Roel schreef: Misschien klinkt hij/zij wel vlijmscherp op een Bach 1X, ook dat zou zomaar kunnen. Haha, da's niet te hopen maar dan is er wel wat meer aan de hand. Roel schreef: girtje schreef: Blijft lastig, 'passend' mondstuk te vinden. moet ik dan toch weer een consult bij de doctor aanvragen ?  Beste advies is volgens mij inderdaad een 'consult'. Maar dan niet bij een doctor, of die nu uit Apeldoorn komt of niet, maar bij een goede trompetdocent. En zo is dat.
_________________ Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
www.luxuriamusic.com
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Re: gezocht; Bruno Tilz Geplaatst: 04 mei 2012 18:32 |
|
|
Theo van Kampen schreef: Klopt als een bus. Maar ja, om zowiezo met een trompet uit de voeten te kunnen is veel oefening nodig. Haha. Helemaal waar. Maar toch denk ik dat het niet voor niets zo is dat Bach's 7C, het ultieme beginnersmondstuk, de diepste C-cup heeft die Bach in het assortiment heeft. Theo van Kampen schreef: Ja, zou zo maar kunnen. Ik gaf dit voorbeeldje omdat mensen altijd denken dat een Getzen Eterna in combinatie met een -relatief- ondiep mondstuk klinkt als een cirkelzaag. Maar dat hoeft dus niet. Dat jij wellicht een andere smaak hebt qua sound bij ballads is iets persoonlijks. En da's maar goed ook. Dat maakt trompetspelen en luisteren naar trompettisten ook zo leuk. Helemaal waar, het is nu eenmaal heel persoonsgebonden hoe je op welk instrument klinkt, maar Getzens zijn erg goede en klankflexibele trompetten, naar mijn mening. Heb je de Severinsen? Ik heb eens op een Large bore Severinsen Eterna gespeeld, en dat was een van de beste trompetten die ik ooit in mijn handen had. De meeste Eterna's "zingen", zijn heel resonant, en dan kun je als ervaren speler alle kanten ermee uit; het gevaar zit 'm erin dat de minder getalenteerde spelers inderdaad de neiging hebben hierop ietwat schel te gaan klinken. Theo van Kampen schreef: Roel schreef: Ik combineer dan ook al jaren twee mondstukken met elkaar: ik speel lead- en sectiewerk op een ondiepe cup, en solo's op een diepe. Zou ik ook doen als ik daar de capaciteiten voor zou hebben. Nou Theo, dat zou je misschien verbazen, maar het is niet moeilijker om te wisselen tussen twee mondstukken, dan alles op één mondstuk te spelen. Het is echt alleen maar een kwestie van oefenen, eraan wennen. Ik speel bij een bandje Bastuba en trompet afwisselend, en mensen vragen me bijna elk optreden of dat niet razend lastig is, dat combineren. Het is echter gewoon een kwestie van wennen, en, zeker in het begin, op geen van de instrumenten forceren. Want dan gaat het onherroepelijk mis. Zo is dat met het wisselen tussen twee mondstukken ook: niet forceren en er geleidelijk aan wennen. Ik zou nooit meer terug willen en ben tevreden met mijn geluid op beide mondstukken, iets dat ik, toen ik nog alles op één mondstuk speelde, nooit was. Theo van Kampen schreef: Roel schreef: Het gevaar van jouw advies, Theo, is dat je girtje niet persoonlijk kent, en hem/haar ook nooit hebt horen spelen. Klopt, maar girtje speelt nu op een Tilz met een 'e' cup, ik denk dat die niet veel afwijkt van mijn Warburton met 'm' cup maar misschien dat Hans hier meer kijk op heeft. Ik ken de Tilz 'e' niet, maar de Warburton M wel. Ik klink op een M alsof er een dier onverdoofd tot etenswaar verwerkt wordt. Voor mijn doen is de M cup dus te ondiep voor "normaal gebruik".
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Theo van Kampen
|
Berichttitel: Re: gezocht; Bruno Tilz Geplaatst: 04 mei 2012 21:26 |
|
Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50 Berichten: 1753 Woonplaats: Amsterdam
|
Roel schreef: toch denk ik dat het niet voor niets zo is dat Bach's 7C, het ultieme beginnersmondstuk, de diepste C-cup heeft die Bach in het assortiment heeft. Zit wat in. Maar Yamaha heeft een tijdje de 11B4 (misschien nog wel, weet ik eigenlijk niet) als standaard mondstuk geleverd voor hun leerlingmodellen. Dat mondstuk is een soort van 7D maar dan met een iets breder randje. Fijn mondstuk! Dat ook nog 's makkelijker hoog speelt dan de toch veel diepere 11C4 / 7C. Het lijkt me dat leerlingen (lees beginners) daar bij gebaad zijn. Nou ja, de ene 7C is de andere niet. Altijd weer een verrassing hoe een Bach (of Blessing, of JK of Tilz of....) aanvoelt. Roel schreef: .....het is nu eenmaal heel persoonsgebonden hoe je op welk instrument klinkt, maar Getzens zijn erg goede en klankflexibele trompetten, naar mijn mening......De meeste Eterna's "zingen", zijn heel resonant, en dan kun je als ervaren speler alle kanten ermee uit; het gevaar zit 'm erin dat de minder getalenteerde spelers inderdaad de neiging hebben hierop ietwat schel te gaan klinken. Ah, is dà t 't! Roel schreef: Ik speel bij een bandje Bastuba en trompet afwisselend, en mensen vragen me bijna elk optreden of dat niet razend lastig is, dat combineren. Het is echter gewoon een kwestie van wennen, en, zeker in het begin, op geen van de instrumenten forceren..... Pfff, respect man! Wisselen met trompetmondstukken -zeker als ze alleen qua diepte verschillen- lukt me prima maar wisselen met instrumenten gaat me toch minder makkelijk af: ik heb al moeite met wisselen tussen trompet en bugel. Van trompet naar bugel gaat goed maar vise versa.....: vandaar dat m'n bugel te koop is. Roel schreef: Ik ken de Tilz 'e' niet, maar de Warburton M wel. Ik klink op een M alsof er een dier onverdoofd tot etenswaar verwerkt wordt.  Ik fietste vroeger vaak langs een slachterij.....
_________________ Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
www.luxuriamusic.com
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Karel
|
Berichttitel: Re: gezocht; Bruno Tilz Geplaatst: 05 mei 2012 09:54 |
|
Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18 Berichten: 1160 Woonplaats: De Zeeuwse kust
|
|
Roel, ik zie dat jij twee verschillende mondstukken qua diameter gebruikt. De GR66 en 67 diameter. Vind je dat prettig bij het wisselen? Dat geeft toch een heel ander gevoel?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Re: gezocht; Bruno Tilz Geplaatst: 05 mei 2012 10:42 |
|
|
|
Vreemd genoeg merk ik er niets van. Sinds de eerste experimenten met de A8 bij Adams speel ik noodgedwongen op GR, dat was namelijk toentertijd het enige mondstuk dat Miel op maat kon draaien voor het integraal mondstuk-systeem. Ik heb toen een middagje doorgebracht met een groot aantal GR's en daar is de 67LX en de 67Z* uitgerold. Die laatste bleek toch echt een maat te groot om langdurig lead op te spelen; in de laatste set zat zowat mijn hele hoofd in de cup. Dus heb ik op goed geluk één maat kleiner geprobeerd, en wel in de Z*-versie alsook de Z**, met een iets zachtere binnenrand. Die laatste voelde echter niet aan als een verbetering ten opzichte van de 67Z*, en de 66Z* wel degelijk! Het wisselen met de LX is met beide Z*'s even gemakkelijk.
Ik zou ook nog wel eens de 65Z* en zeker ook de nieuwe Wayne Bergeron-GR proberen, maar de geschiedenis leert dat ik altijd weer terugkom van een poging tot het spelen op kleine diameters.
Die 67LX is overigens wel echt iets speciaals: nog niet eerder een mondstuk gespeeld met zo'n breed en warm geluid, dat toch nog gewoon mainstream inzetbaar was. Laatst op een bigbandrepetitie donderde ik, na een heel nummer, ik geloof een Bill Holman-Stan Kenton arrangement, lead gespeeld te hebben, van een hoge fis af, en kwam er toen pas achter dat ik op het LX aan het spelen was. Qua klank vind ik het dieper en warmer dan een Bach 1B. Echt een tip, die LX...
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Karel
|
Berichttitel: Re: gezocht; Bruno Tilz Geplaatst: 05 mei 2012 10:54 |
|
Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18 Berichten: 1160 Woonplaats: De Zeeuwse kust
|
|
Omdat ik op de lange duur toch wel dichtsla op een ondiep mondstuk zoals b.v. de Reeves 43ES blijf ik wat rondkijken. Ben wel benieuwd naar de GR66S-B. Die schijnt ontwikkeld te zijn voor spelers die moeite hebben met ondiepe cups. Heb laatst op een GR66M gespeeld en die beviel ook een stuk beter dan de GR3 serie waar ik een tijdje op gespeeld heb. De GR Wayne Bergeron is volgens mij inderdaad een kleinere diameter dan een 3C.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
RobS
|
Berichttitel: Re: gezocht; Bruno Tilz Geplaatst: 05 mei 2012 11:33 |
|
Geregistreerd: 08 jun 2009 17:08 Berichten: 212 Woonplaats: Sint-Michielsgestel
|
Ik heb een hele poos op een GR 66QM gespeeld, daarna naar een Karl Hammond 5 Mlx overgestapt en nu al weer een hele tijd op Curry en dan de 3M. Zéér betaalbaar en te verkrijgen via mouthpieceexpress.com. Voor één GR kun je 4 Curry's proberen. De website: http://www.currympc.com.
|
|
| Omhoog |
|
 |