trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Adams vs Hub van Laar
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 18:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 366 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 46  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Adams vs Hub van Laar
BerichtGeplaatst: 25 feb 2013 15:30 
Moderator

Een instrument kan absoluut braaf zijn.
In mijn geval: Yamaha. Prima toeters, absoluut. Staat buiten kijf. Maar ik vind het meestal maar gewoon zielloze apparaten.
Kan mijn ding er totaal niet op.

En dat is inderdaad dan voor mij te braaf.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 feb 2013 16:30 

Ik snap denk ik precies wat je bedoelt. Daarom ben ik zo overstuur... :wink:

Netjes, verzorgd... Dat zijn echt allemaal termen die wat mij betreft absoluut niet verwoorden wat ik nu precies zo geweldig vind aan Adams trompetten.

Net dat randje, dat stukje spek, dat rauwe, die passie, die eigenheid, daarom speel ik Adams. Natuurlijk stemmen ze ook wel goed, en zijn ze allround inzetbaar, maar net datgene waarvan jij zegt dat het ontbreekt is de grote reden dat ik, en veel trompettisten waarmee ik de laatste tijd gewerkt heb, Adams spelen. Juist dat spannende, gewaagde, net even dat extra, die ongepolijste glans.

En nu zeg jij dat juist dát voor jou ontbreekt. Dat had ik gewoon absoluut niet verwacht, en ik moet er nog steeds even bij gaan zitten.

marnix schreef:
Een instrument kan absoluut braaf zijn.
In mijn geval: Yamaha. Prima toeters, absoluut. Staat buiten kijf. Maar ik vind het meestal maar gewoon zielloze apparaten.
Kan mijn ding er totaal niet op.

En dat is inderdaad dan voor mij te braaf.

Juist, helemaal mee eens, en als ik een lijstje zou moeten maken van instrumenten met weinig ziel tot aan instrumenten met een uitgesproken karakter, zouden Yamaha en Adams aan de uitersten van dat lijstje staan.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 feb 2013 16:40 

Yamaha, je blijft horen dat ze ook buitenboordmotoren maken, Dat hoor ik vaak zeggen. En toch, ik ken zo twee trompettisten met een behoorlijke staat van dienst die toch erg goed presteren op die dingen. En die Shewtoeters, heb ik ooit 's gehad waren niet verkeerd!
Ik denk dat Yamaha's een beetje last hebben van een imago probleem. 't Zou mij benieuwen hoe jullie geblinddoekt er over denken.
Joost stelt wel heel hoge eisen aan een nieuwe toeter. Want kàn 't wel vetter dan een Connie?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 feb 2013 19:23 

ja Theo:)
Ik stel inderdaad de hoogste eisen. Het moet écht anders zijn of toevoegen aan mijn arsenaal anders koop ik het niet meer...
IK heb een prima b4 en een hele fijne Connstellation... Die ik overigens ook niet zou willen inruilen als ik iets tofs tegenkom.
Ik dacht alleen na alle discussies over nieuwe adams en van laar etc etc...
"Mmmh, zou ik iets kunnen vinden dat NOG beter werkt..."
En dan begint die eindeloze zoektocht weer van voor af aan he? :lol:
We laten ons ook allemaal zo lekker gek maken ook hé?! :D

En het probleem van Yamaha is denk ik idd imago... Hoewel ik wel eerlijk moet zeggen dat ik er qua geluid ook niet weg van ben... Karakterloos is toch wel het woord denk ik ja... (laten we het eens doen: Blind testen... Zouden mooie verrassingen uit kunnen komen denk ik! ik wil wel een keer dagje meedoen hieraan, wie ook?)

Maar goed: Ook omdat ik de laatste tijd nogal wat dingen inspeel/opneem ,en uiteraard terug luister, gaan je dingen opvallen aan je sound. Als je speelt hoor je heel andere dingen dan wanneer je het terug hoort... Ook een reden dat ik weer beetje aan het rondneuzen ben:)
Enfin:
Antwoord tot nu toe is nee... Althans voor mij...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 feb 2013 19:54 

Adams, Hub van Laar.
Ongetwijfeld zullen ze beiden prima trompetten fabriceren.

Wat Yamaha betreft.Ja die gasten maken eerste klas buitenboord motoren.
Ik heb heerlijk gevaren met deze motoren.
Maar ja. Trompetten dat is even iets anders.
Ook nog eens een Conn gehad. Blies lekker en had het helemaal.
Ik begrijp Joost wel. Voor mij is het die Buescher,die ik van Theo heb.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 08:37 

joostv schreef:
Maar goed: Ook omdat ik de laatste tijd nogal wat dingen inspeel/opneem ,en uiteraard terug luister, gaan je dingen opvallen aan je sound. Als je speelt hoor je heel andere dingen dan wanneer je het terug hoort...

Dat blijf je altijd houden met elke trompet. Het heeft meer met de manier van opnemen (akoestiek, microfoon e.d.) te maken, dan met welke trompet je gebruikt.

Daarbij kun je beter een ander mondstuk pakken als je iets aan je geluid wilt doen. Dat kost veel minder en heeft veel meer impact op het eindresultaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 10:46 

natuurlijk hebben akoestiek en mic's (veel) invloed, maar toch hoor ik wel heel goed of ik op mijn connstellation speel of b4 tijdens een opname...
Mijn studioruimte moet nog aangepast worden, zitten nog teveel "harde" muren in. Moet ik nog iets mee... (binnenkort, ben net verhuisd namelijk)
Qua apparatuur zit ik redelijk ok:)

Ik neem momenteel op met een DPA 4099T
http://www.dpamicrophones.com/en/produc ... item=24345 (goeie live mic die in de studio zeker niet verkeerd is) en ben aan het "sparen"voor een AKG C 414 B ...
http://www.akg.com/site/products/powers ... ge,EN.html

Maar als akoestiek en mic zoveel invloed zouden hebben dan zou het dus feitelijk weinig (overdreven gesteld natuurlijk) uitmaken wat voor trp je gebruikt voor versterkte live gigs, als het om de ervaring van het publiek gaat? ...

Dat van die mondstukken ga ik eens testen...
Ik ben niet zo van het wisselen maar ben benieuwd wat het oplevert:)

thanks for the tips!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 11:30 

Gek, maar mijn ervaring is dat, als ik me zelf terughoor, op iedere trompet eigenlijk hetzelfde klink. Het zijn misschien hele kleine verschillen en ik heb het idee dat het vaak meer tussen de oren zit. Dus van, nu speel ik op een Calicchio en nu klink ik dus scherper enz. Ik kan me herinneren dat enkele jaren geleden Erik nog eens wat opnamen heeft geplaatst van het uittesten van verschillende merken. Er was amper verschil te ontdekken tussen b.v. een 8310Z en (ik dacht) een van Laar B7. Wat de andere merken betreft weet ik dat even niet meer. Wat volgens mij telt is de manier waarop een trompet voor jou aanspreekt qua flexibiliteit, weerstand etc. Dat heeft te maken met persoonlijke voorkeur. Uiteindelijk is de man achter de trompet de belangrijkste factor. Of kan je horen wanneer Freddie Hubbard op z'n Calicchio, Bach of Conn speelde?? Sorry, maar Hubbard klinkt als Hubbard.....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 366 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 46  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur