trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Is cornet wel mijn juiste instrument?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Is cornet wel mijn juiste instrument?
BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 16:32 

Maak je niet druk, is de cornet van jou of vd vereniging, dat scheelt nogal.
Als je echt cornet wil leren met de problemen die je nu hebt, moet je een leraar hebben die daar wat over te melden heeft. Op eigen kracht bovengenoemde problemen oplossen zou evt wel kunnen maar dan moet je wel het e.e.a. van deze materie afweten. Vanaf deze plek kan ik je huidige leraar niet beoordelen maar als het niet goed zit ben je eigenlijk wel verplicht een andere (echte) te zoeken.
Verder vind ik persoonlijk dat je helemaal gelijk hebt als je perse cornet wil blijven spelen. Veel leuker dan een althoorn, tenortuba en dergelijke dingen.
Overigens heeft Camel in die zin wel gelijk dat grotere instrumenten wat vergevingsgezinder (kunnen) zijn voor wat betreft jouw problemen met ademhaling en aanzet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 17:20 

Over je techniek en je docent en je vereniging heb ik niet zinnigs te zeggen.

Wat ik wel wil zeggen:

Laat de keuze die je maakt als het even kan nooit een verplichte "keuze" zijn. Laat je nooit door omstandigheden dwingen tot dingen die je eigenlijk niet wil. Jouw beslissing moet ook echt van jou zijn. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar dat lijkt me hier niet het geval. Het is niet zo dat als je niet iets anders kiest, je nooit meer een instrument mag bespelen.

Op zijn Engels: "Be your own man".

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 21:20 

In ieder geval heb ik alvast besloten dat ik op dit moment mijn keuze houdt bij cornet, aangezien ik idd geen gevoel van dwang wil hebben, ik probeer mijn aanzet aan de praat te krijgen, maar zuiver is hij op dit moment nog niet, ik kan nog amper achtste noten spelen,haha, althans niet met mijn tongaanzet, allemaal bedankt voor al het advies, jullie horen nog van mij, aangezien ik nog niet weet hoe het uiteindelijk gaat lopen,enz., enz. En yep, de cornet is van de vereniging, Helaas wel:(, anders was ik al weg bij vereniging)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 21:30 

Weet je, het is vaak net als die fietser.
Die fietser die fietst over een dijk. Het is een redelijk brede dijk, lekker zonnig, en lekker rustig. Er is verder geen verkeer. Hij ziet in de verte een grote kei op de weg liggen. Maar er is meer dan genoeg ruimte om die kei te omzeilen. En hij gaat zich concentreren. Concentreren op die kei, want daar moet hij langs, anders valt hij. En naarmate hij die kei nadert, gaat hij steeds meer focussen op die kei. En uiteindelijk focust hij zozeer op die kei, dat hij er keihard (woordspeling, vergeef me) op en overheen knalt. En dus toch met zijn gezicht op de weg valt.

Ik zou je bijna willen afraden om heel erg gefocussed op die aanzet te zijn. Neem het mee in je oefeningen. Ga etudes spelen. En probeer zo ontspannen mogelijk dat stuk spons in je mond te bewegen. Maar hoe meer je krampachtig gaat focussen op maar 1 deel van het muziekmaken, hoe minder dat het lukt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 22:56 

Zonder te oordelen, een leraar kan je dingen verkeerd aanleren. Je zal er maar te maken hebben, zo iemand.

Handig is om wat hij/zij vertelt, daar ook je eigen mening bij te vormen. Handig daarbij is het lezen van forums als trompet.nl en trumpetherald.com. Ook daarvoor geldt, haal er de dingen uit waarvan jij denkt dat je er wat aan hebt.

Als al eerder geadviseerd, ik zou zeker niet alleen focussen op aanzet. Ik las ook iets over klankkwaliteit. De aanzet is maar een fractie van een seconde, daarna komt nog iets heel belangrijks, het vormen van een mooie toon.

Lukt het je bijvoorbeeld alleen op lucht (dus zonder aanzet) om gedurende bijvoorbeeld circa 30 seconde de G in de balk mooi en relaxed te spelen? Met relaxed bedoel ik met zo min mogelijk spanning in je lippen, met verbruik van lucht je lippen in trilling houden, zo dat je je kan concentreren op de klank die je aan het maken ben zonder dat je al teveel hoeft na te denken over allerlei fysieke zaken.

Dit zijn van die dingen, die een leraar je allang moet hebben bijgebracht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012 20:54 

Nou, op zich ging dat een week geleden goed, alleen ik weet niet echt nog wat te doen, de manier zoals alles nu loopt, levert mij meer stress als plezier op, ik denk dat ik mijn instrument 2 weken met rust laat, en kijk of ik dan een andere speelwijze kan creëren, aangezien ik het nu niet voor elkaar krijg zonder keelaanzet te spelen, gebruik ik nu 2 aanzetten tegelijk, en dat werkt totaal niet, ik wil niet terugvallen naar mijn oude speelmanier, maar de keelaanzet blijft, ik krijg hem niet weg, of niet voor langer als 6 tot 8 maten, en dat vind ik persoonlijk zeer teleurstellend, ik denk dat ik gewoon alles maar eventjes laat rusten en morgen geen keuze maak op dat gesprek, en al zeker niet voor een ander instrument, misschien moet ik maar een ander instrument gaan bespelen, waar geen aanzet voor nodig is, ik ben zo onzeker over mijn speelmanier geworden, dat ik geen speelmanier meer heb, en ik weet niet wat nu erger is, het gevoel om na 5 jaar spelen terug bij af te zijn, of het feit dat ik mijn A-examen heb gedaan met een verkeerde aanzet.

Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer, of beter gezegd, in het bos de bomen niet meer. Jullie horen nog van mij, over hoe het gesprek morgen zijn verloop gaat nemen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012 21:33 

Rust nemen is wellicht een goed idee. Even tijd om na te denken.
Kies het instrument dat JIJ wilt bespelen.
Het feit dat je met je keel speelt is niet jouw "schuld", maar die van je leraar.
Die had je moeten corrigeren want van een leraar mag je verwachten dat hij/zij dat verschil hoort.
Het is moeilijk om via internet te helpen.
Je zou bv na twee weken eens kunnen beginnen met do - re - mi - fa -sol / C - D - E - F - G te spelen en dan iedere noot met je tong aanzetten een paar tellen aanhouden bv 3 a 4 tellen, stoppen en dan de volgende noot spelen. Je mag er ook voor kiezen om gewoon 1 toon aan te houden, bv een do / C. Hierna plak je de noten aan elkaar dus aanzetten met tong, 3 tellen spelen en weer aanzetten met tong en lucht door laten lopen enz enz totdat je lucht op is (nou ja bijna op is). Daarna maak je de tellen korter. Aanzetten, 2 tellen spelen weer aanzetten 2 tellen spelen. Probeer de lucht dan te laten doorstromen maar lukt dat niet is dat niet zo een ramp. En daarna 1 tel ertussen. Neem je tijd en probeer niet te snel naar die ene tel te gaan want dan heb je kans dat je weer met je keel gaat spelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jun 2012 15:55 

Ok, de visie van mijn docent hierop was dat ik meer lucht moest geven, verder, dat mijn aanzet al veel verbeterd is sinds de laatste maanden, maar nog niet correct, overigens is het woord keelaanzet niet gevallen :?: :!: , dus ik moet daar tijdens het gesprek vanavond toch nog eens naar vragen. Verder was zijn opinie over mijn instrument hetzelfde als die van jullie, als ik cornet wil blijven spelen, moet ik dat blijven spelen, aangezien ik alleen maar de keuze heb tussen eventueel een althoorn, of bariton ( of cornet dan), denk ik dat ik het maar bij cornet houd, nu ga ik proberen mijn aanzet nog wat beter te krijgen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur