trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Blijven hangen eerste ventiel Yamaha bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 13:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Blijven hangen eerste ventiel Yamaha bugel
BerichtGeplaatst: 03 dec 2012 16:33 

Marcus schreef:
Herkenbaar probleem. Over jouw oplossing heb ik noit zo nagedacht, maar dat zou n.m.m. eigenlijk niet zo moeten werken. Bij mijn 631 is het verholpen door polijsten van de 1e cilinderbuis. Ik heb lang getwijfeld over die ingreep, die mijn leverancier heeft uitgevoerd/ laten uitvoeren (Schreeven). Maar het resultaat is goed, en zonder bijwerkingen.

Ik had hetzelfde met het 3e ventiel van de YTR-4335G.
(volgens mij een ander topic uitgebreid aan bod gekomen).
Wat ik ook schoonmaakte en verschillende olie gebruikte: het ding bleef hangen.

Oplossing: enige keren recht op-en-neer met een schoonmaakborsteltje met autopoets .. zoiets wat hierboven is beschreven, maar dan niet uitbesteed. Resultaat: geen compressieverlies (wat ook niet kan bij zo'n weinig behandeling) en geen enkel probleem met het ventiel meer. Het ding is geen moment blijven hangen en loopt soepel als ventielen 1 en 2. Snap niet dat Yamaha dat zelf niet even doet ;-)

Profiel  

Berichttitel: Re: Blijven hangen eerste ventiel Yamaha bugel
BerichtGeplaatst: 06 dec 2012 15:06 

Ik heb deze bugel al minstens 15 jaar en het was al geen nieuwe toen ik hem kocht. Het is dus niet zo dat de ventielen nog moeten inlopen. De bugel is een paar maanden geleden ultrasoon gereinigd. Ik gebruik altijd olie van Fast die volgens sommigen van jullie aan de dunne kant zou zijn. Ik heb nu een paar repetities en een optreden achter de rug waarbij ik bewust de nieuwe duimpositie heb toegepast en het ventiel is geen één keer vast gelopen. Nu ik er aan gewend ben, vind ik de nieuwe duimpositie, waarbij de duim van de rechterhand tussen het huis van het eerste en het tweede ventiel gehouden wordt, ergonomisch nog beter dan de oude. Ik heb eens geprobeerd of deze duimpositie ook toepasbaar is voor mijn Getzen trompet maar dat gaat niet goed omdat nagel van de duim van de linkerhand daarvoor in de weg zit.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur