trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Adams vs Hub van Laar
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 16:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 366 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 46  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Adams vs Hub van Laar
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 11:41 

joostv schreef:
natuurlijk hebben akoestiek en mic's (veel) invloed, maar toch hoor ik wel heel goed of ik op mijn connstellation speel of b4 tijdens een opname...

Die trompetten liggen ook ver uit elkaar, dus dat verschil zul je ook wel terug horen. Maar ik moet heeeel goed luisteren wil ik bijv. verschil terug horen tussen een Bach ML37 en een van Laar B4.

joostv schreef:
Mijn studioruimte moet nog aangepast worden, zitten nog teveel "harde" muren in. Moet ik nog iets mee... (binnenkort, ben net verhuisd namelijk)
Qua apparatuur zit ik redelijk ok:)

Ik heb hetzelfde "probleem". Maar met wat demping van dikke gordijnen of isolatiemateriaal los je in ieder geval de reflecties al wat op. Maar een echt mooi geluid krijg je pas als je een grote hoge ruimte hebt met veel hout erin. Zo'n ruimte leeft veel meer en dat kan een trompet goed gebruiken. Je moet dan wel een close mic en een mic gebruiken die de akoestiek opneemt, dan hoor je het pas goed terug op de band.

In een ideale situatie zou ik het zo doen als Malcolm McNab op deze foto's laat zien. Ik heb trouwens ook een Royer (R-122) die vooral voor trompet geweldig klinkt. Jerry Hey, Arturo, Gary Grant, Wayne, ze gebruiken deze mics allemaal.

http://www.royerlabs.com/malcolmmcnab.html

joostv schreef:
Maar als akoestiek en mic zoveel invloed zouden hebben dan zou het dus feitelijk weinig (overdreven gesteld natuurlijk) uitmaken wat voor trp je gebruikt voor versterkte live gigs, als het om de ervaring van het publiek gaat? ...

Nee, dat hoor je niet of nauwelijks terug tenzij je een fantastische mic hebt en een fantastische geluidsman die weet hoe een trompet moet klinken. Dat komt gelukkig wel voor, maar ik kom het zelden tegen.

De invloed die je zelf op het geluid hebt is zo'n 70% van het totale geluid, het mondstuk zo'n 20% en de trompet 10% is mijn ervaring. Hoe extremer 1 van deze factoren is, hoe meer invloed die natuurlijk heeft. Als je gaat opnemen heb je nog meer factoren erbij zoals de akoestiek en de mic en de smaak van de engineer.

Ik heb wel eens een solo in harmon opgenomen met een waanzinnig mooie microfoon, die koste destijds 10.000,- gulden volgens de technicus. Mijn geluid klonk precies zo op de band als ik het in mijn oren had. Totdat ik later de cd kreeg, het geluid van mijn harmon solo was helemaal vernield in de mix...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 11:50 

Citaat:
Die trompetten liggen ook ver uit elkaar, dus dat verschil zul je ook wel terug horen. Maar ik moet heeeel goed luisteren wil ik bijv. verschil terug horen tussen een Bach ML37 en een van Laar B4.

Ja klopt... daarom wil ik ook een grotere trompet proberen voor solowerk ipv de b4...
Hoe verhoudt de b4 zich tot de b7 of Oiram bijvoorbeeld? Jij weet dat wel toch?
Ga vrijdag naar Hub om te testen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 12:06 

De B4 heeft een compacte beker zoals een Bach 37, de Oiram en de B7 hebben een grote beker zoals de 72.

Als je naar Hub gaat moet je eens kijken of hij nog trompetten heeft liggen met koperen bekers. Daar was ie de laatste keer mee bezig (nov. 2012) toen ik daar was.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 12:13 

erikveldkamp schreef:
De B4 heeft een compacte beker zoals een Bach 37, de Oiram en de B7 hebben een grote beker zoals de 72.

Als je naar Hub gaat moet je eens kijken of hij nog trompetten heeft liggen met koperen bekers. Daar was ie de laatste keer mee bezig (nov. 2012) toen ik daar was.

check! thanks for the tip!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 18:44 

Antoni Hopmann schreef:
Adams, Hub van Laar.
Ongetwijfeld zullen ze beiden prima trompetten fabriceren.

Ook nog eens een Conn gehad. Blies lekker en had het helemaal.
Ik begrijp Joost wel. Voor mij is het die Buescher,die ik van Theo heb.

Ik heb van alles geprobeerd, van Selmer Radial tot Julius Keilwerth Toneking Deluxe maar kom toch altijd weer uit op trompetten die lekker fris klinken en die een lekkere blaasweerstand hebben: Vincent Bach ML 37 en Conn 22B Victor.
't Leuke van die Bach is dat dat een beetje een camelion is: Ik zie vaak gasten lead spelen op zo'n ding maar Chet Baker blies ook jaren op een Bach 180/37. (over sound gesproken!)
Als jij Joost reeds een op een Bach 180/37 geinspireerde toeter hebt + een Conn Connstellation, dan ben je toch klaar of mis ik hier iets?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 feb 2013 09:04 

Citaat:
Als jij Joost reeds een op een Bach 180/37 geinspireerde toeter hebt + een Conn Connstellation, dan ben je toch klaar of mis ik hier iets?

Dat zou je denken... Maar toch ga ik vrijdag bij Hub langs (ben daar nog nooit geweest, heb mijn van Laar 2de hands gekocht bij een collega dus ook nooit iets anders geprobeerd) ik ben erg nieuwsgierig... je zal net zien dat je de toeter van je leven tegen het lijf loopt...
En een beetje trompettist moet daar toch eens geweest zijn niet?

Als het vrijdag ook niks oplevert dan is het duidelijk dan ben ik idd "klaar" met mijn B4 en Connstellation:) Wat zoals Marnix terecht opmerkte financieel niet verkeerd zou zijn:)
Nadeel van mijn connstellation vind ik de ventielen die wat "trager" stroperiger zijn dan die van mijn B4 en op ventielgebied ben ik NOGAL een zeikerd... Als iemand goeie tips heeft om dit beter te krijgen? let me know! Heb al eens zitten denken aan strakkere veren etc maar misschien is het ook wel een eigenschap van deze toeters (en vergeet niet: Hij komt uit 1958)
Mocht ik vrijdag onverrichter zaken op huis aan gaan dan ga ik in ieder geval eens iemand naar die ventielen laten kijken:)

Zoals gezegd: keep ya posted!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 feb 2013 09:27 
Moderator

Ik heb de ventielen van mijn Schilke, die toch echt wat kuren hadden, met een sponsje goed afgeboend en schoongemaakt.

En een tip van mijn vorige docent: beetje tandpasta erop en rustig aan poleisten. Wil ook helpen.
Als je dat zelf niet durft, een beetje reparateur kan dit prima voor je oplossen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 feb 2013 09:30 

Punt is dat ze al een paar keer ingeslepen en "onder handen genomen" zijn bij een bevriend reparateur die behoorlijk handig is (vooral met Connstellations, heb hem daar ook gekocht)...
Zal eens zien, ga eens kijken... thanks!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 366 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 46  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur