Theo van Kampen schreef:
Toevallig kik ik op toeters met een kleine(re) boring i.c.m. een kleine(re) beker maar een toetervriendje met wie ik wel 's The Herb Spectacles doe speelt op een Bach ML met 72 beker de sterren van de hemel. Toevallig is hij een beul van een trompettist en ik niet.
Ik vind eerlijk gezegd jou de beul. Een ML met 72 beker is in mijn ogen een veel gemakkelijker spelende trompet dan jouw kleine boring/kleine beker-toeter. Ik moet vrijwel zeker op jouw trompet veel harder werken dan op de 72 van je collega. Vanuit mijn punt gezien ben jÃj dus de held, de bikkel, en niet je collega, die in mijn ogen de gemakkelijke weg kiest.
Theo van Kampen schreef:
Het is niet duurder om een beker met een andere uitloop te maken. Ik denk dat een kleine(re) beker gewoon makkelijker tot klinken te brengen is. En da's natuurlijk leuk voor beginners èn voor mensen die dat als positief ervaren als ze de hele avond boven de notenbalk moeten pepperen. Jou uitgezonderd dan wellicht.
Je ziet het (denk ik) verkeerd. Ik zeg niet dat een grotere beker duurder is te maken (lees nog maar eens), maar dat verschillende bekers aanbieden duurder is. De beginnerstrompet wordt dus gemaakt vanuit het standpunt dat het een mooi gemiddelde trompet is, niet te klein, en niet te groot. Enerzijds omdat dat de meeste trompettisten bedient, en anderzijds omdat beginners meestal toch nog geen idee hebben of ze straks, na wat proeven, op groot of klein gaan uitkomen.
Volgens jouw theorie "hoe kleiner hoe gemakkelijker" zouden leerling trompetten juist klein moeten uitvallen, zoiets als een Yamaha Bobby Shew met een Bach 25 beker. Maar dat zijn ze niet, ze zijn mooi middelmatig ML. Dat bevestigt mijn theorie hierboven.
Je moet er toch maar vanaf stappen Theo: groot en klein zijn zoals schoenmaten. Iemand die maat 37 heeft, maar met maat 46-stappers de Kennedymars gaat lopen is een bikkel (en dom). Andersom idem. De schoenmaat hangt samen met de afmeting van de voet, niet van de spierkracht of zelfs kundigheid van de wandelaar.
Grote trompetten zijn voor mensen die grote trompetten fijn vinden spelen, niet voor de bikkels onder ons. Evengoed zijn de kleine trompetten voor degenen die daar lekker op spelen, en niet voor de watjes.
marnix schreef:
Ik wed dat Roel op een ml trompet ook goed kan spelen, en dat Erik de sterren van de hemel kan jagen op een xl trompet.
Met moeite, ja, maar:
marnix schreef:
Maar omdat ze zich beiden op het tegenovergestelde goed voelen, doen ze dat niet.
Dat is toch het hele idee van een trompet uitzoeken? Dat je je er lekker op voelt, en dat je gemakkelijk je eigen klank erop vindt? Natuurlijk zou het kunnen op een ML, maar een XL functioneert gewoon in elk opzicht heel erg veel beter.
marnix schreef:
Voor beginners denk ik dat die ml instrumenten inderdaad een goeie optie zijn. Vanaf het punt dat ze gaan vorderen kunnen ze alle kanten op. Kwestie van een open mind hebben
Volledig eens, zoals ik hierboven al zeg: beginners weten nog niet welke voorkeur ze hebben. Na verloop van tijd zal het gros op ML blijven spelen, en de mensen met grote voeten gaan naar Miel, en die met kleine naar Conn 22B Yamaha Z en Callet Sima. Niets met kunde of kracht te maken, maar gewoon met voorkeur.
Nog één dingetje: ik heb altijd het grootste respect voor mensen die op klein materiaal efficiënt kunnen spelen, en daar dan dus evengoed heel groot en goed op klinken. Dat vraagt namelijk veel controle en beheersing. Op een L kan je doen wat je wil, als je maar gewoon genoeg steun geeft, dat vereist veel minder kunde en oefening.