joostv schreef:
natuurlijk hebben akoestiek en mic's (veel) invloed, maar toch hoor ik wel heel goed of ik op mijn connstellation speel of b4 tijdens een opname...
Die trompetten liggen ook ver uit elkaar, dus dat verschil zul je ook wel terug horen. Maar ik moet heeeel goed luisteren wil ik bijv. verschil terug horen tussen een Bach ML37 en een van Laar B4.
joostv schreef:
Mijn studioruimte moet nog aangepast worden, zitten nog teveel "harde" muren in. Moet ik nog iets mee... (binnenkort, ben net verhuisd namelijk)
Qua apparatuur zit ik redelijk ok:)
Ik heb hetzelfde "probleem". Maar met wat demping van dikke gordijnen of isolatiemateriaal los je in ieder geval de reflecties al wat op. Maar een echt mooi geluid krijg je pas als je een grote hoge ruimte hebt met veel hout erin. Zo'n ruimte leeft veel meer en dat kan een trompet goed gebruiken. Je moet dan wel een close mic en een mic gebruiken die de akoestiek opneemt, dan hoor je het pas goed terug op de band.
In een ideale situatie zou ik het zo doen als Malcolm McNab op deze foto's laat zien. Ik heb trouwens ook een Royer (R-122) die vooral voor trompet geweldig klinkt. Jerry Hey, Arturo, Gary Grant, Wayne, ze gebruiken deze mics allemaal.
http://www.royerlabs.com/malcolmmcnab.htmljoostv schreef:
Maar als akoestiek en mic zoveel invloed zouden hebben dan zou het dus feitelijk weinig (overdreven gesteld natuurlijk) uitmaken wat voor trp je gebruikt voor versterkte live gigs, als het om de ervaring van het publiek gaat? ...
Nee, dat hoor je niet of nauwelijks terug tenzij je een fantastische mic hebt en een fantastische geluidsman die weet hoe een trompet moet klinken. Dat komt gelukkig wel voor, maar ik kom het zelden tegen.
De invloed die je zelf op het geluid hebt is zo'n 70% van het totale geluid, het mondstuk zo'n 20% en de trompet 10% is mijn ervaring. Hoe extremer 1 van deze factoren is, hoe meer invloed die natuurlijk heeft. Als je gaat opnemen heb je nog meer factoren erbij zoals de akoestiek en de mic en de smaak van de engineer.
Ik heb wel eens een solo in harmon opgenomen met een waanzinnig mooie microfoon, die koste destijds 10.000,- gulden volgens de technicus. Mijn geluid klonk precies zo op de band als ik het in mijn oren had. Totdat ik later de cd kreeg, het geluid van mijn harmon solo was helemaal vernield in de mix...