trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuwe trompet aanschaffen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe trompet aanschaffen
BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 10:22 

Beste mede trompettisten!
Ik speel nu al zo een 15 jaar op een Kanstul bes trompet uit de 1600 serie.
Mooit trompet maar ik wil nu weer eens wat nieuws.
Ik ben wel tevreden geweest met de Kanstul maar heb hem altijd wel vrij zwaar vinden blazen. Een dagje niet studeren is de volgende dag echt een groot probleem, en dat had ik vroeger op mijn studie Yamaha niet. De klank vind ik wel top.
Ik heb een budget tussen de 2000 en de 2500 euro (afhankelijk van wat ik voor mijn Kanstul krijg).
Ik heb onlangs even op de Yamaha 9335 gespeeld en dat klonk ook erg mooi. Alleen ligt deze boven mijn budget.
Overigens wanneer ik ga testen zal ik mijn trompetleraar meenemen want die hulp heb ik ook zeker nodig.
Heeft iemand suggesties, ervaringen?
Nog even dit: ik ben een amateur en oefen dagelijks zo een 35 minuten. Dus het moet niet een te zware trompet zijn (grote boring) anders zal ik een optreden van 1,5 uur niet vol kunnen houden.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Nieuwe trompet aanschaffen
BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 12:23 

Ik herken mezelf in jouw omschrijving, speel alleen iets langer. Mijn zoektocht is een paar jaar geleden geëindigd bij een Schilke B1 trompet.

Dat wil niet zeggen dat je nu ook een Schilke moet gaan proberen. Om er achter te komen welk instrument voor jouw de ware is zul je gewoon moeten gaan testen. Zeker binnen het door jouw gestelde budget moet je een hele mooie trompet kunnen vinden. Ga naar Adams, Huub van Laar en eventuele andere winkels en ga testen zonder je blind te staren op een bepaald merk.
Zorg dat je uitgerust op pad gaat met eventueel een extra set oren. Neem er de tijd voor. Blaas jezelf niet in het eerste uur stuk zodat je de rest van de dag niet meer realistisch kunt testen. Smeer het desnoods uit over meerdere dagen.

Als je denkt een keuze gemaakt te hebben laat hem dan nog even liggen. Kom een paar dagen later nog eens terug of test dan of je nog steeds dezelfde keuze maakt. Beter is het nog als je het instrument op bruikleen/proef kan mee krijgen. Bij de meeste winkels is dit geen probleem.

Als je van andere forumleden nog opties m.b.t. merk en type wil horen geef dan even aan wat je met je trompet wil gaan doen (Harmonie, klassiek, bigband, etc.)

succes

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 13:24 

Citaat:
Nog even dit: ik ben een amateur en oefen dagelijks zo een 35 minuten. Dus het moet niet een te zware trompet zijn (grote boring) anders zal ik een optreden van 1,5 uur niet vol kunnen houden.

Ik moest echt even een tijdje nadenken over bovenstaand zinnetje in combinatie met jouw constatering dat je Kanstul uit de 1600 serie zwaar zou blazen.
De conclusie moet zijn dat je bedoelt dat je op je Kanstul snel uitgewoond bent en dat je een meer efficiente trompet zoekt die niet te zwaar in de zin van te groot mag zijn.
Volgens mij zijn er twee Kanstuls in de 1600 serie, de 1600 Wayne Bergeron en de 1601, het Tim Wendt model met de koperen beker. Beide ken ik niet persoonlijk (ik kom echt nooit iemand tegen met een Kanstul, volgens mij zijn die schaars in Holland) maar via de specs kan ik mij voorstellen dat de WB wat groter speelt dan de TW. Toch zou ik het in jouw geval niet direct zoeken in een andere trompet.
Dus: wat vindt je trompetleraar van dit alles? Voor meer ausdauer zou ik het in ieder geval zoeken in meer dan 35 minuten per dag, ik stel voor 1 tot 1 1/2 uur. (volgens de gouden regel uit de wielrennerij: je moet net zo lang trainen als de koers duurt).
Vervolgens, je kunt een heleboel doen met mondstukkeuze, in jouw geval specifiek met de keuze van de backbore. Ik weet niet op wat voor mondstuk je speelt maar met een kleine(re) backbore zou je al een hoop kunnen veranderen aan de blaaskarakterestiek van je Kanstul, overleg .e.a. eens met je leraar.
Ook is het mogelijk dat je op een te groot mondstuk speelt voor je capaciteiten maar met deze stelling maak ik me hier niet populair.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 14:48 

Mslt, dank voor je antwoord. Ik zal je tips zeker meenemen!
Delano, ook dank voor je antwoord, ik speel op die Kanstul met die koperen beker. Studeren van 1 - 1,5 uur is voor mij geen optie, daar heb ik geen tijd voor en ook geen zin, daar moet ik eerlijk in zijn.
En ik speel op een Bach mondstuk 7c. Ik speelde tot 2 jaar geleden op een 3c maar speel lekkerder op een 7c.
Dus ik (en mijn trompetleraar) denken dat de 7c voor mij een goed mondstuk is.
Dus nu gaan experimenteren met mondstukken is voor mij geen optie, ik ben gewoon toe aan een andere trompet. Ik hoor vele goede verhalen over de Yamaha's maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
Voor wat betreft mijn muziek keuze: ik heb altijd gespeeld in bigbands, salsabands (lead) en ben nu dan ook op zoek naar iets in die trend.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 15:01 

Probeer ook de Jupiter (Roger Ingram model) eens uit. Hou je nog wat centen in de zak ook en voldoet prima voor salsa en (lead)bigband.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 15:02 

Ik pas mijn materiaal altijd aan aan de muziek die ik speel. Bigband en musical op mijn Bach 37 met Bob Reeves 43S en harmonie op mijn Lechner met Tilz Nea 11/4C. Als ik de boel zo omdraaien zou ik voor geen meter klinken in het harmonieorkest en totaal onhoorbaar zijn in de bigband. Niet alleen door het geluid van het materiaal, maar ook door het geluid van het materiaal niet strookt met de voorstelling die ik in mijn hoofd heb. Ik kan wel met mijn Reeves mondstuk op mijn Lechner goed uit de voeten in een bigband en heb ook jaren lang met bij Tilz Nea op mijn Bach in harmonieorkesten gespeeld.

Dat op je huidige materiaal niet goed lukt wat jij wilt, kan dus aan meerdere dingen liggen. Als je toch bij een muziekzaak bent, zou ik ook gewoon wat mondstukken proberen op je huidige instrument. Geloof mij, een Bob Reeves kan een wereld van verschil maken in het geluid. Als je zo close-minded bent over je mondstuk, zou je jezelf af kunnen sluiten voor een hele hoop goede dingen.

Trouwens, Frank vdP speelt ook al tig jaren 7C op zijn Bach 37 en die kan toch een heel partijtje lead spelen. Dus het is voor ons hier niet te zeggen of je materiaal wel of niet goed is en nog veel lastiger om hier zomaar een advies te geven anders dan:
"ga naar muziekzaken, ga dingen uitproberen en neem iemand mee die naar je kan luisteren, verstand van zake heeft en neutraal is"
Ga niet zo'n winkel in met het idee dat je perse nu een nieuwe trompet moet uitzoeken en meenemen. Je doet al 15 jaar met je huidige instrument, voor een waardige vervanger mag je de tijd nemen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 15:03 

al eens gedacht aan de kanstul 991 marriachi medium boring toch een groot geluid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 15:43 

Muusz schreef:
Probeer ook de Jupiter (Roger Ingram model) eens uit. Hou je nog wat centen in de zak ook en voldoet prima voor salsa en (lead)bigband.

Goeie tip:) zeker een mooie goede trompet voor een meer dan eerlijke prijs:)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur