trompet.nl > forum > Toon onderwerp - VanLaar-loyalist.com ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 13:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 391 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 49  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: VanLaar-loyalist.com ?
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013 21:30 

Ruli schreef:
...de nieuwe Oiram II van mijn collega is (voor hem) te laag van stemming, zijn stempomp zit helemaal in en nog is hij te laag.

Hoe kan dat nou? De lengte van een trompet is toch een vast gegeven?

erikveldkamp schreef:
De receiver iets uitschrapen is natuurlijk ook een optie.

Dan veranderd de gap. En dus de speeleigenschappen van 't betreffende instrument. Lijkt mij geen goeie optie.

erikveldkamp schreef:

Maar het kan ook te maken hebben met het gewenningsproces. Dus dat je even moet zoeken naar de juiste stemming.

Huh? Als je in de kern speelt dus 't instrument 't werk laat doen is 't toch in 1 keer goed?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 mei 2013 06:32 

...bij mijn favoriete trompetbouwer is de lengte ZEKER geen vast gegeven, je moet opgeven in welke stemming je hem wil hebben 440, 442 etc.

Het mondstuk van mijn collega steekt ook een halve cm verder uit tov van zijn oude Yamaha Xeno... Maar dat zou vlgs mij maar 2.5 mm schelen bij de stembuis.

Gewennings proces (acclim...hahaha!!) zou best kunnen, het is een totaal ander instrument natuurlijk, vlgs mij moet ie het ook nog even aankijken maar als het niet beter wordt zijn er dus genoeg opties... Ook eentje waar hij niet voor naar Limbabwe hoeft te rijden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 mei 2013 16:18 

Ruli schreef:
...bij mijn favoriete trompetbouwer is de lengte ZEKER geen vast gegeven, je moet opgeven in welke stemming je hem wil hebben 440, 442 etc.

Daar betaal je dan ook 7000 euro meer voor.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 mei 2013 16:20 

Hallo, ik word even niet goed van binnen.

Ik dacht toch evenals Theo aan een vast gegeven.
Volgens Wikipedia:

Karakteristiek [bewerken]

De trompet klinkt vrij hoog en heeft een heldere doordringende toon. De afstand van het mondstuk tot aan de beker is ca. 50 cm. De lengte van de buis varieert echter per stemming en is bij een trompet in C 116 cm, bij een trompet in Bâ™­ 131 cm, bij een trompet in D 104 cm, bij een trompet in F 177 cm en bij een trompet in Eâ™­ 202 cm. De buis kan in een aantal combinaties worden verlengd door middel van een drietal ventielen, of - in het geval van de schuiftrompet - van een schuif. Hij eindigt in een trechtervormige beker, net zoals bij de meeste koperen blaasinstrumenten. De trompet heeft van oudsher een cilindrische buis die een scherpe klank ontwikkelt, en wordt daarom tot het scherpe koper gerekend. Door de eeuwen heen zijn de mondpijp (het eerste gedeelte na het mondstuk) en de beker echter steeds meer conisch geworden om het instrument makkelijker bespeelbaar te maken.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 mei 2013 08:36 

Yamaha bouwt ook trompetten van verschillende lengte voor de Europese markt en de Amerikaanse markt. In Europa zitten we wat hoger in de stemming namelijk.

@Theo, je hebt gelijk dat de speeleigenschappen van een instrument veranderen als je de receiver iets uitschraapt. Dat kan dan ook betekenen dat ie nog beter speelt. Ik heb dat zelf diverse malen laten doen bij Hub, tot nu toe werd het instrument daar niet slechter van, integendeel. Maar een instrumentenbouwer moet natuurlijk een bepaalde marge in ogenschouw nemen, daar is zo'n gap voor uitgevonden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 mei 2013 12:37 

Ik weet niet beter dan dat alle trompetten (m.u.v. de tuningbell-) zodanig gebouwd worden dat zij het beste spelen en op de juiste toonhoogte staan als de stempomp zeg 3/4 cm uitgetrokken is. Dan zou zoiets als met die nieuwe Oiram niet mogen gebeuren tenzij er idd sprake is van een wat grote aanpassingsovergang qua in de kern blazen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 mei 2013 14:20 

Iedereen speelt anders, vandaar dat de ene de stempomp uit heel anders heeft staan dan iemand anders op dezelfde trompet.

Het heeft daarnaast ook heel erg met de grote van het mondstuk te maken. Als ik mijn 42ES op mijn R2 zet of mijn 42C, dan moet ik mijn stempomp een halve cm indoen bij de 42C omdat het mondstuk een veel groter volume heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 mei 2013 16:42 

delano schreef:
Ik weet niet beter dan dat alle trompetten (m.u.v. de tuningbell-) zodanig gebouwd worden dat zij het beste spelen en op de juiste toonhoogte staan als de stempomp zeg 3/4 cm uitgetrokken is. Dan zou zoiets als met die nieuwe Oiram niet mogen gebeuren tenzij er idd sprake is van een wat grote aanpassingsovergang qua in de kern blazen.

Ik zou het ook niet weten,Delano.

Je verlengt via de stempomp.

Om dan nog eens aan de lengte van de trompet zelf te knoeien?
Tja, er moet steeds weer wat nieuws worden uitgedacht.
Of de trompettist daarvan beter wordt,dat betwijfel ik.

De receiver ruimen zou ik toch niet doen.
Beter lijkt mij het mondstuk aan te passen

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 391 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 49  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur