Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
winston
|
Berichttitel: Is cornet wel mijn juiste instrument? Geplaatst: 22 jun 2012 15:08 |
|
|
|
Dit forum is voornamelijk gemaakt voor mensen die trompet spelen, alleen ik heb geen ander forum waar ik deze vraag kan stellen, dus ik stel hem hier.
Mijn vraag: Ik speel dus al 5 jaar cornet, heb net mijn A-examen gehaald(beetje laat, maar ok). Op dit A-examen had ik wat lage punten voor mijn klankzuiverheid, en aanzet, ofterwijl magere 6-jes. Tot zover niet zo heel veel aan de hand. Alleen toen ik zoiets als mijn proef ging doen om vervolgens bij de brassband te mogen toetreden, kreeg ik te horen verkeerd aan te zetten, met mijn keel in plaats van tong, of zeer weinig met mijn tong in ieder geval. Het advies was dat ik beter een ander instrument kon gaan spelen, met een groter mondstuk. Nu mijn vraag: Kan ik nog eventueel verbeteringen aanbrengen in mijn aanzet, mijn speeltechniek veranderen, zodat ik wél cornet kan blijven spelen? Want dit vind ik persoonlijk nog steeds het mooiste instrument. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, en mij eventueel een ander advies kunnen geven, ik zat er ook al aan te denken om 1/2 weken rust te houden in de vakantie, en daarna helemaal opnieuw te beginnen, en kijken of ik dan na wat rust wel een aanzet zou kunnen ontwikkelen, nogmaals, wat is jullie mening over mijn verhaal? Wat voor advies raden jullie mij aan?
Alvast bedankt,
Winston
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Rik Baars
|
Berichttitel: Re: Is cornet wel mijn juiste instrument? Geplaatst: 22 jun 2012 15:14 |
|
Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55 Berichten: 1090 Woonplaats: Grootebroek
|
Een groter mondstuk vraagt ook niet om een keelaanzet, dus dat lijkt me onzin. hadden ze soms een alto speler nodig? Ik denk dat je een (andere) leraar moet zoeken die je kan uitleggen hoe je moet blazen en aanzetten, zeker als je cornet zelf veel mooier vindt....
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
winston
|
Berichttitel: Re: Is cornet wel mijn juiste instrument? Geplaatst: 22 jun 2012 15:42 |
|
|
het ging idd over alto, en ja, die hadden ze nodig, dat werd als alternatief geboden,en nog iets, ik wist altijd toen mijn leraar mij vroeg hoe ik aanzette met mijn tong nooit te zeggen hoe ik dat deed, dat kwam dus omdat ik niet aanzette  , een andere leraar, ik weet niet of dat gaat, maar ik ga in ieder geval proberen mijn aanzet aan de praat te krijgen, we hebben nog wel een andere leraar bij de muziekvereniging rondlopen, miss dat hij mij eens kan uitleggen hoe je nu aan moet zetten  , en hebben jullie nog tips om je keel te onstspannen, en voor het creëren van een aanzet met tong, dus eigenlijk de basis, maar ik ben bang dat ik deze nooit gekend heb, ik zou overigens nog graag van andere mensen een mening horen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
lolo95
|
Berichttitel: Re: Is cornet wel mijn juiste instrument? Geplaatst: 22 jun 2012 17:36 |
|
Geregistreerd: 09 jul 2009 14:36 Berichten: 19 Woonplaats: Steenbergen
|
|
Vaak als je met je keel speelt, betekent dat vak ook dat je niet uit je buik blaast, dit beïnvloed ook de klank. Zelf heb ik er ook mee te maken had, dit heb ik samen met mijn leraar goed aankunnen pakken. Als je uit je buik blaast worden je klanken mooier en ronder, ook in de hoogte word het makkelijker, en het is dus vanuit je buik blazen en je tong er zeg maar voor gooien om de luchtstroom te onderbreken. Dus niet elke noot opnieuw aan hoeft te zetten.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
winston
|
Berichttitel: Re: Is cornet wel mijn juiste instrument? Geplaatst: 22 jun 2012 17:46 |
|
|
|
Ok, ik zal het er morgenochtend/middag eens met mijn leraar over hebben, of ik miss meer uit mijn buik moet blazen, ik zal ook eens op mijn luchtcirculatie gaan letten, misschien helpt dat.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Theo van Kampen
|
Berichttitel: Re: Is cornet wel mijn juiste instrument? Geplaatst: 22 jun 2012 17:57 |
|
Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50 Berichten: 1753 Woonplaats: Amsterdam
|
winston schreef: het ging idd over alto, en ja, die hadden ze nodig, dat werd als alternatief geboden..... Schandalig, wat een doorzichtige klotestreek. Als jij cornet 't mooiste koperblaas instrument vindt moet jij cornet blijven spelen, zoveel is duidelijk. Probeer 's een tijdje te spelen door 't tipje van je tong op de rand van je ondertanden te laten liggen en die niet meer los te laten. Ga dan 's aanzetjes doen, ook dan niet je ondertanden loslaten. Je zal zien dat dat gewoon kan en 't heeft als voordeel dat je -omdat je tong voor in je mond blijft- je je keel niet kan afsluiten: win win! Na een tijdje hoef je er niet meer over na te denken en gaat 't automatisch goed. Je kan dat ook zonder toeter oefenen: denk dat er een rijstkorreltje aan je onderlip kleeft die je wil wegspugen door 'tututututu' te doen.
_________________ Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
www.luxuriamusic.com
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
winston
|
Berichttitel: Re: Is cornet wel mijn juiste instrument? Geplaatst: 22 jun 2012 23:01 |
|
|
|
Hebben jullie toevallig ook nog tips hoe mijn keel gewoon te ontspannen, aangezien ik gewend was om daar mee aan te zetten, lukt dat dus niet echt, en mijn keel zet nog gewoon vrolijk mee aan met mijn tong.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Re: Is cornet wel mijn juiste instrument? Geplaatst: 23 jun 2012 06:06 |
|
|
|
Bewust je keel openhouden, alsof je gaapt. Zodat de luchtstroom nergens door word gehinderd.
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |