trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompetreinigen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 13:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trompetreinigen
BerichtGeplaatst: 24 aug 2012 22:35 

Het demonteren van een trompet is nog tot daar aan toe en soms best aardig werk.
Maar het baden, raggen en doorspuiten van dat ding vind ik ronduit een rotklus.
Na enig speurwerk vond ik in de hangaar beneden aan de heuvel hier, een goed werkende compressor, die, mits opgeladen en onder spanning, er een luchtstraal van 8 Bar uitjast via een handzame pistoolgreep.
Dat geheel op een gedemonteerd instrument losgelaten et voila, het ding is weer kuis en zuiver, de mondstukken brandschoon en ik hield een droge broek.
Vaardigheid en/of ervaring met het pistool is hiervoor niet nodig, al heb ik dat natuurlijk wel.
Absolute vereiste is dat men de te beblazen onderdelen zeer goed vast houd, want de krachten die bij deze werkwijze loskomen zijn formidabel en men ziet zijn pistonnekes ongaarne door de tent vliegen.
MvgS

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Trompetreinigen
BerichtGeplaatst: 25 aug 2012 09:39 
Moderator

...of je demonteert het ding en stopt het in de vaatwasser.
Veiliger, schoner en minder omslachtig.

Overigens: wat is er mis met het goeie, oude, ambachtelijke handwerk?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 aug 2012 10:32 

De vaatwasser . . . heb wel vaker gehoord dat men dat doet. Gebruik je dan ook zo'n vaatwas tablet en bij welke temperatuur?

Bovendien lijkt het me dat dan de buitenkant vooral schoon wordt want ik kan me niet voorstellen dat het water uit de sproeikoppen van de vaatwasser ook IN de buizen komen, of zie ik iets over het hoofd

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 aug 2012 11:27 

Ik hoop dat jullie het bericht hebben gelezen over de meiden in Eindhoven en het vaatafwasmiddel.

Ik stop mijn trompet niet in de vaatwasser wat wie ook zegt. Zeker niet met de originele vaatwasblokjes of poeders die bij vaatwassers horen.

Simon, je kan sommige dingen wel wegblazen, maar niet alles. Alles wat blijft plakken moet met zeep weg

Voor groot onderhoud gaat ze bij mij netjes in een teiltje met deksel, met op de bodem een dunne matrasspons voor mocht ik iets uit mijn handen laten vallen. Ik gebruik met opzet een teil met deksel, voor het geval iemand iets zwaars er op zou laten vallen (zoals de douchekop). Na een paar uurtjes weken wordt er minutieus geborsteld waarna alles grondig wordt nagespoeld. Vervolgens even laten uitlekken en droogwrijven. Dit alles gebeurt in de badkamer, zittend op een krukje.

Daarna komt zij (?) bij me op schoot op een groot oud laken. Terwijl ik naar tv kijk, blaas ik haar droog met een koude of lauwe föhn (NIET HEET) en zet ik haar gevet en geolied weer in elkaar.

Dit doe ik met alle trompetten/cornetten/bugels, ongeacht de aanschafprijs. Het hoeft meestal niet meer dan 1 maal per jaar en het duurt niet langer dan een uur of twee. Tijdens het weken hoef je er echt niet bij te zitten. 'T is geen couveuse.

Ik vind het gewoon heerlijk om dit op mijn dooie gemak te doen. Het is een onderdeel van trompet spelen.

Foei Simon, een señor dient zijn señorita met de nodige egards te behandelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 aug 2012 12:32 
Moderator

Ach, ik heb goeie ervaringen met afwasmachines en trompetten. Altijd schoon, en zonder schade. Wat WIE ook zegt... :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 aug 2012 14:22 

Marnix, met alle respect (en dat meen ik echt) dat spul dat in de vaatwasser gaat is heel erg agressief. Je kan gelijk hebben dat het goed gaat en goeie ervaringen hebben, ik durf het niet. En voor dat beetje extra moeite doe ik het maar met wat minder agressief spul. Ik kan het me trouwens ook niet permitteren om zomaar een nieuwe te kopen als het mis gaat.

Bovendien ben ik irritant kritisch als het om mijn spullen gaat. Eén deukje of vlekje en ik wil er niet eens meer naar kijken. Dat geldt niet alleen voor trompetten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 aug 2012 14:31 
Moderator

Dus jij gaat mij nu vertellen dat een heleboel ERVAREN mensen (verkopers etc) het allemaal minder goed weten dan jij?

Sorry, maar dat lijkt me toch niet helemaal correct.

Dit overigens met dezelfde hoeveelheid respect.
Als je al niet meer naar je trompet zou willen kijken vanwege een deukje of vlekje, is dat misschien een probleem dat je op zou moeten lossen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 aug 2012 16:11 

Ik zeg niet dat ik het beter weet marnix. Ik zeg: ik durf niet. Als ik zie hoe een aluminium bodem van een pan reageert in de vaatwasser, dan ben ik bang voor monel ventielen en bv. blank koper. Ik weet dat zuigers van auto's en brommers aardig snel corroderen als er geen laagje olie overheen zit. Als het een helemaal rvs trompet zou zijn (wat denk ik niet bestaat), zou ik geen problemen hebben. Zilver gaat waarschijnlijk ook nog goed als het heel goed wordt nagespoeld. Maar de binnenkant van het ventielhuis? Hangt ervan af waar dat van is gemaakt. Dat spul van de vaatwasser is behoorlijk zwaar corroderend.

Ik probeer je niets te vertellen. Je speelt veel langer dan ik en hebt ook meer ervaring dan ik.

Ik heb geen probleem met een gedeukte trompet kopen, ik erger me aan de schade die IK er aan toe breng.

Ik weet dat alles een beperkte levensduur heeft en ik accepteer dat. Ik weet ook dat als je er zuinig op bent, de levensduur ( en schoonheid) behoorlijk gerekt kan worden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur