trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Interview Arturo Sandoval
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 09:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 14:52 

Ik viel meer over de term trompettechnische vaardigheden aangezien Arnold Jacobs daar op zich niet zo mee bezig was, maar je hebt gelijk dat we wel op 1 lijn zitten.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 13 mei 2013 16:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 16:04 

Ik weet zo snel niet een betere omschrijving.
Je lichaam 'leert' wel motorische vaardigheden. De manier waarop dat gebeurt verschilt bij beide benaderingen.

Bij bv. Malte Burba door juist heel bewust met die motorische handelingen bezig te zijn.

Bij Arnold Jacobs en Co. juist door je een voorstelling te maken van het klinkende resultaat van die handelingen. Zonder over die handelingen na te denken.

Ik heb van veel verschillende docenten les gehad en ook wel vanuit verschillende benaderingen. Bij het fysieke merk ik dat ik vooral bezig was met bedenken welke spier ik moet aanspannen of vastzeten o.i.d.

Als ik meer vanuit de klank denk, ben ik me wel bewust van wat mijn lichaam doet, maar probeer ik er niet over na te denken/oordelen. Als ik al iets doe, dan is het denken aan ontspanning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 16:38 

J@zzn schreef:
Bij het fysieke merk ik dat ik vooral bezig was met bedenken welke spier ik moet aanspannen of vastzeten o.i.d.

Volgens mij doet dat het grote gros van de trompettisten. Vandaar dat er ook zo veel problemen zijn. Het levert alleen maar onnodige spanningen op. Ik denk...dus dat is geen feit...dat die spanningen nooit volledig weg zullen gaan zolang je vast blijft houden aan dat focussen op het fysieke gedeelte.

Daarnaast is het bijzonder moeilijk om je op 2 dingen tegelijk te concentreren. Hoe kun je muziek maken als je daar helemaal niet mee bezig bent. Ik gaf dat voorbeeld al van Bill Adam die iemand een briefje met een zin er op geeft. Hij vraagt haar dan hoeveel Fs er op dat briefje staan. Hij haalt dan het briefje weg en vraagt haar dan wat er voor zin op stond. Ze kan het niet zeggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 19:13 

Altijd weer lekker om te lezen dat gekibbel.

Erik geeft in 1 zinnetje zijn mening weer. (of herhaalt die omdat hij hiervan overtuigt is)

Roel:
Als Erik maar iets schrijft knal je ertegen in!, sorry maar dat gel.. over wie zich wel of niet verheven voelt.

Moet er wel weer om lachen, zo voorspelbaar.

Maar voor mij blijft wel de vraag: hebben leerlingen een juiste klankvoorstelling?
1e twee ventielen indrukken, lippen aanspannen en dan moet er een klinkende a klinken?, denk dat veel mensen zo beginnen.
Bij mij is dat zeker zo in de hogere regionen, oefenen met een stemkastje om te zien of mijn klankvoorstelling wel klopt.
Wanneer die toon in m'n hooft zit gaat het al een stuk makkelijker.
Dat fysieke gaat dan bij mij automatisch ipv dat ik moet gaan nadenken over de stand van dit of dat.
Misschien werkt het niet zo voor iedereen?

Tenmiste ik vermoed dat Erik dit ook zo bedoelt? :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 19:37 

Dennis van Deudekom schreef:
Maar voor mij blijft wel de vraag: hebben leerlingen een juiste klankvoorstelling?

Nee, dat moet je leren. De leraar doet het voor en jij speelt het na.

Ik schrijf ook heel veel play-alongs waar ik ook altijd een demo bijvoeg van hoe het eindresultaat zou kunnen/moeten zijn. Daar kun je met meespelen of imiteren met de basis track.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 20:23 

Moeilijk in dit verhaal vind ik altijd dat je jezelf compleet anders hoort tijdens het spelen, dan een toehoorder. Door allerlei resonanties klink je "in je hoofd" vaak anders dan hoe het daadwerkelijk uit je instrument komt. Wordt vaak pijnlijk duidelijk als je jezelf gaat opnemen.. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 20:27 

@Erik:

oja......?moet ik toch ff kijken of ik iets van jouw moet kopen.... :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 mei 2013 11:10 

J@zzn schreef:
@Roel:

Ik speel even advocaat van de duivel.

De fysieke benadering heeft voor jou natuurlijk goed gewerkt. Misschien komt dat wel omdat jij een goed ontwikkeld voorstellingsvermogen hebt....?!?

Uiteindelijk is er in mijn beleving geen goede of foute methode. Eerder effectief en minder effectief. En dat laatste is dan weer helemaal afhankelijk van je eigen leerstijl, geschiedenis en specifieke problemen of die van de leerling die je les geeft.

Het konden mijn eigen woorden zijn! Ik ben het hier helemaal mee eens hoor! Niks advocaterigs van de duivel aan.
J@zzn schreef:
Als ik jou was zou ik vooral blijven doen wat je doet, want het werkt prima voor jou! Het kan echter wel best interessant zijn om de andere kant van het verhaal wat nader te onderzoeken. Dat psycho-cybernetics boek bijvoorbeeld is echt interessant (ik moet het weer eens opnieuw lezen). Het was een tip van Bobby Shew. Toen kon ik er niet zo veel mee, maar ben nu toch blij dat ik naar Bobby geluisterd heb...

Ja, op zich heb je gelijk, maar ik vind dat ik wel iets mag veranderen. Beetje ontspannender mag het allemaal wel worden. Ben wat dingen aan het proberen van Greg Spence enzo.

J@zzn schreef:
@Roel
Jij maakte je zorgen over de beginner die zonder begeleiding van een docent informatie tot zich neemt. Is dan een boek van bv Malte Burba niet minstens zo 'gevaarlijk'?

Alle dingen die je op dit forum poneert zijn gevaarlijk als je ze niet omringt met relativeringen en het voortdurende advies aan iedereen om een leraar te bezoeken en niet slechts op onze tips af te gaan. Dat is ook juist waarom ik sommige uitspraken hier bloedlink vind. En dat zeg ik niet om een nieuwe discussie uit te lokken.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur