trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Even ter inventariisatie.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 13:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Welke is volgens jullie het best leesbaar?
1 - volgens de theoretische regel 38%  38%  [ 11 ]
2 - de dubbelkruis f vervangen door g hersteld 24%  24%  [ 7 ]
3 - de dubbelkruis vervangen en de bis en eis geënharmoniseerd 28%  28%  [ 8 ]
4 - bovenstaande, én de ais en de dis vervangen door bes en es 10%  10%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 29
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Even ter inventariisatie.
BerichtGeplaatst: 05 maart 2013 12:26 

Voor is twee de meest voor de handliggende keuze. Als amateur is een dubbelkruis of mol vaak denkwerk. Meer in de zin van "wat was het ook alweer". Je komt ze maar zelden tegen. Meestal is een arragenment of compositie zo dat ze er niet in zitten. Als ze er al inzitten dan is het meestal in een 1ste divisie of concertafdelings werk. Daar onder zie je ze nooit.

Als kijk hoe mij het lezen van dit soort toonladders is geleerd kom ik uit op 2.
Als het anders genoteerd is zie ik wel dat het chromatisch is maar moet toch even kijken.
Ik weet niet of er meerdere leesmethodes zijn. Bijvoorbeeld stijl afhankelijk. Dit komt waarschijnlijk omdat ik in een fanfare speel en daar maar zelden lichte muziek speel.

Ik heb meer problemen met het lezen van een triller. Als hier een herstellingsteken bij staat wat er dan moet getrild worden. Even puzzelen en dan komt dat ook wel weer goed.

Van Laar Oiram Sandoval. Palladium brushed.
Yamaha YFH 731

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 maart 2013 17:11 

Ik vind het huidige notenschrift eigenlijk onnodig lastig leesbaar. Omdat er voortekens voor aan de balk kunnen staan moet je je de hele tijd realiseren dat bepaalde noten verhoogd of verlaagd moeten worden terwijl dat aan de noot zelf niet te zien is. Maar als je alle voortekens bij de noot zelf zou zetten dan wordt het stuk in bepaalde toonaarden weer onoverzichtelijk. Omdat een voorteken bij een noot voor de gehele maat geldt, moet dit voorteken weer hersteld worden als het voor een latere noot in die maat niet geldt. Door de toegepaste logica van toonnamen volgens de kwintencirkel krijg je in bepaalde toonaarden zelfs dubbelkruizen of dubbelmollen.

Dit is allemaal te voorkomen door een verhoging of verlaging niet weer te geven door een mol of een kruis maar door de noot een ander kleur te geven, bijvoorbeeld rood voor verhoging en groen voor verlaging en door de noten A, B, C, D, E, F en G altijd zwart te maken. De verhoging of verlaging geldt dan alleen voor de betreffende noot. Je hebt dan geen tekens meer voor aan de balk nodig en ook geen tekens in het stuk. Volgens mij ben je zo gewend aan een stuk waar zwarte en gekleurde noten in voorkomen. De huidige muziek wordt bijna door iedereen op de computer getypt en afdrukken op een keurenprinter is tegenwoordig ook geen probleem meer.

Een geschreven muziektaal moet ten dienste staan aan het spelen van muziek. Wat de noot voor naam heeft is eigenlijk onbelangrijk. Bij het huidige notenschrift heb je vaak een overbodige tussenstap nodig omdat je eerst het visuele beeld van de noot en de voortekens moet vertalen naar de naam van de noot en dan de noot met die naam moet omzetten in een toon van een bepaalde hoogte. Als je de mollen en kruizen laat vervallen dan kun je sneller een bepaald visueel beeld omzetten in een toon van een bepaalde hoogte, zeker als je een beginner bent.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 maart 2013 17:56 

Adriaan Kragten schreef:
Ik vind het huidige notenschrift eigenlijk onnodig lastig leesbaar.

Ik niet, het is super eenvoudig en iedereen op de wereld spreekt dezelfde taal!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 maart 2013 18:12 

Alleen, ben ik kleurenblind! Doe mij maar de gewone mol en kruis. Dat zegt stiekem ook meer dan dat alleen die noot verhoogt/verlaagt wordt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 maart 2013 18:18 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Adriaan Kragten schreef:

Eens!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 maart 2013 20:39 

Adriaan Kragten schreef:
Bij het huidige notenschrift heb je vaak een overbodige tussenstap nodig omdat je eerst het visuele beeld van de noot en de voortekens moet vertalen naar de naam van de noot en dan de noot met die naam moet omzetten in een toon van een bepaalde hoogte. Als je de mollen en kruizen laat vervallen dan kun je sneller een bepaald visueel beeld omzetten in een toon van een bepaalde hoogte, zeker als je een beginner bent.

Hoe kom je hierbij? Bij mij is de tussenstap zeker niet aanwezig. Waarom zou je, als je een fis genoteerd ziet staan, eerst aan het woord fis moeten denken voordat je 'm hoort, grijpt en speelt?

Het mollen en kruizen-systeem is een fantastisch systeem, omdat het precies doet wat het moet doen. Als jij problemen hebt met het systeem, dan heb je problemen met muziek zelf, omdat het systeem zo goed weergeeft waar het bij muziek over gaat.

Ik geloof dat je wereldwijd zo ongeveer de enige bent met het door jou omschreven probleem, dus als je een nieuw systeem ontwikkelt, hou er rekening mee dat je dat alleen voor jezelf doet. De rest van ons vindt het systeem zoals het is meer dan toereikend.

marnix schreef:
erikveldkamp schreef:
Adriaan Kragten schreef:

Eens!

Ook meer dan eens!

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2013 08:42 
Moderator

Het leren lezen en uitvoeren van het notenschrift is niet bijzonder ingewikkeld. Ik vraag me ook sterk af hoe Adriaan dan denkt toonsoorten te gaan noteren. Want binnen toonsoorten hebben noten veelal een functie. Als je alleen maar een kleurige partij krijgt, en dus moet gaan zoeken naar de toonsoort waarin het stuk staat, dan kost dat tijd.
Los van het feit dat dat dus het probleem van Adriaan niet oplost, want je zult je hoe dan ook moeten blijven realiseren wat de toonsoort is...
Al die kleurtjes maken het alleen maar onoverzichtelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2013 09:33 
Moderator

En los daarvan: als het huidige notenschrift te moeilijk is, moet je je afvragen of je niet beter af bent bij de josti band.
Ik ben oprecht van mening dat het a) zo moeilijk allemaal niet is, b) er best wat verwacht mag worden van iemand die een mooie hobby/beroep wil uitoefenen. Het hoeft niet allemaal op het niveau van zanger Rinus te liggen. Als je alle uitdaging weghaalt, wordt t dodelijk saai...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur