trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Emo World
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Emo World
BerichtGeplaatst: 22 mei 2013 21:07 

Vandaar ook deze vraag hier. Ik dacht; als er ergens expertise zit is het op dit forum.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 mei 2013 21:40 
Moderator

Er zit veel expertise, maar sommige dingen, daar kom je alleen achter door het zelf uit te zoeken. Maar wellicht zijn er mensen die dit toevallig ook hier weten.

Persoonlijk ken ik emo alleen maar van de dempers, die in sommige gevallen toch behoorlijk geslaagd zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 mei 2013 23:11 

Er zijn maar weinig trompetten die ik niet ken maar hier heb ik nog nooit van gehoord.
Is het van dezelfde leverancier als de dempers? Die zijn wel bekend.
Kun je een foto plaatsen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 08:04 

Na dood Ernst Modl (EMO) 1972 is einde gekomen aan produktie blaasinstrumenten. Merk is inderdaad doorgegaan met alleen dempers.
Ik zou graag een foto plaatsen maar weet niet hoe.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 10:56 

Ik denk dat ik heb uitgevonden hoe ik een foto kan laten zien...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mooi hé, zo'n oldtimer. Weet alleen niet precies de datum van fabricage.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 20:16 

Wat een leuk ding :D

Voor zover ik het kan beoordelen is het een Frans instrument, er zit een hoop Selmer in verwerkt. Dus wellicht kun je ergens een oud Frans mondstuk opduikelen, een Courtois, Couesnon of Selmer mondstuk. Fransen zijn altijd erg eigenwijs geweest met hun maatvoering. Met hun bugels zijn ze dat vandaag de dag nog steeds, daar past vaak ook geen standaard (US) mondstuk in.

Wat je ook kan proberen, met een oud mondstuk als proefslachtoffer en een draaibank als je daar toegang tot hebt, is het afdraaien van de backbore van halverwege tot onderaan zodat deze meer cylindrisch wordt ipv conisch.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 07:41 

[quote="Hans"]
Voor zover ik het kan beoordelen is het een Frans instrument, er zit een hoop Selmer in verwerkt.
Hoi Hans,
Er liggen inderdaad wel lijnen met Frankrijk. Louis Armstrong gebruikte een tijdje een Emo world (tijdens zijn australian tour) en bestelde er later voor zijn All Stars een aantal. Normaal blies hij op een Selmer balanced. Er zijn foto's in omloop waarop hij duidelijk te zien is met een Emo trompet. Gravering op beker zegt duidelijk: Hüller & co, Neustadt/Aisch (Hüller & co was de naam waarmee Modl doorstartte na WO2). De trompet lijkt inderdaad erg veel op 'n Selmer maar ook op Rudy Muck en Buffet Crampon, welke schijnbaar allemaal uit de fabriek van Ernst Modl in Duitsland kwamen.
Afbeelding

Afbeelding
Op een Duitse forum heb ik in inderdaad gevonden dat de mondpijp niet conisch maar cylindrisch is (meine Mundstueckaufnahme ist enger als die heute ueblichen, weniger konisch, vielleicht sogar zylindrisch, wie frueher in Deutschland ueblich. Musste ein Munstueckschaft etwas abdrehen. Ist jedenfalls kein Kornettschaft. )

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 10:09 

Hans heeft het juist. Er waren nauwe verbindingen tussen Ernst Modl en Henri Selmer. De Emo van Louis Armstrong was dan ook een natuurgetrouwe copie vd balanced 19A van Armstrong. Het onbevestigde verhaal gaat ook dat Emo franse Selmer onderdelen gebruikte.
Toch is die receiverkwestie van jou wel apart, kan custom made zijn (al is een flugelhornmondstuk geprobeerd?) maar dat lijkt me toch onwaarschijnlijk. Ik heb er wel een theorietje over: Zo rond 1953/1954 bleken de amerikaanse mondstukken, met name Bach niet echt goed te passen in de Franse Selmers. Daarom paste een werknemer (?) van Bach, Keith Ecker, de leadpipe en de receiver vd Selmer Grand Prix aan zodat die mondstukken wel zouden passen, de beroemde K-modified.
Mijn theorie is dat jij een van die onaangepaste Selmer, made of geïnspireerd, receivers hebt op je trompet. Wat je dan idd kunt doen: oud Selmer mondstuk zoeken, bestaand mondstuk afdraaien, je mondstukken te laten cutten voor sleeves. (als dat al voor zoveel verschil mogelijk is), mondstuk custom laten maken (Kanstul, Mark Curry).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur