trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuwe trompet aanschaffen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 23:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nieuwe trompet aanschaffen
BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 16:15 

Edje40 schreef:
Nog even dit: ik ben een amateur en oefen dagelijks zo een 35 minuten. Dus het moet niet een te zware trompet zijn (grote boring) anders zal ik een optreden van 1,5 uur niet vol kunnen houden.

Weet je dat uit ervaring? Zonder meer ervan uitgaan dat je geen grote boring wil omdat die zwaar zou spelen is onnodig beperkend. Je bedoelt met een zware trompet een zwaar spelende trompet, neem ik aan? Ik ga juist op een medium boring helemaal kapot na een half uur, en speel probleemloos op een grote boring, als de feedback maar goed is, en de trompet mooi resoneert.

Edje40 schreef:
Studeren van 1 - 1,5 uur is voor mij geen optie, daar heb ik geen tijd voor en ook geen zin, daar moet ik eerlijk in zijn.

Dat snap ik helemaal, ik vind dagelijks een half uur heel behoorlijk hoor, er gaan hele era's voorbij dat ik zelf ook niet meer dan dat studeer per dag. En ik moet er van leven! Ik weet niet waar delano vandaan haalt dat je per dag zolang zou moeten studeren, ik ken in ieder geval niet veel hobbymuzikanten die zo veel studeren. Ik pleit ook eerder voor regelmaat: beter een half uurtje per dag dan en ene dag anderhalf uur, en vervolgens een paar dagen helemaal niet.

Edje40 schreef:
En ik speel op een Bach mondstuk 7c. Ik speelde tot 2 jaar geleden op een 3c maar speel lekkerder op een 7c.
Dus ik (en mijn trompetleraar) denken dat de 7c voor mij een goed mondstuk is. Dus nu gaan experimenteren met mondstukken is voor mij geen optie, ik ben gewoon toe aan een andere trompet.

Ook dit is gevaarlijk. Ik begrijp dat je gewoon een andere trompet wil, en dat dat deels een gevoelskwestie is. Ondanks dat Frank van de Poel blijkbaar op een 7C lead speelt is dat geen heel logische keuze. Frank is ook niet bepaald een doorsnee trompettist... Een 7C is zo ongeveer het diepste c-cup mondstuk dat Bach maakt, terwijl je bij bigband en zeker bij salsa baat kan hebben bij een ondiepere cup. Maar als jij gewoon zin hebt in een andere trompet, leg je deze raad graag langs je neer, dat begrijp ik best. Ik heb zelf ook lang geprobeerd al mijn werk op één mondstuk te doen, en was lang op zoek naar een dik klinkende trompet om met een ondiep mondstuk toch lekker te kunnen klinken. Inmiddels weet ik dat dat gewoon niet gaat, en dat mondstukkeuze verschrikkelijk belangrijk is en vooral ook verschrikkelijk stijlgevoelig.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 16:28 

Blij te zien dat mensen met mij meedenken.
En misschien hebben jullie wel gelijk en moet ik eerst maar eens met wat mondstukken gaan experimenteren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet zoveel verstand van heb. Mijn bereik is goed te noemen op de 7c, ik speel prima een hoge C (mits ik dat niet de hele avond hoef te doen) en ik heb een mooie volle toen.
Alleen is dit wellicht niet het meest handige mondstuk voor een bigband/salsa band. Wanneer ik dus voor een ondiepere cup wil gaan wat is dan aan te raden om eens uit te gaan proberen.
Ik vind het namelijk zelf erg lastig om een winkel binnen te stappen en even wat verschillende mondstukken uit te gaan proberen, ten eerste is het maar een moment opname en ten tweede kan je pas na een paar weken uitproberen echt weten of je de juiste keuze hebt gemaakt.

Misschien is dit dan wel de betere volgorde, eerst op zoek naar een beter mondstuk en dan (met dat mondstuk) een andere trompet (indien dat dan nog gewenst is).
Scheelt in ieder geval een hoop poen :D
Welk merk en welke maat is eens goed om te gaan proberen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 17:25 

Aangezien je les hebt, zou ik in ieder geval met je leraar overleggen en hem of haar meenemen, ook als je mondstukken gaat testen. Veelal kun je mondstukken ook meekrijgen om uit te proberen, en dan kunnen die mooi mee naar de les.

Ik ga er daarbij wel vanuit dat je les hebt van iemand die in de stijl die je speelt thuis is. Dus iemand met kennis en kunde op het gebied van lead- en salsaspel.

Wat er hier aangeraden gaat worden zal je waarschijnlijk niet heel veel verder brengen, aangezien mondstukkeuze zo persoonlijk is. De naam Bob Reeves gaat zeker vallen, en dat is dus een merk waarmee ik helemaal niets kan beginnen. Ik klink er afschuwelijk op, en speel veel bigband lead en ook af en toe salsa. Ik ben zelf voorstander van het Monette-concept maar dat moet je wel liggen. GR heb ik ook gespeeld, en ik hou van de uitgebalanceerdheid van dat merk.

Schilke is ook een optie, wordt veel gespeeld, maar daar gaan ook veel mensen op kapot door de rare alpha-angle.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 17:37 

Maar je adviseert wel een minder diepe cup?
Als ik nou daar eens mee begin, dus alle maten hetzelfde en slechts een minder diepe cub, waar zou ik dan op uit komen?
Of werkt dat niet zo?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 17:49 

Jawel, al veranderen bij Bach dan wel ook de rand en wellicht nog andere parameters.

Een stukje ondieper dan 7C zou zijn 7D en 7E.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 18:33 

Roel schreef:
Ik ben zelf voorstander van het Monette-concept maar dat moet je wel liggen. GR heb ik ook gespeeld, en ik hou van de uitgebalanceerdheid van dat merk.

Schilke is ook een optie, wordt veel gespeeld, maar daar gaan ook veel mensen op kapot door de rare alpha-angle.

Dag Roel

Heb wat vragen betreffende je post: wat bedoel je met het Monette concept ? Bedoel je dat deze mondstukken altijd custom (op maat gemaakt) zijn ?

Met Schilke heb ik inderdaad problemen, namelijk wanneer ik goed doorblaas, ervaar ik een soort trilling, wat moeilijk te omschrijven misschien... Het was een 6A4a en hetzelfde ervaar ik trouwens met mijn BestBrass TP-9E. Nu speel ik lead op een Yamaha EM1 of Curry 10.5Z en ervaar ik dat niet. Ik heb ook een GR 62Z* maar hierop heb ik eigenlijk nooit veel gespeeld...

. Yamaha YTR-6310Z

FLUGELHORN
. Yamaha YFL-6310Z
MPC'S
. GR 63Z*
. Yamaha EM1
. Dennis Wick 5BFL (flugel)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 18:43 

Grappig. Ik ben van een Romeo Adaci ML(3 jaar oud) naar een L Calicchio (waarschijnlijk half jaren 90) gegaan en heb én een hoger bereik én meer uithoudingsvermogen. Wel op een Curry 5m mondstuk.

[/spam]
Die Adaci ligt trouwens niks te doen en die hoeft echt geen €2000,- meer te kosten (was nieuw €2600,-, maar toen hadden we nog een economie). Ik had voordat ik deze kocht eigenlijk mijn oog laten vallen op een Kanstul 1601. Misschien interesse in een ruil? [/spam]

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 19:48 

Behalve de Bach 7D of een passende Schilke lijkt ook de Yamaha 11B4 een kandidaat. Ikzelf gebruik een 11B4 GP (dus een wat zwaardere) op mijn Selmer en ik vind het een uitkomst. Daarvoor speelde ik op een Warburton 6M, een beetje in dezelfde maatvoering. Heel goed mondstuk maar niet iedereen zal blij zijn met de wat iellige rim. Voordeel van Warburton is wel dat je eens een wat nauwere backbore zou kunnen testen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur