trompet.nl > forum > Toon onderwerp - lucht langs 7C mondstuk bij hoge noten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: lucht langs 7C mondstuk bij hoge noten
BerichtGeplaatst: 03 jun 2012 22:19 

hallo forumleden!

ik ben nieuw op deze forum, dus om me even voor te stellen,
ik ben Merijn Peters, 15 jarige jongen.
Ik speel nu al zo'n 6 jaar trompet met een 7C mondstuk. ik zit al wel een tijdje met een probleem bij hoge noten. Soms kan ik ze niet halen en als ik een tijdje speel, ontsnapt er wel eens lucht langs mn mondstuk. Kan dit aan mn mondstuk liggen of speel ik gewoon niet goed genoeg?
ik zou graag willen weten hoe jullie over dit probleem denken.

Groetjes Merijnn

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: lucht langs 7C mondstuk bij hoge noten
BerichtGeplaatst: 03 jun 2012 22:51 

Dag Merijn,

Ik heb slechts nieuws voor je. Je moet nog meer oefenen en embouchure opbouwen. Je doet dit trouwens niet door een kwartiertje lang zo hoog mogelijk te puffen. Je doet dit met lange noten en zachtjes etudes spelen uit bv de Arban of de website van Erik Veldkamp.
Ikzelf ben "er" ook nog lang niet maar ik merk al wel dat ik niet meer zo snel lucht wegblaas langs het mondstuk na vele andere adviezen van kenners ter harte te hebben genomen.
Probeer alle noten die je speelt mooi te laten klinken, lukt dat niet meer stop dan eerst een tijdje en geniet van het tintelen van je lippen:)
En heb geduld, embouchureverbetering duurt maanden.
Neem een haalbaar doel. Een etude die je nu net niet ineens door kan spelen b.v.
Ik zou nog niet te veel experimenteren met mondstukken maar eventueel kan een iets groter mondstuk op termijn geen kwaad denk ik.

succes
gr Gaaijo

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jun 2012 07:21 

Probeer niet te spelen met je lippen maar met je buik! Dit hou in dat je als je bij de hoge noten aan komt je niet op je lippen moet gaan duwen. Als je in de hoogte komt probeer dan je buik te gebruiken. Dit kan je eerst zonder trompet oefenen. Hou je vuist tegen je buik en probeer hem met je buik weg te duwen. Dit moet je ook op de trompet doen. Op de trompet moet je net zo doen als je moet poepen. Je merkt dan vanzelf dat je veel beter hogere noten speelt! Hierdoor raak je ook veel minder snel uitgeput en stroomt er minder snel lucht langs het mondstuk.

Zelf heb ik dit ook gehad maar ik beheers het nu aardig goed. Als je zorgt dat je vanuit je buik gaat spelen scheelt het je een hoop energie ;)

Veel succes ermee!!

2011, 2012 - Dodenherdenking Utrecht
2013 - Begeleiden van
Alain Clark

Muziek marathon - 2005 (4e), 2006 (2e), 2007 (4e), 2008 (4e), 2009 (5e), 2011 (6e)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 jun 2012 22:23 

Dag Merijn. Bovenstaande adviezen vind ik goed. Gewoon doorgaan dus en de zaak niet forceren. Dat is ook belangrijk. Voorts is het verstandig niet al te gretig te zijn. Ontspannen op weg naar je doel en dan blijft het leuk.
Denk er om, dat het met dat poepen wel eens mis kan gaan. Dan heb je de broek vol. Ook dan doorgaan is het devies. Immers, the show must go on. BrgdS

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 jun 2012 00:52 

En Merijn, als je een klein kwartiertje over hebt, kijk dan op Youtube

Trumpet Lesson #4 - Range and Endurance

Daar krijg je de hele kwestie kort en bondig op z'n Amerikaans voorgeschoteld en -gekauwd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 jun 2012 09:08 

Wat betreft de ademsteun; vanzelfsprekend gaat het om het op een juiste manier in- en uitademen. "Niesen" is daarom een betere vergelijking. Voordat je niest, haal je van onder uit je buik en ribflanken diep adem en span je vervolgens je onderbuik en ribflanken samen. Weliswaar adem je bij het trompetspelen langzamer uit, je gebruikt dezelfde spiergroepen voor je ademsteun. Van nature kent je lichaam die beweging. Heb je dat niet automatisch onder de knie tijdens het spelen, dan kan dat even tijd kosten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur