Zal ik dan zelf ook maar even reageren.
In dit geval is het absoluut geen bezwaar om een ander instrument te bestellen dan waarop gespeeld is. Ten eerste zijn alle instrumenten van Straub gelijk, dat wil zeggen dat je geen 10 exemplaren hoeft te hebben om de juiste eruit te zoeken, zoals bij de grote merken vaak wel het geval is
Ten tweede is een E-line een zwaarder model, waar de lak, zilver of goudlaag minder van invloed is als op een lichtgewicht model.
Ten derde geef ik Bas groot gelijk dat hij het zadel op de ie stempomp weglaat, je gebruikt zo'n ding op een Bb trompet zelden of nooit (op een C-trompet of nog kleiner is het wat anders) en het zit alleen maar in de weg. Bij mijn eigen instrumenten laat ik hem ook altijd verwijderen en ik heb hem nog nooit gemist.
Ten vierde is het zeker niet nadelig voor de klank om een instrument ongelakt te laten, integendeel zelfs. Dat Bas geen budget heeft voor een 24K gouden kan ik me voorstellen, bovendien is dit exemplaar geglasstraald, wat het meer een solistisch instrument maakt.
Ten vijfde, als je een Monette bestelt staat het juist stoer om anderhalf jaar te moeten wachten, hoewel je dan helemaal niet weet wat je krijgt.
Dus Bas heeft volkomen gelijk.