trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Stewart Ellis SE2400-L President
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 14 feb 2026 18:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Stewart Ellis SE2400-L President
BerichtGeplaatst: 07 mei 2012 16:34 

Luciën schreef:
NEE, delano!! (paniek mode, niet schreeuwmode)

Die Olds is geen ambassador, maar een N10 van na 1979. Als die van voor 1976 was geweest, stond ie al bij me thuis. Zeker voor die prijs. Het serienummer doet vermoeden 1968, maar de inscriptie klopt niet met trompetten uit die tijd. Na 1979 zijn de serienummers door elkaar gegooid.

Ik was iets te snel. Ik weet niet of het logo het verschil maakt, het logo op de bell kwam aan het eind van OLds op sommige trompetten (ongeveer?) zo voor. Maar ik had de brace in de stempomp moeten zien, die hoort daar niet.
Overigens geldt voor de echte Olds-fanaten het jaar 1969 zo'n beetje als einddatum. Na dat jaar wordt algemeen aangenomen dat de kwaliteit achteruit holde (hoewel ook toen soms nog heel goede instrumenten gemaakt werden). Dat van die serienummers wist ik niet. De "echte" Ambassador had als typenummer A10, dit is inderdaad een NA10 (New A10?) en ze worden (werden?) gemaakt door Blessing. Schijnen uiterst matige ventielen te hebben.
Overigens zijn deze fake-Olds instrumenten niet allemaal zo slecht. Ik kan me herinneren dat een of andere cornetfreak van TH per ongeluk via ebay een shepherds crook Olds cornet had gekocht (die hebben ze nog heel even gemaakt) en toen zo'n fake-versie ontving. Maar tot zijn stomme verbazing speelde dat ding uitstekend.
Overigens heb ik zelf een Olds Ambassador cornet uit 1967 en die voldoet al jaren als onverwoestbaar reis-instrument.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2012 17:01 

Nou, veel verstand heb ik er niet van, maar ik heb wel ontzettend veel gelezen de afgelopen maanden.

Ik weet dat 1969 inderdaad een cruciale datum is bij Olds. Toch heb ik gelezen dat alles tot 1976 nog vrij goed is. Vooral de laatste 2 jaren ging het erg achteruit (voor hun doen dan). Toch zijn de NA10's (je hebt gelijk, geen N10, maar NA10) niet echt slecht, heb ik gelezen. Een NA12 is weer een puike zeggen ze. En inderdaad, Blessing maakt ze nu, maar voor wat ik heb gelezen worden die op een aantal plaatsen gemaakt. Toch denk ik dat een NA10 voor dat bedrag niet slecht is. Als ik niet reeds een Jupiter had, had ik die van Breda zelf gekocht (als ie niet versleten is). Als ik weer een beetje geld heb, wil ik een Ambassador van tussen 1960 en 1969 waarvan de ventielen nog in goede staat zijn. Ook een Recording of een Reynolds (als ik veel meer geld heb) of een oudere B&S of een Keilwerth of zoiets staan op de lijst. Eentje met mooie graveringen die toch nog goed speelt. Bij Getzen's weet ik niet goed welke nou wel uit de goede periode is en welke niet. Meer dan twee trompetten hoef ik niet te hebben (zeg ik nu :lol: :lol: ).

edit:

O ja, Simon, een B&S zou ook goed zijn, maar die vind je niet zo goedkoop. Heb je trouwens op de Portugese eBay site gekeken? Daar zou je ook wat kunnen vinden. Met de huidige crisis, kunnen de prijzen misschien wat inzakken in Portugal. Misschien is het ook een idee om de garagesales of de vlooienmarkten of zo af te struinen, Misschien vind je daar wat oud goud tussen. Is nog een leuke bezigheid ook.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2012 18:38 

Dag Lucien, ik weet niet of je dit al had gezien m.b.t. Olds, vooral het stukje over Fullerton vs. LA is goed, ook voor wat betreft de na 1970 produktie:

http://reviews.ebay.co.uk/Olds-Vintage- ... 0002238745

Een Olds Amb. trompet is altijd een goed idee maar i.v.m. de prijzen op de 2e handsmarkt moet je hem goedkoop zien te bemachtigen. Met een paar honderd euro moet het afgelopen zijn. De ventielen van die oudjes hebben altijd wat meer ruimte dan een nieuwe Yamaha maar zo zijn ze ook gemaakt (zeker bij Conn). Toch zijn de ventielen van Olds bijna onverslijtbaar. Eenmaal een Mendez in mijn handen gehed met slechte ventielen maar die zijn vaak intensief professioneel gebruikt en hebben dus een paar honderdduizend ventielkilometers achter de rug. Datzelfde geldt vaak voor de Recordings. En ze zijn 50 tot 70 jaar oud!
Dat voornemen van 2 trompetten is genoeg heb ik ook gehad maar ik heb nu 3 trompetten (Fr. Selmer, Yamaha 6345 en pocket), drie cornetten (Olds Amb., Conn 36A en 80A en 2 flugels (Jup.846 en Adams F1), zo zie je maar.
En eigenlijk wil ik nog en M- of en een ML-bore trompet erbij.
Groeten, Franklin Kiewiet

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2012 19:19 

Ik heb zo'n Recording. De ventielen zijn al eens opnieuw genikkeld, maar dat is eigenlijk geen oplossing. Die nieuwe laag laat snel weer los. Aan de andere kant is het niet zo dat het instrument daardoor compressie mist.
Het is nog steeds een prima ding.

Versleten, tot op de draad, zelfs wat red rot erin. Maar nog steeds als een tierelier.

Aan de andere kant: staar je niet blind op die ouwe krengen. Ontwikkelingen hebben niet stil gestaan, en ik durf te beweren dat er zelfs voor de martin committee een hedendaags beter alternatief ontwikkeld is.
Neemt niet weg dat zo'n oud lijk wel heel magisch kan zijn

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2012 20:19 

En dat magische schijnt zich ook uit te laten betalen. De prijzen vd beroemde toeters, de (Super) Recordings, Mendezen, Bach Mt V en NY, de Committees, rijzen echt de pan uit. De laatste trend betreft de Olds Super, enige jaren geleden kon je goeie kopen voor 300 dollar, nu zag ik er een voor 3000!
Op TM staat ook een recente post over een door Oberloh gerestaureerde Conn 40A, ongelooflijk mooi met die rimloze beker.

http://www.trumpetmaster.com/vb/f140/ha ... 67059.html

Maar trompetten zijn gereedschap en hoe beter ik ga spelen hoe meer ik voel voor nieuwe en modern geconstrueerde instrumenten, ze spelen bijna altijd beter in de zin van gemakkelijker, efficienter, dan vintage en klinken vaak ook beter (zeker voor wat betreft intonatie). Ik zag het licht toen ik een splinternieuwe Yamaha YTR9335CHS mocht proberen, dat was even schrikken.

Laatst bijgewerkt door delano op 07 mei 2012 20:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2012 20:34 

1 Wat bedoel je met "een paar honderd euro"? 200 of 900?

2 Ik hou va die stainless of nikkel ventielen en die prachtige graveringen.

B&S en Keilwerth hebben dat vaak ook.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2012 20:45 

Eerder 200 euro, bij heel mooi 300? Het is al moeilijk dat terug te krijgen.
Muziekzaken vragen vaak het dubbele maar dat zie je nooit meer terug.

Graveringen zie je alleen bij het echte vintage-werk, Conn (de beroemde Pan-gravering), King (veel bloemen en zo).
Je kan ze hier laten maken (zie de klassieke vb);

http://www.artisticengraving.com/

Op ebay.com staat een vooroorlogse Olds (the trumpet) met een gravering ve beer die trombone (!) speelt, heel apart.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2012 21:45 

Senor Simon schreef:
Het liefste had ik die Holton weer terug, als die nog goed zou zijn. Het laatste wat ik er van weet is dat die 7 a 10 jaar geleden in Hoevelaken is doorverkocht aan een meneer op een motor.

Die meneer ben ik. Die Holton heb ik doorverkocht, ik vond 't wel een mooie toeter maar geen al te beste; een fijne middenklasser, laten we 't daar op houden.
Jammer genoeg heb ik van de week mijn Keilwerth Toneking Deluxe en m'n Martin Imperial verkocht. Dat waren beide veel betere trompetten dan die Holton.
Anyway, in 't lijstje van Lucien bevatte deze link: http://muziek.marktplaats.nl/blaasinstr ... ompet.html , welnu, GB is een prima kerel en die Getzen is een trompet die zich ruimschoots kan meten met je ouwe Holton. Sterker nog, ik denk dat deze Getzen een beter instrument is. Met GB kan je gerust in zee gaan, die wil dat ding heus wel naar Portugal opsturen. Getzen koffers overleven WW III met gemak, de ventielen van de Getzen gaan nog járen mee dus waarom niet?
Hoewel ik tot op heden -technisch gezien dan- uitstekende ervaringen heb met vintage toeters (ook de ventielen van de Holton waren prima, net als die van al mijn Conn's, Getzens, pre WW II toeters, King Super 20, Keilwerths Selmers etc etc. vind ik -net als Delano- dat dit soort toeters de laatste tijd wel aan de prijs beginnen te raken. En van alle tips van Lucien denk ik dat de Getzen er bovenuit steekt.
Mocht je voor de hoofdprijs gaan: Ik heb nog een Getzen Eterna liggen. Mag je kopen voor € 600,- ex verzendkosten. Heel goed ding, inclusief Getzen koffer 8)

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur