Een stapje is al gezet:
http://www.rabobank.nl/particulieren/se ... ereniging/Maargoed, de zwaarte van het parcours is het niet, immers volkomen afhankelijk hoe zwaar de renners het voor elkaar maken.
"vroeger" was de tour 2 x zo lang, reden ze met fietsen waarvan het achterwiel aan 2 kanten een tandwiel had. Als ze boven op een berg aankwamen stopten ze en draaiden het achterwiel om , zodat op het kleine tandwiel achter naar beneden kon worden gereden. Dit alles met 2 reservebanden om de nek, hulp van een macanicien was verboden.
Tot voor kort had ik ook een hard oordeel David Millar, ben nu echter het uiterst boeiende 350 pagina's dikke boek van Millar aan het lezen (zit over de helft) "koersen in het duister". Ademloos lees je hoe jonge renners door corrupte ploegleiding en collega's onder enorme pressie tot doping verleid worden (werden). Buigen of barsten, oftewel meedoen of de laan uit.
Gesink, Mollema c.s. hebben zich niet laten verleiden, ondanks dat de pers ze steeds weer hoog in het zadel zet en vervolgens afbrandt als het weer eens tegenvalt. (oftewel hebben moeten afleggen tegen de oudere renners waar nog op z'n zachtst een luchtje aan zit)
Toch ben ik het niet geheel eens met Millar, ik denk, of liever ik hoop, dat het schrikeffect van de actie van Rabo, ( en het zal mij niet verbazen als er nog sporsors volgen) een verdere stap richting schoonmaken van de sport tot gevolg zal hebben. Rabo (althans de vroegere ploegleiding) is echter wel degelijk ook een onderdeel van het probleem geweest.
Ieder die , net als ik in eerste instantie, Millar hypocriet vindt (vond) bied ik aan
mijn boek over Millar te lezen. De moeite waard!
De tour 100 jaar geleden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ronde_van_Frankrijk_1912