trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure... again
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 02 maart 2013 18:18 
Moderator

Toen ik naar de vooropleiding van het conservatorium in Maastricht wilde, vond de docent daar dat mijn techniek zo erbarmelijk was, dat hij me een half jaar lang op non actief zette. Ik moest alle aangeleerde fouten en routine eruit halen. En dat heeft geholpen. Daarna heeft een docent mij van de grond af weer opgebouwd. Dus ik kan me voorstellen dat die maatregel draconisch is, maar ik kan me goed voorstellen dat het wel een optie zou kunnen zijn... ZOU KUNNEN.

Maar tot mijn verbazing zie ik niemand echt reageren op een kleine, doch zeer relevante opmerking die de topicstarter maakte over de vorm van zijn lip. Daar zit namelijk -als ik het juist interpreteer- een uitstulping in de bovenlip. En dat maakt trompetspelen toch net even lastig. Want als je je lippen op elkaar zet zoals het voor ons zou gaan, zit die uitstulping in de weg. Ook bij het zeggen van de m, zoals Erik voorstelt. Naar binnen rollen is daarmee ook zinloos.
Ik snap dus goed dat de ts in het rood speelt, dit maakt het trillen van de lippen waarschijnlijk haalbaarder.
En waarschijnlijk makkelijker dan een nieuwe plaats vinden voor het mondstuk.

Is het een hopeloos geval? Durf ik zo niet te zeggen, maar zoek een docent die dit probleem goed met je kan gaan oplossen. In dit geval is een lage plaats van het mondstuk wellicht toch een van de manieren om het probleem van de lipvorm op te vangen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 maart 2013 19:57 

Met het mondstuk op de leadpipe en met de stembocht uit de leadpipe getrokken zullen de lippen vanzelf een embouchure vormen als er vanuit de mmmmmm -stand ONSPANNEN geblazen wordt en er zich een E of F gaat klinken.

Blaas mmmmmmpffffffffffffff niet te zachtjes, ontspan ook je keel!

Luciën schreef:
Als jij al ZEVEN JAAR speelt, kan niemand nog zeggen dat je niet genoeg hebt geoefend, daar ligt het dus niet aan.

Toch wel. Veel spelen is niet 't zelfde en heeft niet 't zelfde effect als (veel) GERICHT studeren.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 maart 2013 21:50 

Hoi Eric,

Je zal het wel goed bedoelen, maar:

1 mijn een advies is maar een advies, meer niet

2 als je iets al zeven jaar doet en het gaat niet hoe het moet, is één ding wel duidelijk: je moet het niet zo blijven doen.

3 zelf heb ik een hekel aan buzzen en ik zie zelden het nut ervan in. Ik gebruik het wel 30 seconden om op te warmen. ALS hij de trompet verkeerd aan zijn lippen zet, LIJKT buzzen me wel een optie DAARVOOR.

4 Beginneling zijn is niet altijd een nadeel. Ik kan over het algemeen heel goed uitleggen. Dat is omdat ik nooit vergeet waar ik tegen aan liep toen ik zelf leerling was. LERAREN VERGETEN DAT WEL EENS. Als ik toen de juiste uitleg had gekregen of goed was gecorigeerd, had het geen zes maanden geduurd. Zelf heb ik diverse nieuwelingen in no time aan een goeie toon geholpen. Kan ik dan trompetles geven? NEE! Kan ik iemand aan het prille begin op weg helpen? JA!

Ik heb trouwens niet gezegd dat de TS moest stoppen met trompet spelen, ik opperde om EVEN te stoppen om het probleem te zoeken en op te lossen. Ik kan me mijn frustratie en woede nog goed herinneren toen het MIJ niet lukte.

Ik heb het afgelopen jaar 4 mensen aan het blazen gekregen, op hun verzoek. Waar ik zes maanden over heb gedaan, lukte hun binnen een half uur. Drie zitten nu op les en doen het aardig.

Dat uitleggen niet voorbehouden is aan professionals zal ik aantonen met twee voorbeelden.

À: Vier havo, ik was goed in Engels. Ik legde een klasgenoot vrij complexe werkwoordsvormen uit op een simpele manier. Ze had nog nooit een voldoende gekregen voor Engels, behalve als het om woordjes leren ging. De lerares kwam langs en hoorde wat ik zei. "Maar dat klopt niet," zei ze. Ik vroeg haar om alsjeblieft haar mond dicht te houden omdat ze mijn leerling in de war bracht. Mijn klasgenoot kreeg de volgende dag haar eerste echte voldoende voor Engels (notabene grammatica) een 7,4. Mijn lerares was woedend!

B: ik voetbalde en had een wisselende kracht in mijn schot. Soms ging het goed, maar meestal was het knudde. Enkele vrienden konden heel goed schieten, èèn zelfs loeihard met beide benen. Toen het op de training maar niet lukte, heb ik hem gevraagd om het me een keer te leren. Binnen een half uur had ik het onder de knie. Wat trainers in jaren niet gelukt was, lukte hem in een half uur!! Ik wil niet beweren dat ik nu altijd goed schiet, maar als het misgaat weet ik nu wel wat ik verkeerd doe.

Ik denk dat iedereen legio voorbeelden van zichzelf hierover kan verzinnen.

Er waren gebouwen voordat er ingenieurs waren, de praktijk was er voor de theorie, er waren kapiteins voordat er scheepvaartopleidingen waren en er waren trompetten en trompettisten voordat er conservatoria waren. Baba Sy was een topdammer zonder dat hij ooit een boek had gelezen (hij kon niet eens lezen). Hij werd zelfs wereldkampioen. Hij speelde zetten die volgens de theorie tot verlies leidden en toch won hij van degenen die de theorie wel kennen.

De topicstarter vroeg naar ervaringen, die heb ik gegeven. Ik las nergens dat hij vroeg naar ervaringen van leraren, professionals en anderen van dat niveau. Als die de enigen waren die wat zinvols konden zeggen was dit een leeg forum. Kennis overdragen is niet voorbehouden aan academici, eerder aan mensen die zich in de leerling kunnen verplaatsen en geduld hebben.

Ik heb trouwens niet eens kennis overgedragen, maar slechts een mogelijke oplossingsrichting aangegeven. Ik ben behoedzaam geweest en de TS is bekend met mijn status van eeuwige beginneling (dat is geen grap, dat is zelfkennis)

Je zegt dat ik geen tips zou moeten geven omdat ik de TS niet heb horen spelen? Dan kan iedereen zijn/haar bijdrage onmiddelijk wissen, want niemand heeft hem horen spelen.

IK zal nooit ver komen op trompet. Maar zelfs ik kan een zinvolle bijdrage leveren.

@ Theo: ik zei ook: niemand kan zeggen dat je niet GENOEG hebt gestudeerd, ik had het dus over het aantal gemaakte uren, niet over de gerichtheid. Jij vindt dus net als ik, dat het in ieder geval anders moet. HOE anders is niet door ons te bepalen. Meer dan suggereren kunnen wij niet doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 maart 2013 22:12 
Moderator

Te gek! Iemand die adviezen geeft, om zich vervolgens vol overgave te verschuilen achter: "ik ben een leek!!!" of: "Ik ben de eeuwige beginneling".

Adviezen komen zo veel geloofwaardiger over, zonder dat iemand zich constant probeert te verschuilen achter zijn niveau.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 07:49 

erikveldkamp schreef:
Daarbij ben ik geen voorstander van mondstuk buzzen, aangezien dat niet zoveel met trompet spelen te maken heeft. Het grote verschil is namelijk dat je met mondstuk buzzen zelf de lippen aan het trillen moet zien te krijgen, het kost dus veel meer ademsteun en lipspanning dan bij het trompet spelen.

Even buiten het topic om. Erik, is het niet zo dat wel je klankvoorstelling veel beter wordt door buzzen? Toevallig ben ik van het weekend bij een workshop geweest van Frits Damrow en samen met hem hebben we flink gebuzzed. Ik ben nu bezig om een poging te wagen om met het keyboard toonladdertjes e.d. te buzzen en kom erachter dat ik op mijn mondstuk rete vals speel ;-) Bovendien moet je veel meer lucht geven op je mondstuk, wat er bij mij voor zorgt dat als ik een melodietje eerst buzz (of alleen speel door lucht door mijn trompet te blazen) het vervolgens vele malen relaxter klinkt en makkelijker blaast.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 07:59 
Moderator

Als ex student van meneer Damrow, kan ik daar wellicht ook een lichtje op laten schijnen.
Het idee achter mondstuk buzzen is dat je jezelf traint om inderdaad los van je trompet de juiste toonhoogte in je systeem te krijgen.
Een trompet versterkt je geluid: wat je erin stopt, komt er versterkt uit. En dus zou je volgens deze manier van werken, minder hoeven compenseren als je het met het mondstuk eerst goed in je systeem hebt.
Of het werkt: dat moet je proberen. Ga er maar eens mee aan de slag, en kijk of je makkelijker speelt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 08:28 

saniejjj schreef:
Erik, is het niet zo dat wel je klankvoorstelling veel beter wordt door buzzen?

Wat versta je onder klankvoorstelling? Ik krijg de indruk dat je het hier over intonatie hebt.

Maar beide zitten in je hoofd. De lippen hebben geen hersens, dus voeren ze de opdrachten uit van de hersens. Niet andersom.

Ik kan ook heel slecht buzzen omdat ik dat nooit gedaan heb. Het interesseert me ook niet, omdat ik vind dat het niet zoveel met trompet spelen te maken heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 09:03 
Moderator

erikveldkamp schreef:
saniejjj schreef:
Erik, is het niet zo dat wel je klankvoorstelling veel beter wordt door buzzen?

Wat versta je onder klankvoorstelling? Ik krijg de indruk dat je het hier over intonatie hebt.

Maar beide zitten in je hoofd. De lippen hebben geen hersens, dus voeren ze de opdrachten uit van de hersens. Niet andersom.

Ik kan ook heel slecht buzzen omdat ik dat nooit gedaan heb. Het interesseert me ook niet, omdat ik vind dat het niet zoveel met trompet spelen te maken heeft.

Ik denk persoonlijk dat meneer Damrow niet de intentie heeft om mensen dingen te leren die niet zoveel met trompet spelen te maken hebben. Wat zou hij daar in vredesnaam bij te winnen hebben.

Jij stelt dat zowel klankvoorstelling als intonatie in iemands hoofd zitten.
Jij bent iemand die veel speelt voor je brood. Dus je maakt nogal wat uren. Logisch, want de kachel moet ook branden. Maar Sannie maakt die uren niet. Die studeert, of werkt inmiddels. En kan dus niet per dag uren besteden aan trompet. Nog los van het feit dat jij al jaren bezig bent, en zij niet.
Dus ik kan me amper voorstellen dat zij op dezelfde routine speelt als jij.

Daarnaast: buzzen is voor jou echt heel makkelijk. Je doet gewoon exact hetzelfde als wat je normaal doet, met dat verschil dat je je trompet niet aan je mondstuk vastmaakt.

Het kan een hele goed stukje gereedschap zijn, om wel te buzzen.
Het gaat er namelijk van uit dat je als je een groot vol geluid hebt op je mondstuk, dat door de trompet versterkt wordt, en dus vertaalt naar een groot en vol geluid door de beker.
Evenals intonatie.

Sannie: probeer het gewoon een week uit. Pak een paar maten van Arutunian, doe ze eerst op je mondstuk, en dan op je trompet. Probeer met je mondstuk, exact dat te doen, wat je op trompet ook zou doen. Hou daarbij in de gaten dat je aanzet, intonatie en klank zo vol mogelijk moeten zijn.
Als je merkt dat je de mist ingaat, doe je het gewoon nog eens.
En dan pak je je trompet erbij.
Het zou zomaar een goeie oefening voor je kunnen zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur