trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Emo World
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Emo World
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 11:18 

Ik was al begonnen met het laten afdraaien van een (niet te duur) mondstuk dat een beetje lijkt op wat ik standaard gebruik. Mondstuk valt na afdraaien wel wat dieper maar hangt niet lekker in de reciever. Fout is (denk ik) dat ik het niet conisch had moeten laten bewerken maar meer cylindrisch. Ga dit nog veranderen. De zoektocht naar een oud (frans?) mondstuk gaat door.
Wat die "copie" van Louis betreft: Kan het niet zijn dat Selmer zijn balanced model, of in iedergeval onderdelen daarvan, liet bouwen door Emo net zoals Buffet Crampon (die volgens mijn informatie zelf geen trompetten maakte maar wel een serie op de markt hadden die, op wat details na, het zelfde waren) en dat ze Armstrong af en toe met een Emo World weg zette om Ernst Modl te paaien?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 11:30 
Moderator

Alle door Delano voorgestelde opties zijn zelfs in Nederland mogelijk.

Ik heb hier al eens een balletje voor hem opgegooid, en doe dit niet om er zelf rijker van te worden, maar om een hele aardige startende vakman een handje te helpen: Mark Geelen kan dit voor je oplossen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 13:27 

Helahola schreef:
Wat die "copie" van Louis betreft: Kan het niet zijn dat Selmer zijn balanced model, of in iedergeval onderdelen daarvan, liet bouwen door Emo net zoals Buffet Crampon (die volgens mijn informatie zelf geen trompetten maakte maar wel een serie op de markt hadden die, op wat details na, het zelfde waren) en dat ze Armstrong af en toe met een Emo World weg zette om Ernst Modl te paaien?

Nee, dat lijkt me niet, de balanced 19A past naadloos in het Selmerassortiment. Ik weet niet beter dan dat Buffet Crampon de meeste instrumenten "bij hun in de straat" liet bouwen, d.w.z. door Selmer, Courtois en Cuesnon met enkele duitse en ik meen oosteuropese uitstapjes.
Dat van die meer cilindrische receiver zou heel goed kunnen, ik heb nooit goed kunnen achterhalen waarom de K modificatie nu precies nodig was.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 13:35 

Helahola schreef:

Dat zou zomaar kunnen. Ik heb enige jaren geleden 2 dagen rondgelopen in de Selmerfabriek in Parijs. Ze maakten toen alles zelf, behalve de ventielblokken. Die bestelden ze in Duitsland. Ze wilden alleen niet vertellen bij wie.
Nu waren er maar 3 die voor anderen produceerden, Bauerfeind, Meinlschmidt en B&S. Bauerfeind is verkocht aan Adams, en B&S aan Buffet, dus zo is het kringetje weer rond en bouwt Buffet nu wel trompetten :lol:
Selmer alleen niet meer want die hebben het koper definitief de deur uit gedaan helaas.
Als je dus nog een goede Selmer piccolo hebt wees er zuinig op want het zijn nu collector's items.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 mei 2013 10:03 

delano schreef:
Zo rond 1953/1954 bleken de amerikaanse mondstukken, met name Bach niet echt goed te passen in de Franse Selmers. Daarom paste een werknemer (?) van Bach, Keith Ecker, de leadpipe en de receiver vd Selmer Grand Prix aan zodat die mondstukken wel zouden passen, de beroemde K-modified.

Ah, dus dàt is de K modificatie. Bedankt voor de uitleg Delano!

Nou, dan zou ik ipv eindeloos mondstukken afdraaien die EMO ook K modificeren. Dan bewaar je gewoon de originele onderdelen voor 't geval dat.
Bij Pfeiffer kunnen ze heel mooi losse onderdelen verzilveren en die zo erop zetten dat 't lijkt alsof 't origineel is. Noem je jouw EMO gewoon H-modified :D
Voordeel van een modificatie is dat je dan alle gangbare mondstukken erin kan hangen zodat je deze classic gewoon kan inzetten waar en hoe je maar wil.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 mei 2013 10:27 

In principe zou ik dat ook doen. Bijkomend nadeel is wel dat niet iedereen even blij was met de K modificatie. Het gaat om het type dat geen echte typeaanduiding had en daarom maar Grand Prix genoemd werd (naar wat tekst op de beker). Volgens sommigen bliezen de K-modifieds minder dan de ongemodificeerde.
Maar zelf zou ik de gok ook nemen en er een andere receiver op laten zetten, kun je alles in 1 keer goed regelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 mei 2013 14:22 

Bedankt allemaal voor de goede raad en uitleg. Ik ga proberen het mondstuk, waar toch al aan gewerkt is, nog wat aan te passen (cylindrisch maken) en als dat niet werkt blijft er inderdaad maar een optie over.....
Ik heb bij deze laatste mogelijkheid wel een beetje het gevoel van "zagen in een oldtimer om de wielkasten te verbreden vanwege betere wegligging" :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 mei 2013 15:24 

Helahola schreef:
Ik heb bij deze laatste mogelijkheid wel een beetje het gevoel van "zagen in een oldtimer om de wielkasten te verbreden vanwege betere wegligging" :(

Nee man, de originele reciever wordt losgesoldeerd, er wordt een andere opgesoldeerd. De originele bewaar je op 'n plekkie waar je 'm niet gaat kwijtraken.
Niks zagen dus.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur