trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Uithoudingsvermogen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 13:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Uithoudingsvermogen
BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 15:44 

Hoi,

Ik heb heel veel jaren trompet gespeeld, maar wegens omstandigheden heeft ze nu zes jaar aan de kant gelegen.

Dus haalde ik ze weer boven. Echter is mijn uithoudingsvermogen echt nul geworden. Ok, ik heb nooit echt lang kunnen spelen, mijn lippen werden altijd wel vrij snel moe, maar nu is het toch wel extreem.

Heeft er iemand goede oefeningen voor het aansterken van de mondspieren en het verbeteren van uithoudingsvermogen?

Andere oefeningen om er weer in te komen zijn natuurlijk ook welkom!

Alvast bedankt!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Uithoudingsvermogen
BerichtGeplaatst: 28 nov 2012 09:50 

http://www.rustyrussell.com/1930s/1930sRev.pdf

URL is van Rusty Russell.
Lees dit eens op je gemak en probeer het een aantal weken.
Voor mij werkt het in ieder geval :D
Op Trumpet Herald staat er ook een post over met heel wat positieve reacties.

Veel succes,
Kurt

Cornet : Conn 80a (1919) met GR L66,9 #6 + Curry 1,5 BBC
Bugel : Kanstul 1525 met Curry 1,5 FL + Ray Farr Diamond

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 nov 2012 18:44 

Probeer gewoon eens 5 minuten lang een midden G te spelen (niet de laagste, maar daarboven. )
Probeer zo zacht mogelijk te spelen. Je moet dan net de toon G kunnen horen. Een uitdaging!

Neem dan een pauze van 2 minuten,

en dan weer 5 minuten lang dezelfde G , zeer zacht.

Zo oefen je lipspieren, en je uithoudingsvermogen. Tegelijkertijd leer je ook ''non pressure'' te spelen.

Effect gegarandeerd Je zult het ook merken in het hoge register

succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 nov 2012 20:00 

janzevenhuizen schreef:
Effect gegarandeerd

Inderdaad. Het is alleen de vraag welk effect. Het kan positief uitpakken, of - zoals bij mij - volledige verkramping tot gevolg hebben.

Al dit soort oefeningen, die niet op muziek maar op techniek gebaseerd zijn, kunnen gevaarlijk zijn, zeker zonder begeleiding van een goede docent. Als je voelt dat je vrij snel al buitensporig moe wordt of zelfs pijn krijgt: ogenblikkelijk stoppen. Deze oefening is dan namelijk gewoon niet geschikt voor jou.

Ik heb een tijdje geleefd volgens het boek van Bob Findley, dat gebaseerd is op de oefeningen van Carmine Caruso. Briljante methode, maar voor mij werkte het uiteindelijk totaal niet. De oefeningen die bij mij wel werken zijn altijd gebaseerd op muzikaliteit, luchtstroom en balans.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 nov 2012 20:09 

Roel schreef:
janzevenhuizen schreef:
Effect gegarandeerd

Al dit soort oefeningen, die niet op muziek maar op techniek gebaseerd zijn, kunnen gevaarlijk zijn, zeker zonder begeleiding van een goede docent. Als je voelt dat je vrij snel al buitensporig moe wordt of zelfs pijn krijgt: ogenblikkelijk stoppen. Deze oefening is dan namelijk gewoon niet geschikt voor jou.

Ik heb een tijdje geleefd volgens het boek van Bob Findley, dat gebaseerd is op de oefeningen van Carmine Caruso. Briljante methode, maar voor mij werkte het uiteindelijk totaal niet. .

Dat klopt . Elke oefening die je doet waarvan je de juiste bedoeling niet snapt kan zeer schadelijk zijn.
Het volgende komt van de website:

http://abel.hive.no/trumpet/interview/caruso/

''The most important thing a player must have when practicing Caruso stuff is the right attitude: a clear understanding of what is being attempted and what is hoped to be accomplished. The wrong attitude can make the whole Caruso experience unpleasant, confusing and counter productive.'''

volgens mij was Caruso geen bijster goede trompettist. Mijn voorbeeld komt uit de methode van Cat Anderson. Bekende highblower uit de vorige eeuw. Schaf zijn methode aan of download deze. Bij mij werkte het en vele anderen die ik het aanraadde ook

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 nov 2012 22:22 
Moderator

En iedereen is hetzelfde? Jij trekt wel makkelijk conclusies.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 nov 2012 22:42 

Waar ligt het verschil?
Fysiek zitten veel mensen toch groetendeels hetzelfde in elkaar, al zien ze er van de buitenkant geheel anders uit.
Uithoudingsvermogen heeft toch het meeste te maken met het trainen van spieren.
Ik vergelijk het wel eens met sport waar ik zelf ook actief in ben, hoe meer kilometers ik maak op mijn fiets hoe beter het uithoudingsvermogen.
Dit ervaar ik met mijn trompet ook, als ik een project induik waar er meer van me gevraagd wordt verdubbel ik mijn studie uren.
En als het even pijn doet accepteer ik dat zowel op trompet als op de fiets, de keer erna mits voldoende hersteld merk je toch dat er vooruitgang is geboekt.
Je maakt mij niet wijs dat topsporters nooit eens pijn hebben gevoeld, ik als amateur in ieder geval wel maar je wordt er defenitie niet slechter van.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 nov 2012 08:05 

trumpetvos schreef:
Waar ligt het verschil?
Fysiek zitten veel mensen toch groetendeels hetzelfde in elkaar, al zien ze er van de buitenkant geheel anders uit.
Uithoudingsvermogen heeft toch het meeste te maken met het trainen van spieren.
Ik vergelijk het wel eens met sport waar ik zelf ook actief in ben, hoe meer kilometers ik maak op mijn fiets hoe beter het uithoudingsvermogen.
Dit ervaar ik met mijn trompet ook, als ik een project induik waar er meer van me gevraagd wordt verdubbel ik mijn studie uren.
En als het even pijn doet accepteer ik dat zowel op trompet als op de fiets, de keer erna mits voldoende hersteld merk je toch dat er vooruitgang is geboekt.
Je maakt mij niet wijs dat topsporters nooit eens pijn hebben gevoeld, ik als amateur in ieder geval wel maar je wordt er defenitie niet slechter van.

Niet alle topsporters trainen op dezelfde manier. De methoden die voor de één werken, werken niet per definitie voor de ander. Haal kwantiteit (hoeveelheid studie) en kwaliteit (hoe en wat studeer je) niet door elkaar!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur