trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Adams vs Hub van Laar
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 18:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 366 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 46  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Adams vs Hub van Laar
BerichtGeplaatst: 29 jan 2013 18:04 

X2 Roel.

Er worden hier oordelen en meningen neergezet die zelfs m'n vader niet eens over zijn toetsenbord zou kunnen krijgen en die heeft volgens mij toch een klein pietsie langer en wat meer kennis/ervaring met diverse merken dan ene Erik Veldkamp.

Ik kan ook een boekje open doen (als ik zou willen), maar er zijn gewoon bepaalde dingen die je op internet/een forum niet ventileert. Waarom? Omdat een bedrijf hier 'mogelijk' schade door kan oplopen. Sterker nog, dat is bij de wet strafbaar als laster. Daarnaast is 1 zogenaamde 'onafhankelijke' mening voor mij volkomen nietszeggend en al helemaal die van Erik Veldkamp. Daar is mijn trompettisten vrienden kring gelukkig iets te breed voor... vol met namen die wel iets betekenen in de trompettisten wereld.

Het wordt alleen wel gevaarlijk zodra die ene 'persoonlijke' mening een groter publiek lijkt te 'beïnvloeden' door andere merken te declassificeren of botweg af te fikken omdat hij/zij daar toevallig niet prettig op kon of kan spelen en dat alles onder het mom van 'ik geef alleen mijn mening'... en dat is toevallig de enige juiste... :roll:
Ga dan maar eens op internet verkondigen dat je van mening bent dat Yamaha inferieur materiaal gebruikt en kwalitatief een klasse lager of minder is dan Bach... binnenkort een leuk briefje van een advocaten kantoor... gegarandeerd.

Dus: trompet a vond ik persoonlijk lekkerder spelen / beter bij mijn persoonlijke klank voorkeur passen dan trompet b... helemaal niets mis mee...
die mening is wellicht voor iedereen anders, maar laat het daar dan ook bij.
Trompet b kan voor een trompettist van een véél hoger 'professioneel nivo' dan Erik Veldkamp (niet leuk hè classificeren) een geweldig instrument blijken te zijn.

Instrumenten maken is nog steeds grotendeels mensen werk...
Ook bij 10 dezelfde instrumenten van hetzelfde merk kun je (grote) verschillen merken/voelen...zegt dat iets over de kwaliteit?
Nee, wel over de consistentie van de kwaliteit... één tussensteun met teveel spanning solderen en je hebt een heel ander instrument.

Een instrumenten maker kan alleen maar blij zijn met klanten feedback en daar (wellicht) iets mee doen... daar heeft hij of zij ook veel meer aan dan te horen dat meneer x of mevrouw y zijn hele bedrijf of merk declassificeert op internet zonder dat deze nog recentelijk op zijn instrumenten heeft gespeeld. Dat heeft niets met een 'mening geven' te maken, Dat is het openbaar geven van een oordeel over een situatie die niet gebaseerd is op een recente ervaring en dat is laster. Erg glad ijs dus...

Dus meneer Veldkamp, als ik een klein advies mag geven; geef vooral uw voorkeur/mening als u daar zo'n behoefte aan heeft, maar laat het '(ver)oordelen' en classificeren van merken maar fijn aan de verkoopcijfers over...
die zijn namelijk écht onafhankelijk en bespaart u in de toekomst wellicht een mogelijke rechtzaak.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 jan 2013 21:37 

BAM!

volgende onderwerp maar denk ik toch?

...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jan 2013 09:09 
Moderator

Edo, ik neem je statement over advocaten zomaar aan. Wellicht kan Theo van Kampen hier inmiddels over meepraten. Die heeft zich in het verleden ook wel eens dingen laten ontvallen over Yamaha...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jan 2013 10:22 

Hallo Edo, ik moest er even een nachtje over slapen over jouw bijdrage hier maar na wat zelfreflectie denk ik dat je wel een punt hebt. Het modder gooien laat ik maar voor wat het is, dat is niet zo interessant en herken ik me ook niet in.

Het punt wat je maakt over dat ik mijn mening niet baseer op de allerlaatste producten heb je dan ook gelijk in. Zoals ik al zei heb ik de laatste Adams trompet een jaar of 2 geleden in mijn handen gehad en uitgebreid getest tijdens een repetitie bij het Metropole Orkest. Ik vergeleek hem toen o.a. met de trompet waar ik destijds op speelde (mijn CF). Vergeleken daarmee schorte het nog aan diverse kwaliteiten, zoals projectie, klank en slotting van de noten vooral in het hogere register naar mijn mening. De modellen zelf zaten dicht bij elkaar in de buurt qua specificaties.

Inmiddels zijn we een paar jaar verder en zal de ontwikkeling bij Adams niet stilgestaan hebben. Zo heeft ie bij Hub ook niet stilgestaan. Mijn laatste model speelt weer zoveel beter dan mijn CF die ik nog steeds met veel plezier speel als ik geen lead hoef te spelen.

Wat betreft het argument dat ik me op glad ijs begeef qua laster kan ik je niet zo goed volgen. Ik zeg namelijk nergens dat ik vind dat ze slechte toeters maken en met inferieur materiaal werken. Integendeel, ik zeg juist dat ze prima instrumenten maken. De meeste merken maken tegenwoordig prima instrumenten namelijk. Dus hoe je erbij komt dat ik merken "declassificeer" of "affik" is me een raadsel.

Dat je het niet met me eens bent dat er verschil in kwaliteit is tussen de verschillende merken (of producten) kan natuurlijk. Maar om het nu als laster of declassificeren te zien dat ik dat wel vind lijkt me een beetje vergezocht.

Ik ben persoonlijk ook altijd netjes behandeld in de winkel door Miel en anderen. De laatste keer dat ik daar was, was op uitnodiging van Miel om hun bugels te testen en van feedback te voorzien. Dat is wel weer een jaar of 5 geleden denk ik.

Maar ik zou er dus beter aan doen om mijn mening niet te veel laten leiden door geluiden die ik om me heen hoor, maar door ze zelf uit te proberen in de praktijk. Ik zou dat ook wel graag doen, maar ik kom ze gewoonweg niet tegen bij collega's of anderzins. Naar de winkel rijden heeft niet zoveel zin, aangezien ik ze liever in de praktijk test en niet van plan ben er eentje aan te schaffen.

Of ik überhaupt een mening op het internet moet ventileren, kun je natuurlijk ook nog over twisten. De laatste tijd begin ik daar ook weer over te twijfelen of dat wel zo verstandig is... :wink:

Maar het lijkt me het beste dat ik voorlopig even deze discussie uit de weg ga, daar was ik toch al mee bezig totdat de bijdrage van Edo voorbij kwam. Als ik mensen onbedoeld geschoffeerd heb, dan bied ik daar mijn excuses voor aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jan 2013 10:31 

Wil het even gemeld hebben:
Erik, deze reactie siert je vind ik.

gr Joost

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jan 2013 13:58 

erikveldkamp schreef:
Wat betreft het argument dat ik me op glad ijs begeef qua laster kan ik je niet zo goed volgen. Ik zeg namelijk nergens dat ik vind dat ze slechte toeters maken en met inferieur materiaal werken. Integendeel, ik zeg juist dat ze prima instrumenten maken. De meeste merken maken tegenwoordig prima instrumenten namelijk. Dus hoe je erbij komt dat ik merken "declassificeer" of "affik" is me een raadsel.

Ik voeg niets nieuws toe aan deze discussie, maar laat het even zo. Ik wil je wel nog even wijzen op het feit dat ik je op deze laatste vraag al antwoord heb gegeven. Daarom citeer ik dat antwoord hier nogmaals:

Roel schreef:
Erik Veldkamp schreef:
Over Adams trompetten ben ik wel bevooroordeeld omdat ze niet voldoen aan mijn kwaliteitseisen.

Je bedoelt hier waarschijnlijk, dat jijzelf vindt dat Van Laar trompetten kwalitatief beter zijn dan Adams trompetten. Maar, dat staat er dus niet! Je impliceert dat het algemeen bekend is dat Van Laar een betere kwaliteit levert, en dat het Adams-niveau voor jou niet goed genoeg is. Met andere woorden: volgens jou neem ik gewoon genoegen met mindere kwaliteit.
Citaat:
Iedereen werkt er hard aan om een zo hoog mogelijk nivo te behalen. Dat wil echter nog niet zeggen dat je dat bereikt hebt. Ik probeer op het nivo van trompettisten zoals Chuck Findley en Jerry Hey te komen, maar weet dat ik daar nog ver vanaf ben. Ik raak dan ook zeker niet gekwetst als men mij dan daar mee confronteert. Kwestie van zelfreflectie en het houdt je scherp.

Hiermee zeg je dus eigenlijk dat jij je verhoudt tot Jerry Hey als Adams tot Van Laar. Jerry Hey en Van Laar zijn het hoogste niveau, jij en Adams mikken daarop, hopen het ooit te bereiken maar zijn er nog lang niet. Wát een arrogantie en vooringenomenheid. Het spijt me, maar ik zal een dergelijke formulering nooit accepteren en er ten alle tijden hard tegen ageren.

erikveldkamp schreef:
Als ik mensen onbedoeld geschoffeerd heb, dan bied ik daar mijn excuses voor aan.

Wat mij betreft heb je niemand geschoffeerd, maar ik vind wat je wél gedaan hebt ook wel een excuus waard, of je het nu bewust doet of niet. Het is wel duidelijk dat je wat ik zeg niet serieus neemt, want nu Edo met iets andere bewoordingen dezelfde kritiek levert, behandel je hem wél met respect. Op mij en mijn mening kijk je duidelijk neer en neem je niet serieus, en ik ben zeker de enige niet hier op dit forum.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jan 2013 15:04 

Je ziet teveel beren op de weg.

Als ik je niet serieus zou nemen zou ik niet met je in discussie gaan. Dan stop ik liever mijn energie in andere zaken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jan 2013 15:16 

Erik,

ik wil hier verder weinig woorden meer aan vuil maken.
De zelfreflectie en daartoe (deels) geconcludeerde bevindingen kan ik waarderen. Je stel mij direct een vraag, dus daarop moet ik dan ook antwoord geven vind ik.

erikveldkamp schreef:
Dus hoe je erbij komt dat ik merken "declassificeer" of "affik" is me een raadsel.

Welnu... als je je eigen woorden in onderstaande quote wellicht nog 1 keer zelf leest, dan kan ik hier niets anders van maken dan een bevestiging van declassificatie van de gehele lijn Adams trompetten, waarvan je nu zelf hebt toegegeven deze niet recent bespeelt te hebben. De term 'laster' overdreven?
Als Adams zou kunnen aantonen dat er na jouw quote minder trompetten zijn verkocht dan gebruikelijk... wie had er dan een klein 'probleem' 'kunnen krijgen' denk je? Ik zou je daarvoor willen behoeden, vandaar mijn advies.

erikveldkamp schreef:
Roel schreef:
Rillingen over mijn rug. Je impliceert hier, hoewel dat misschien niet is wat je bedoelt, dat Van Laar trompetten kwalitatief beter zijn dan Adams trompetten.

Dat vind ik al jaar en dag. Maar wees gerust, Adams is in goed gezelschap. Ze maken prima instrumenten maar Hub zit in een andere league in mijn optiek.

Ik krijg de indruk dat we deze discussie al eens gehad hebben... :wink:

Maar nogmaals, hier laat ik het verder bij...

Misschien is het een idee als een ieder probeert onderscheid te maken tussen bevindingen/feedback naar een instrumenten bouwer/merk of het daadwerkelijk 'minder' classificeren.

Iedereen kan zich prima voorstellen hoe enorm moeilijk het is om in deze tijden het brood op tafel te krijgen, laat staan te houden...
Dan gaat het niet helpen als iemand je 'merk' of product in het openbaar afraadt ten faveure van een ander merk.

Ik zou zeggen, behandel elkaar en alle instrument makers in het openbaar met respect, ook al gebeuren en soms moeilijke dingen 'onder water'...

Hier zou ik het graag bij willen laten met als laatste suggestie aan 'een' moderator... tijd voor een slot op deze draad lijkt mij zo...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 366 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 46  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur