trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure... again
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 10:53 
Moderator

Niks menselijks is ons vreemd. We raden allemaal dat aan, wat voor ons het beste werkt.
Maar hoe verwarrend is het, dat Sannie van een wereldwijde top trompettist te horen krijgt dat ze baat kan hebben bij buzzen, terwijl jij hier schrijft dat het niks met trompetspelen te maken heeft.
Dan weet je toch ook op een gegeven moment niet meer wat je moet doen...
Vandaar dat ik vind dat ze het gewoon moet proberen.

Edit 1: Ik heb net dus al buzzende een G gedaan, en de trompet over het mondstuk geschoven. Niks veranderd. En er komt gewoon een goed klinkende G uit. Dus de stelling van Theo gaat voor mij niet op. 8)

Edit 2: ik zie net dat het Sandra is, en niet Sannie. Excuus!

Laatst bijgewerkt door marnix op 04 maart 2013 10:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 10:57 

Er werd overigens ook wel gezegd tijdens de workshop van afgelopen weekend dat de meeste problemen aan de ademstroom zouden liggen en niet aan de lippen. Dus dat strookt wel met jullie mening. Maar door alleen op het mondstuk te spelen heb je minder weerstand en ben je dus ook met het ontwikkelen van de ademstroom bezig.

En wat betreft de klankvoorstelling/intonatie is zingen denk ik net zo effectief als buzzen (al zingend toon houden ben ik ongelofelijk slecht in). Echter ik speel liever (en buzz dus liever) als dat ik zing. En buzzen heeft dan toch net iets meer met trompetspelen te maken. Het is overigens niet zo dat mijn klank slecht is (vele mensen vinden mijn klank mooi, inclusief mijn leraar), maar ik intoneer nog wel eens verkeerd, waardoor ik met name in het hoge register nog wel eens kicks, of van blad gewoon de verkeerde noot speel zonder het door te hebben. Dat wil ik graag verbeteren en ik denk dat buzzen daarbij een hulpmiddel kan zijn.

Ik merk dat als ik niet "inspeel", ik vele malen sneller moe ben overigens. Ik heb namelijk nog wel eens de neiging dit niet te doen, omdat ik het saai vindt. En dolgraag aan de moeilijke stukken begin.

Ik vind die verschillende meningen trouwens juist leuk en ik probeer gewoon lekker raak. Baat het niet, schaad het niet. Ik rommel lekker verder aan. Ik ben er van overtuigd dat ieder zijn eigen meningen en methoden kent en voor ieder ieder een andere methode werkt (ook aan de top). Frits gaf van het weekend overigens ook aan dat dit zijn ervaringen zijn, waar hij successen mee boekt bij hem en zijn leerlingen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 11:09 

Citaat:
Veel studenten hebben geeneens een idee hoe een frase mooi moet klinken, hoe kunnen ze dan de juiste prikkels sturen naar het lichaam zodat iets goed klinkt?

Vind ik een bijzondere uitspraak en volgens mij klopt dit als een bus!
Was vrijdag bij van Laar aan het testen. Met opname apparaat en precies beeld in mijn hoofd... stonden veel mensen te testen waarbij ik het gevoel had dat ze geen idee hadden waarop ze moesten letten/selecteren...
Het begint natuurlijk altijd bij muzikaliteit en klankbewustzijn...
Ik ben er via Samama (blessure, mensendieck) ook achter gekomen dat het meeste in je kop zit en de blokkades vaak mentaal en niet fysiek zijn...

Citaat:
Edit 1: Ik heb net dus al buzzende een G gedaan, en de trompet over het mondstuk geschoven. Niks veranderd. En er komt gewoon een goed klinkende G uit. Dus de stelling van Theo gaat voor mij niet op.

Check! same here...
Ik heb vroeger veel moeten buzzen van Ad van zon en toen werkte het voor me... Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog weleens 5 min doe tijdens mijn warming up maar bijna nooit meer...
Het is denk ik wel goed voor je toonbesef...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 11:19 

@ Sandra, wat je ook eens zou kunnen doen is een noot spelen op de piano en hem dan op je trompet proberen te spelen. Dat helpt ook voor het toonbesef en de intonatie. Als dat een beetje lukt, zou je je wat moeilijker kunnen maken door bijv. de kwint te spelen op de toon die je speelt op de piano, check de noot daarna weer op de piano.

Een stapje verder is hetzelfde te doen zonder piano, neem een noot in je hoofd en speel hem dan op trompet. check hem daarna evt. met de piano.

Een andere oefening is beginnen op een G2 (dus in de balk) en dan chromatisch spelen:

G, F#, Ab, F, A, E, Bb, Eb, B, D, etc.

Dus een halve onder de G, dan een halve erboven, een hele eronder, een hele erboven, etc. Dat is ook goed voor de intonatie.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 04 maart 2013 11:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 11:21 

Ik heb nooit begrepen wat buzzen nou doet voor je trompetspel. Ik heb dat natuurlijk ook wel eens gedaan maar het wijkt helemaal af van wat je doet op het moment dat er een trompet aan je mondstuk zit. Echt beter van spelen ben ik er ook nooit van gaan doen. Wat wel bij mij werkt is de stembuis uit het instrument halen, mondstuk er op zetten, lippen losjes tegen elkaar en lucht blazen. Lippen gaan vriberen en er ontstaat een toon. Zet je trompet er op en voila.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 11:23 

joostv schreef:

Citaat:
Edit 1: Ik heb net dus al buzzende een G gedaan, en de trompet over het mondstuk geschoven. Niks veranderd. En er komt gewoon een goed klinkende G uit. Dus de stelling van Theo gaat voor mij niet op.

Check! same here....

Knapperts :D

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 11:27 

Karel schreef:
Ik heb nooit begrepen wat buzzen nou doet voor je trompetspel. Ik heb dat natuurlijk ook wel eens gedaan maar het wijkt helemaal af van wat je doet op het moment dat er een trompet aan je mondstuk zit. Echt beter van spelen ben ik er ook nooit van gaan doen. Wat wel bij mij werkt is de stembuis uit het instrument halen, mondstuk er op zetten, lippen losjes tegen elkaar en lucht blazen. Lippen gaan vriberen en er ontstaat een toon. Zet je trompet er op en voila.

De leadpipe buzz van Bill Adams. Was voor mij ook een openbaring. Ik doe 't iedere dag voor ik ook maar één noot gespeeld heb. Heerlijk.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 11:35 
Moderator

Ik denk niet dat wij knapperts zijn. (Dat zijn we natuurlijk wel, maar de bescheidenheid verplicht me om een ietwat relativerende opmerking te maken :oops: )

Je moet er gewoon niet meer van maken dan het is.
Een oefening die kan dienen inderdaad voor het opwarmen.
Of gewoon een oefening in het plaatsen van noten. Waar zit welke noot. Op welke manier kan ik die eruit halen. Gebruiken van oren, en luchtstroom.

Je kunt alles wel op lucht gooien, maar je lippen hebben een vitale taak. Namelijk het trillen. En met je lippen kun je bepaalde dingen soms net even wat makkelijker voor elkaar krijgen.

Focussen ergens op is denk ik zelden goed. Noch op je lippen, noch articulatie, noch ademhalen.
De muziek moet je focus zijn. Maar binnen dat gegeven, is het best mogelijk dat buzzen een goeie aanvulling is.

Mits je er niet meer van maakt dan het is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur