trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Tips om snelheid en uithoudingsvermogen in de hoogte
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Tips om snelheid en uithoudingsvermogen in de hoogte
BerichtGeplaatst: 09 jan 2013 21:50 

hvandrunen schreef:
marnix schreef:
Ik herhaal mijn eerdere statement. Een commissie is niet geïnteresseerd in het uitpoepen van nootjes. Dat kan een aap ook wel. Ze zijn geïnteresseerd in muziek en muzikaliteit.

Is natuurlijk ook onzin om alles maar aan je laars te lappen wat er qua ariticulatie , dynamiek etc geschreven staat Marnix......
Dat heeft niks met nootjes poepen te maken.

Dan kun je beter een eigen compostie/arrangement van maken of helemaal gaan improviseren.....

Ook grootheden "poepen"de nootjes die er staan. En binnen die geschreven nootjes kun je je alsnog enige vrijheid permiteren. Dat wil nog niet zeggen dat je maar moet doen waar je zin in hebt.....

Als je precies speelt wat er staat, is het dodelijk saai (vaak). Muzikaliteit komt niet alleen uit artikulatie, dynamiek enz enz, dat komt voor uit het spelen van lijnen, het maken van zinnen en frasen. Precies wat Marnix zegt :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 jan 2013 23:19 

't Poepen der noten hoeft niet per sé te lijden tot dodelijk saaie muziek. Sterker nog, het kan een verademing zijn als de uitvoerende artiest zich houdt aan de partijen en zich niet te buiten gaat aan zijn eigen interpretatie; die van de componist is dat wat de componist voor ogen (oren) stond en dient met de nodige voorzichtigheid benaderd te worden.
Als voorbeeldje noem ik Strawinski's 'Jeu le card'. Vaak uitgevoerd als een behoorlijk zwaar op de hand klinkend laatromanties wanproduct maar als je de uitvoering hoort die Strawinski zèlf dirigeert hoor je een lichtvoetig vrolijkstemmend klankjuweel. Een lichtvoetigheid zoals de componist 't kaartspel zelf ook benaderde.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 08:36 

Misschien had ik het woordje saai niet tussen haken moeten zetten, maar laat ik het volgende er over zeggen:
Muziek maak je met je hart en nootjes poepen doe je puur op basis van techniek. Een goed musicus zal altijd met zijn hart spelen en mensen die alleen maar op basis van techniek spelen zullen nooit veel meer worden dan nootjespoepers. Het kan ontzettend knap zijn wat iemand technisch allemaal kan, maar als het bij die techniek blijft vind ik het na een minuut of wat wel heel saai worden....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 08:44 

Theo van Kampen schreef:
't Poepen der noten hoeft niet per sé te lijden tot dodelijk saaie muziek. Sterker nog, het kan een verademing zijn als de uitvoerende artiest zich houdt aan de partijen en zich niet te buiten gaat aan zijn eigen interpretatie; die van de componist is dat wat de componist voor ogen (oren) stond en dient met de nodige voorzichtigheid benaderd te worden.
Als voorbeeldje noem ik Strawinski's 'Jeu le card'. Vaak uitgevoerd als een behoorlijk zwaar op de hand klinkend laatromanties wanproduct maar als je de uitvoering hoort die Strawinski zèlf dirigeert hoor je een lichtvoetig vrolijkstemmend klankjuweel. Een lichtvoetigheid zoals de componist 't kaartspel zelf ook benaderde.

Dit is een kwestie van stijl, niet van het wel of niet maken van muzikale lijnen. Ook dit stuk klinkt doods als je alleen maar de noten die er staan speelt, naar mijn mening...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 20:57 

Dat heb ik ook nooit gezegd.
Je kan precies spelen wat er genoteerd staat en dan nog kun je datzelfde op tig manieren spelen.
Daardoor hoeft het helemaal niet saai te zijn.
Het ging erom een heel stuk te verbouwen, bogen weg te laten/toe te voegen etc. etc. etc.
Precies dat wat Theo prima omschreef....

"niet te buiten gaat aan zijn eigen interpretatie; die van de componist is dat wat de componist voor ogen (oren) stond en dient met de nodige voorzichtigheid benaderd te worden."

Volgens Joker poepen alle toppers nootjes. Want die spelen, misschien op een héle enkele uitzondering na, állemaal gewoon binnen de lijnen, articulatie etc, etc etc wat er staat.
En dat klinkt echt niet saai.

Beetje rare gedachtengang vind ik.

The Joker schreef:

Als je precies speelt wat er staat, is het dodelijk saai (vaak). Muzikaliteit komt niet alleen uit artikulatie, dynamiek enz enz, dat komt voor uit het spelen van lijnen, het maken van zinnen en frasen. Precies wat Marnix zegt :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 21:30 
Moderator

Ik was toch geloof ik heel duidelijk in mijn omschrijving. Lees het anders nog eens terug.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 23:09 

hvandrunen schreef:
Dat heb ik ook nooit gezegd.
Je kan precies spelen wat er genoteerd staat en dan nog kun je datzelfde op tig manieren spelen.
Daardoor hoeft het helemaal niet saai te zijn.
Het ging erom een heel stuk te verbouwen, bogen weg te laten/toe te voegen etc. etc. etc.
Precies dat wat Theo prima omschreef....

"niet te buiten gaat aan zijn eigen interpretatie; die van de componist is dat wat de componist voor ogen (oren) stond en dient met de nodige voorzichtigheid benaderd te worden."

Volgens Joker poepen alle toppers nootjes. Want die spelen, misschien op een héle enkele uitzondering na, állemaal gewoon binnen de lijnen, articulatie etc, etc etc wat er staat.
En dat klinkt echt niet saai.

Beetje rare gedachtengang vind ik.

The Joker schreef:

Blijkbaar ben ik erg onduidelijk...Misschien/waarschijnlijk hebben we het over hetzelfde, maar omschrijven we het anders. Als je naar 10 verschillende uitvoeringen van Arutunian luistert van 10 verschillende "toppers", hoor je 10 keer een ander stuk. Toch spelen ze stuk voor stuk alle noten die geschreven staan en hebben ze allemaal de zelfde partij voor hun neus. Waarom klinken ze dan toch alle 10 verschillend? Omdat ze binnen de door de componist uitgezette lijnen hun eigen draai aan het stuk geven. Ze maken hun eigen lijnen en spelen stuk voor stuk met hun hart. Deze mensen maken muziek en dat heeft niets met nootjes poepen te maken.

Nootjes poepen is het correct uitvoeren van alle opgeschreven variabelen (toonhoogte, toonduur, dynamiek, artikulatie enz). Dat is wat ik dodelijk saai vind en wat ik bedoel in deze discussie. Zet dan gewoon MIDI aan ofzo, dan heb je precies wat er staat geschreven zonder enige invloed van buitenaf.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jan 2013 08:07 

In mijn oren is de uitvoering van Tine Thing saai als je het vergelijkt met die van Dokshitzer. Zijn uitvoering is zoals de componist het bedoeld heeft dus zou ik me daar aan houden als je zo'n stuk uitvoert.

Dokshizer heeft veel meer expressie en vuur in zijn uitvoering. Hij beleefd de muziek, Tine speelt de muziek naar mijn smaak. Ik hoor haar liever andere muziek spelen dat wat lichtvoetiger en moderner van karakter is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur