trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Twijfel over trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 13:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Twijfel over trompet
BerichtGeplaatst: 04 aug 2012 15:08 

Ik weet dat het een heel persoonlijke keuze is, maar ik hoop hier toch enigzins geholpen te worden met mijn twijfel:

Ik ben 11/12 jaar geleden begonnen op een King 2000. Hierna ben ik overgestapt op een Getzen Eterna (beide verkregen uit de kelder van mijn vereniging) en daarmee bleef ik eigenlijk in de "beginners/student-line". Ik heb leuk gespeeld op de Getzen, maar hij heeft mij een iets te schelle klank, vooral bovenin. Verder merk ik dat hij "veel fouten toelaat", waardoor ik mij niet volledig kan ontwikkelen. Dit heb ik gemerkt doordat ik op andere trompetten heb gespeeld die niet als "beginners-instrument" gecategoriseerd kunnen worden.

Ongeveer 2 maanden geleden ben ik overgestapt op een Holton MF-Horn St. 550 (ook weer uit de kelder van mijn vereniging). Niet echt meer een beginnersinstrument meer.
Hij heeft een veel mooiere klank vind ik. Hijspeelt beduidend zwaarder qua embouchure/uithoudingsvermogen en ik merk ook mijn fouten duidelijker. Tegelijk prettig, maar ook reden voor irritatie.

Mijn twijfel zit hem nu in het feit dat ik naar mijn mening behoorlijk ben teruggezakt in embouchure/uithoudingsvermogen en (misschien té) bang ben dat ik erop achteruit ga met dit instrument. Daarbij ben ik bang dat ik me ga forceren, verkeerde dingen aanwennen (onderlip terugtrekken in de hoogte b.v.) en het ergste: kapot-speel zodat ik het helemaaal kan vergeten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen bijstaan met raad en advies.
Alles is welkom.

Overigens: op de "nieuwste" gaat het met pieken en dalen.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Twijfel over trompet
BerichtGeplaatst: 04 aug 2012 17:39 

Ik zou een Getzen Eterna hoger in de markt plaatsen dan een Holton Admiral.

Eterna is een tijd de toplijn van Getzen geweest, voor de komst van eerst de Renaissance en daarna de Custom-line. De Holton Admiral ST-550 is het beginnersmodel uit de Maynard Ferguson-lijn.

Na wat gegoogle moet ik bovenstaande wel iets bijsturen: voor een "intermediate" trompet krijgt die admiraal wel behoorlijk goeie kritieken, vooral op het gebied van speelbaarheid in het hoge register. Maar dat zijn ook eigenschappen die de Eterna regelmatig krijgt toegedicht.

Ik zou het niet té veel in de trompet zoeken als ik jou was.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 aug 2012 20:44 

Interessante kelder heeft jullie vereniging, zou ik ook wel 's in willen rondstruinen...... 8)

Maar effe serieus, wat Roel al zegt, zoek 't probleem niet in 't instrument. Want alle instrumenten die je tot nu toe hebt genoemd staan bekend als puike instrumenten, al dan niet professioneel!

Ik heb altijd met veel plezier op Getzen Eterna gespeeld. Prima toeters waar je zonder al te veel moeite een goeie trompetsound uit kan halen. Schel? Tsja, 't is geen bugel!

Ik denk dat je meer uren moet maken met gericht studeren. Wellicht 's switchen van leraar? Kan verfrissend werken.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 aug 2012 20:39 

Hij staat inderdaad als "intermediate".

Persoonlijk vind ik dat de Getzen Eterna in het hoge register nogal schel (lees: lichtelijk vies) wordt, maar ik begrijp nu dat dit meer door mij zou komen dan de trompet?
Hoe is dit te verbeteren?

Wisselen van leraar kan helpen, maar ik ben tevreden waar ik nu zit en hij is betaalbaar.

Gerichter studeren is wellicht een optie, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen (behalve mijn leraar vragen dan.... :) )

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 aug 2012 07:20 

remco p schreef:
Hij staat inderdaad als "intermediate".

Persoonlijk vind ik dat de Getzen Eterna in het hoge register nogal schel (lees: lichtelijk vies) wordt, maar ik begrijp nu dat dit meer door mij zou komen dan de trompet?
Hoe is dit te verbeteren?

Wisselen van leraar kan helpen, maar ik ben tevreden waar ik nu zit en hij is betaalbaar.

Gerichter studeren is wellicht een optie, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen (behalve mijn leraar vragen dan.... :) )

Toch maar eerst met je leraar overleggen, hij zou met een gerichte aanpak moeten komen om je verder te helpen. Als daar niets duidelijks uitkomt zou ik adviseren om naar een ander te gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 aug 2012 09:22 
Moderator

Ik moet zeggen dat ik de oude Getzens ook niet echt het toonbeeld vind van een prettig instrument. Erg scherp en schel. Misschien wel wat dunnetjes.

Maar gericht werken op een mooi geluid, is wel belangrijk ja. Veel luisteren naar hoe anderen klinken, en dan je eigen geluidsconcept ontwikkelen. Als je dat vast in je hoofd hebt, is het ook op een oude Getzen best goed mogelijk om een mooi geluid te maken. Kost alleen wat meer moeite.

En de zoektocht naar een nieuw instrument, kan altijd. Is alleen maar leuk :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 aug 2012 09:58 

Verbind daar maar een zoektocht naar het ultime mondstuk aanvast en je bent er :)

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 aug 2012 10:26 
Moderator

Het ultieme mondstuk? De heilige graal? Hahaha, gaat niet lukken.

Hoewel GR toch wel ernstig dichtbij komt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur